سینماسینما، ایلیا محمدینیا
سینمای مستند رسانه ای فراگیر و ارزشمند است خاصه آنکه اثر مستند با ذوق کارگردانی همراه باشد که دغدغه مند است که نگران است. حال موضوع اثر می تواند یک معضل اجتماعی باشد و یا گاهی یک بنای تاریخی رو به زوال.
مستند «خونه» به کارگردانی خدایار قاقانی با نگاهی به عمارت مستوفی الممالک در محله سنگلج یکی از همین مستند هاست که به همت گروه هنر و تجربه روانه اکران شد و این فرصتی مغتنم برای رسانه ها بود که به یاد بیاورند بنایی جذاب در قلب تهران بزرگ این روزها حال خوشی ندارد.
فیلم آنقدر اثر گذار بود که وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات محمدجواد آذری جهرمی بعد از مطلع شدن از وجود یک خانهی تاریخی در وزارتخانهی متبوعش دستور برگزاری جلسهای هماندیشی را در عصر روز سهشنبه، ۲۶ تیر۹۷ با حضور جمعی از پژوهشگران تاریخ تهران قدیم با هدف بررسی و احیای خانهی مستوفیالممالک داد.
او در این جلسه حرف های قشنگی درباره بازسازی این بنای باقی مانده از دوره قاجار زد. آذری جهرمی درصفحه اینستاگرام خود دراین باره نوشت: «میرزا حسن مستوفی الممالک، از مشاهیر معاصر ایران است. او در چند کابینه دوره قاجار رئیس الوزرا یا وزیر بوده و به عنوان نخستین وزیر پست و تلگراف و تلفن شهرت دارد. خانه ارزشمند این شخصیت تاریخی در قلب بافت تاریخی تهران از حدود دو دهه پیش در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داشت اما اقدامی برای مرمت و احیای آن انجام نشد. از این هفته و با اهتمام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه، طرح احیای این خانه تاریخی کلید خورد. این خانه زیبا با ارزشهای معماری خویش گویای بخشی از هویت تاریخی پایتخت است و میتواند به مرکزی فرهنگی متناسب با اهداف وزارتخانه تبدیل شود. برای بازسازی و ترمیم و تعریف کاربری جدید خانه مستوفی الممالک به عنوان یکی از ارزش های تاریخی مصمم هستیم. از خبرنگارانی که پیگیر احیاء این اثر تاریخی بودند، تشکر میکنم.»
جناب آذری جهرمی! بعد از قریب به یک سال از آن جلسه هم اندیشی این روزها چشم مان با مجموعه «از یادها رفته» در شبکه اول به کارگردانی بهرام بهرامیان به عمارت مستوفی روشن شد که نه تنها دستی برای تعمیر و مرمت بر سر و روی آن کشیده نشده بلکه دستی از سر نا آگاهی به تعدی تن رنجورش را بیش از گذشته آزارداده است.
اگر نمی توانید یا وقت ندارید یا شاید هم برآوردی از هزینه بازسازی عمارت نداشته و بنابر سن و سالتان جوانی کرده و جلسه ای گذاشته و حرفی زده اید، اشکالی ندارد. ما چون شما بسیار دیده ایم که حرف می زنند و قشنگ هم حرف می زنند. پس نگران نباشید که ما حافظه دراز مدتمان مدتهاست که در دست تعمیراست. لااقل لطفا به روابط عمومی خود بفرمایید که از «طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید.»
جناب وزیر، لطفا دستور بفرمایید نسخه کامل فیلم «خونه» ساخته خدایار قاقانی را برایتان بیاورند -نه آن نسخه جعلی و لت و پاره شده که در نشست به شما نشان دادند- سر فرصت ببینید حرف های شما در هم اندیشی مرا به یاد سکانسی از این فیلم انداخت سکانسی که خانم معیری نوه مستوفی الممالک درباره واگذاری خانه به اداره کل پست جهت راه اندازی موزه می گوید تا بلکه از تخریب آن جلوگیری شود و همزمان او در کنار شومینه خاموش خانه اباء و اجدادی تلاش می کند خود را گرم کند و کمی بعد متوجه می شویم و می بینیم که مدیران پست به تعهدات خود عمل نمی کنند.
وزیر جوان! طنز تلخ فیلم خونه شاید جایی باشد که مخاطب به سیر فیلم هایی که از گذشته های دور تا امروز در آن تولید شده اند نگاه می اندازد و مغموم متوجه می شود عمارتی که روزی لوکیشن آثار ارزشمندی چون «سلطان صاحبقران» و «دلشدگان» بود حال به روزی افتاده است که «خوب، بد، جلف» را میزبانی می کند.
آقای وزیر، به قول فروغ فرخزاد «در کوچه باد می آید و این ابتدای ویرانی ست»
ویرانی؛ می دانید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- پاسخ وزارت ارتباطات به یادداشتی در سینماسینما/ از خانه مستوفی الممالک به بهترین شکل بهرهبرداری خواهد شد
- نقد و بررسی مستند «خونه» به یاد «علی معلم»
- گفتوگو با خدایار قاقانی، کارگردان مستند «خونه»/ تهرانی که فروختند
- رونمایی از پوستر «خونه» و اکران دوباره این مستند از فردا
- تجلیل عوامل مستند «خونه» از ناصر ملکمطیعی/ ملکمطیعی قطعهای از این سرزمین است
- گزارش تصویری از آیین دیدار و گشایش مستند «خونه» با حضور ناصر ملک مطیعی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





