سینماسینما، محمدرضا مقدسیان
موجی به راه افتاده که فراستی مجبور بود و عذرخواهی کرد پس نباید فریب خورد. میگویند که او باید از حرفها، بیادبیها، تخریبها و زیر و رو کردن فیلمهایی که نقد کرده عذرخواهی کند. گیرم فراستی عذرخواهیهای بسیاری را بدهکار باشد(که هست)، اما این جریان قضاوتهای صفر و صد خودش باعثوبانی دور بودن ما از فرهنگ عذرخواهی نیست؟! این مصداق عقده گشایی نیست؟! اگر مطالبه امروز ما منجر به عذرخواهی فراستی شده بهتر نیست به فال نیک بگیریمش و فرصت و جرات عذرخواهی را از افراد نگیریم؟! بهتر نیست قبل از مطالبه عذرخواهی و پذیرش اشتباه از سوی فرد دچار خطا شده، روی انگیزههای خودمان در جهت مطالبه عذرخواهی بیشتر مکث کنیم؟
برکسی پوشیده نیست که مسعود فراستی در حوزه نقد و تحلیل آثار سینمایی هم اشتباهاتی شبیه شیوه شاهنامهخوانیاش را مرتکب شده است. این قلم در کنار احترامی که برای مسعود فراستی قائل است، جزو منتقدان همیشگی شیوه مواجههاش با مقوله نقد و ادبیات و زبانی که برای نقد انتخاب کرده و میکند بوده و هستم.
اما همزمان بر این باورم که لگد زدن به کسی که دستکم یک اشتباهش را پذیرفته هیچ ربطی به رفتار مدرن و اخلاقی و متمدنانه ندارد.
طبیعتا حق هر مخاطبی است که عذرخواهی فراستی را بپذیرد و یا نپذیرد. اما امر مهمتر در این میان آن است که ما بعد از سالها مطالبه جا افتادن فرهنگ عذرخواهی و پذیرش مسئولیت خطاها، آیا خودمان آمادگی روبرو شدن صحیح و متمدنانه با مقوله عذرخواهی را فهم و درک کردهایم. یا همچنان به غلط اولین اعتراف به اشتباه یا عذرخواهی را مجوز و بهانه ای برای عقدهگشایی، تخریب و زیر سوال بردن تمامیت وجودی شخص عذرخواه میدانیم؟ عذرخواهی کردن جرات، جسارت و پختگی میطلبد و شیوه مواجه شدن با عذرخواهی هم چنین ویژگیهایی را طلب میکند. عذرخواهی به مثابه این نیست که طرف مقابل را بیدفاع و ضعیف تلقی کنیم و هرآنچه مایل بودهایم دیکتاتور مابانه برسرش بیاوریم را یکباره برسرش آوار کنیم. که این خودش اشتباه است و نیاز به عذرخواهی دارد.
گروهی برآنند که عذرخواهی فراستی یک تاکتیک برای نجات خودش بوده است. گیرم که درست بگویند. اما مگر نه اینکه مطالبه گسترده مخاطبان او را مجبور به عذرخواهی کرده است، پس ادامه این مسیر و روند به مرور و با حوصله بیشتر میتواند فراستی و فراستیها را مجبور و مجاب به عذرخواهی کند. پس ناامید نشویم از مطابه صحیح و به حق خودمان و البته افراد را از عذرخواهی پشیمان نکنیم و به سمت لجبازی و قلدری سوقشان ندهیم. حواسمان باشد بخشی از مسئولیت قلدرپروری روی دوش رفتارهای خام قلدرمابانه خودمان است. جامعه ایران راه درازی برای رسیدن به فرهنگ عذرخواهی پیش رو دارد، این مسیر را خودمان طولانیترش نکنیم و البته در آرامش و مستمر مطالبهگر بمانیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- صنعت سینما نیازمند ادبیات است
- برگزاری «دوره شاهنامهخوانی» در موزه سینما
- حمایت روزنامه اصولگرای رسالت از برنامه کتاب باز با اجرای سروش صحت
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- بهروز شعیبی در برنامه «کتاب باز» از پروژه جدید خود گفت
- معرفی برنامههای شبکه نسیم/ فصل پنجم «کتاب باز» روی آنتن میرود
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





