سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
موجی به راه افتاده که فراستی مجبور بود و عذرخواهی کرد پس نباید فریب خورد. میگویند که او باید از حرفها، بیادبیها، تخریبها و زیر و رو کردن فیلمهایی که نقد کرده عذرخواهی کند. گیرم فراستی عذرخواهیهای بسیاری را بدهکار باشد(که هست)، اما این جریان قضاوتهای صفر و صد خودش باعثوبانی دور بودن ما از فرهنگ عذرخواهی نیست؟! این مصداق عقده گشایی نیست؟! اگر مطالبه امروز ما منجر به عذرخواهی فراستی شده بهتر نیست به فال نیک بگیریمش و فرصت و جرات عذرخواهی را از افراد نگیریم؟! بهتر نیست قبل از مطالبه عذرخواهی و پذیرش اشتباه از سوی فرد دچار خطا شده، روی انگیزههای خودمان در جهت مطالبه عذرخواهی بیشتر مکث کنیم؟
برکسی پوشیده نیست که مسعود فراستی در حوزه نقد و تحلیل آثار سینمایی هم اشتباهاتی شبیه شیوه شاهنامهخوانیاش را مرتکب شده است. این قلم در کنار احترامی که برای مسعود فراستی قائل است، جزو منتقدان همیشگی شیوه مواجههاش با مقوله نقد و ادبیات و زبانی که برای نقد انتخاب کرده و میکند بوده و هستم.
اما همزمان بر این باورم که لگد زدن به کسی که دستکم یک اشتباهش را پذیرفته هیچ ربطی به رفتار مدرن و اخلاقی و متمدنانه ندارد.
طبیعتا حق هر مخاطبی است که عذرخواهی فراستی را بپذیرد و یا نپذیرد. اما امر مهمتر در این میان آن است که ما بعد از سالها مطالبه جا افتادن فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت خطاها، آیا خودمان آمادگی روبرو شدن صحیح و متمدنانه با مقوله عذرخواهی را فهم و درک کردهایم. یا همچنان به غلط اولین اعتراف به اشتباه یا عذرخواهی را مجوز و بهانه ای برای عقدهگشایی، تخریب و زیر سوال بردن تمامیت وجودی شخص عذرخواه میدانیم؟ عذرخواهی کردن جرات، جسارت و پختگی میطلبد و شیوه مواجه شدن با عذرخواهی هم چنین ویژگیهایی را طلب میکند. عذرخواهی به مثابه این نیست که طرف مقابل را بیدفاع و ضعیف تلقی کنیم و هرآنچه مایل بودهایم دیکتاتور مابانه برسرش بیاوریم را یکباره برسرش آوار کنیم. که این خودش اشتباه است و نیاز به عذرخواهی دارد.
گروهی برآنند که عذرخواهی فراستی یک تاکتیک برای نجات خودش بوده است. گیرم که درست بگویند. اما مگر نه اینکه مطالبه گسترده مخاطبان او را مجبور به عذرخواهی کرده است، پس ادامه این مسیر و روند به مرور و با حوصله بیشتر میتواند فراستی و فراستیها را مجبور و مجاب به عذرخواهی کند. پس ناامید نشویم از مطابه صحیح و به حق خودمان و البته افراد را از عذرخواهی پشیمان نکنیم و به سمت لجبازی و قلدری سوقشان ندهیم. حواسمان باشد بخشی از مسئولیت قلدرپروری روی دوش رفتارهای خام قلدرمابانه خودمان است. جامعه ایران راه درازی برای رسیدن به فرهنگ عذرخواهی پیش رو دارد، این مسیر را خودمان طولانیترش نکنیم و البته در آرامش و مستمر مطالبهگر بمانیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- صنعت سینما نیازمند ادبیات است
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- حمایت روزنامه اصولگرای رسالت از برنامه کتاب باز با اجرای سروش صحت
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- معرفی برنامههای شبکه نسیم/ فصل پنجم «کتاب باز» روی آنتن میرود
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





