سینماسینما، حبیب باوی ساجد
هنر در هر رشته ای، یک چالش است: چالش در برابر خود، در برابر اصجابِ هنر، و در شکلِ آرمانی اش، چالش در برابر دولت ها و حاکمیت هاست. در چنین چالشی است که هنرمند عملأ خود را در معرضِ چالشی گسترده تر قرار خواهد داد، و این چالش زمانی گسترده تر می شود که هنرمند، کسی، کسانی و جامعه ای را به چالش میکشد که اساسا آنان هیچ میانه ای با «نقدِخویشتن» ندارند. از این رو در مواجه شدن باصراحتِ لهجه هنرمند، دچارِ دافعه می شوند. در چنین پروسه ای است که منتقد بیش از همه دافعه برانگیز و حتی منفور قلمداد می شود. اما آن هنرمندی که به نوعی کشف و شهود رسیده باشد، و همواره خود را بی نیاز از نقد نمی داند، و نقد را به مثابه هموار شدنِ راهی دشوار می داند، بی شک بی هیچ دافعه ای و بی آن که مطلقأ دچار پیش فرض شود، نقد را خوب می شنود و خوب تر می خواند و برای ارتقای کارش، خلاقیتِ فردی اش، آن را به کار خواهد برد. چنین هنرمندانی که کارشان را وحی منزل نمی دانند و احتمالِ هرگونه اشتباه درکارشان را می دهند، مدام تیشه به سنگ می زنند. همان سنگی که میکل آنژ در پاسخ به چگونگیِ آفرینشِ مجسمه ی فرشته ای که در واتیکان نصب شده، گفته است: «کاری نکردم جز این که فرشته ای را میان سنگ دیدم، و آن قدر سنگ را تراشیدم تا فرشته آزاد شد.» باری، ما همواره در آغازِ راهِ پرُسنگلاخِ هنر به مثابه چالشی بزرگ هستیم. پس چه باک از هنرمندی که از پیش دانسته است وقتی اثری را به چالش می کشاند، خودِ او نیز به چالش کشیده می شود. اگرچه میانِ به چالش کشیدن او و چیزی که او به چالش می کشاند، تفاوت بسیار است. در چنین فرایندی ست که منتقد کارش دشوارتر خواهد بود، و از ورای دشواریِ خودخواسته منتقد، هنرمند است که کارش را صیقل خواهد داد. مشروط بر این که به راستی هنرمند خواهانِ بهتر شدنِ کارش باشد، و چندان دل درگروی «خوش آمدهای» گاه ناآگاهِ دیگران ندهد، و چالشِ بزرگ این است که: «نقدچیست؟ منتقدکیست؟»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- جشنواره مصری به «کارون – اهواز» جایزه داد
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- «کارون – اهواز» در مراکش
- راهیابی «البنات» به جشنواره فیلم کوتاه المنامه
- فیلم سینمایی «عرزال» آماده نمایش شد
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- راوی تلخاندیش و صادق جنوب/ درباره اصغر عبداللهی
- بررسی و تبیین مفهوم «سینمای بیچیز» از منظر جامعهشناختی
- تنهایی، وجه اشتراک بشریت/ برای کیومرث پوراحمد
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- کتاب «سینمای بی چیز» منتشر شد
- نمایش فیلم «سامی» در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم «رُم»
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- متوهمی به نام «اون»!
آخرین ها
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- حامد رحیمینصر «ترومای آقای ایکس» را روی صحنه میبرد
- مجوز ساخت غیرسینمایی برای ۵ فیلمنامه صادر شد
- بازیگر نقشهای اکشن تایید کرد؛ دواین جانسون در فیلم اسکورسیزی بازی میکند
- برای دومین دوره؛ ایریس نوبلوخ رئیس جشنواره کن شد
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- اکران آنلاین «بچه زرنگ» از ۵ فروردین
- میزبانی عمارت نوفل لوشاتو از بیش از ۵۰ هزار مخاطب در سال ۱۴۰۳
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند