سینماسینما، حبیب باوی ساجد
هنر در هر رشته ای، یک چالش است: چالش در برابر خود، در برابر اصجابِ هنر، و در شکلِ آرمانی اش، چالش در برابر دولت ها و حاکمیت هاست. در چنین چالشی است که هنرمند عملأ خود را در معرضِ چالشی گسترده تر قرار خواهد داد، و این چالش زمانی گسترده تر می شود که هنرمند، کسی، کسانی و جامعه ای را به چالش میکشد که اساسا آنان هیچ میانه ای با «نقدِخویشتن» ندارند. از این رو در مواجه شدن باصراحتِ لهجه هنرمند، دچارِ دافعه می شوند. در چنین پروسه ای است که منتقد بیش از همه دافعه برانگیز و حتی منفور قلمداد می شود. اما آن هنرمندی که به نوعی کشف و شهود رسیده باشد، و همواره خود را بی نیاز از نقد نمی داند، و نقد را به مثابه هموار شدنِ راهی دشوار می داند، بی شک بی هیچ دافعه ای و بی آن که مطلقأ دچار پیش فرض شود، نقد را خوب می شنود و خوب تر می خواند و برای ارتقای کارش، خلاقیتِ فردی اش، آن را به کار خواهد برد. چنین هنرمندانی که کارشان را وحی منزل نمی دانند و احتمالِ هرگونه اشتباه درکارشان را می دهند، مدام تیشه به سنگ می زنند. همان سنگی که میکل آنژ در پاسخ به چگونگیِ آفرینشِ مجسمه ی فرشته ای که در واتیکان نصب شده، گفته است: «کاری نکردم جز این که فرشته ای را میان سنگ دیدم، و آن قدر سنگ را تراشیدم تا فرشته آزاد شد.» باری، ما همواره در آغازِ راهِ پرُسنگلاخِ هنر به مثابه چالشی بزرگ هستیم. پس چه باک از هنرمندی که از پیش دانسته است وقتی اثری را به چالش می کشاند، خودِ او نیز به چالش کشیده می شود. اگرچه میانِ به چالش کشیدن او و چیزی که او به چالش می کشاند، تفاوت بسیار است. در چنین فرایندی ست که منتقد کارش دشوارتر خواهد بود، و از ورای دشواریِ خودخواسته منتقد، هنرمند است که کارش را صیقل خواهد داد. مشروط بر این که به راستی هنرمند خواهانِ بهتر شدنِ کارش باشد، و چندان دل درگروی «خوش آمدهای» گاه ناآگاهِ دیگران ندهد، و چالشِ بزرگ این است که: «نقدچیست؟ منتقدکیست؟»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- میراثِ کودکی
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «سامی»؛ مکان به مثابه شخصیت
- واقعگرایی در فیلم «سامی» مثل «تفنگ چخوف»
- «سامی»؛ بقای عشق واقعی پس از فقدان
- راهیابی فیلم کوتاه «البنات» به جشنواره مصری
- بررسی فیلم «سامی» از منظر نویسنده عرب/ وفاداری به انسان
- «سامی»؛ هرمنوتیک رنج و کنشگری ضدهژمونیک پیرامون
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- «سامی»؛ ایستادگی پُردرد و رنجِ فراموششدگان
- چه را حبیب از حمید آموخت!؟
- «سامی» ادای دین به فرهنگ و سینمای خوزستان
- ناصر تقوایی؛ فیلمسازی که حسرتِ نوشتن داشت/ داغِ سینما بر دلِ ادبیات
- درنگی بر سینما و ادبیات؛ چشمِ سوم
- تیمِ «رُفیش» را حذف کن!
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





