سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی:
“پناه بر خدا رضایی ” با پشتوانه ی ساخت چند فیلم مستند کوتاه وبلند وهمچنین فیلم های سینمایی ، این بار به سراغ موضوع دلخواسته یی رفته است که دستمایه ی اصلی کارش را تصاویر صامت و کم تر دیده شده ی جنگ تحمیلی قرار می دهد. تصاویر صامتی که صد البته با تلفیق مناسب آن ها در کنار بسیاری از تصایر زنده و فیلم مستند – که به طور طبیعی گاه با استفاده از تصاویر بایگانی شده ی تلویزیونی یا فیلم های مستند – در فیلم ” صدای سکوت ” آب ورنگی تازه پیدا می کند و در شکل تازه ی خود از ترکیب بهینه ومناسبی برخوردار می شود که صد البته در کنار این تناسب و تلفیق مناسب ، به شدت تاثیر گذار و فراموش ناشدنی نیز به نظر می رسد.
تماشای بریده هایی از فیلم های زنده ی جنگ تحمیلی در جبهه ی جنوب و همچنین ، بمباران های شیمیایی و عکس های تکان دهنده یی از کشتار آدم های بی دفاع در “سردشت” و ” حلبچه ” از زنان وکودکان گرفته تا مردان سالخورده وبی پناه و یا حتی دیدن دشتی سوخته با نخل های سر بریده ، آشکارا قلب و روح مان را می آزارد و باردیگر بر این حقیقت تلخ تاکید می کند که “جنگ” یکی از زشت ترین پدیده های ساخته ی آدمی است که در زیاده خواهی ها و میل به تعدی وتجاوز به حقوق دیگران ریشه دارد و نتیجه یی جز کشتار آدم های بی دفاع و خسارت ها و ویرانی های جبران ناپذیر در پی ندارد!
استفاده از تصاویر کم تر دیده شده ی ده عکاس جنگ (سعید صادقی ، علی فریدون ، اباصلت بیات ، ساسان مویدی ، مجید کریمیان، احسان رجبی ، سعید جان بزرگی ، هدایت الله بهبودی، احمد ناطقی و کاوه گلستان ) به لحاظ بصری به فیلم غنای سرشاری بخشیده است. برخی از عکاسان ، در عین حال وظیفه ی راویان فیلم را نیز برعهده می گیرند و به مجموعه ی تصاویر فیلم مستند جانی تازه می بخشند. واگویه ی سختی ها و مرارت های کار عکاسان جنگ در کنار رزمندگان ، و بی دفاع بودن و عدم برخورداری آنان از وسایل و تجهیزات ایمنی لازم و گلایه ی همیشگی آنان از کمبود تجهیزات و همواره در معرض آسیب و خطر بودن – در مقایسه با عکاسان حاضر در جبهه ی دشمن یا عکاسان جنگ در دیگرنقاط جهان – به راستی شنیدنی وتامل برانگیز است. با این همه ، یکایک آنان ،درست مثل رزمندگانی که جان بر کف در خط مقدم حاضر بوده اند ، دوربین هایشان را به عنوان سلاحی اثر گذار به کار گرفته اند تا در انجام رسالت خطیری که بر عهده گرفته اند ، سربلند و موفق شوند.
فیلم ” صدای سکوت ” با برخورداری از برخی عوامل فنی حرفه یی سینما توانسته است ، ترکیب مناسبی از فیلم ها وعکس های مرتبط با هر فضای مورد اشاره را در کنار هم قرار دهد و با کمک تصویر بردار خود ( مهدی رضایی ) و به مدد صدا گذار و ادغام کننده ی ص مجموعه ی صداهای فیلم (آرش قاسمی ) ضمن استفاده از قطعات مناسبی از موسیقی انتخابی ” کیهان کلهر ” و ” حسین علیزاده ” به روایت تلخ خود از جنگ تحمیلی ، حال وهوایی متفاوت در مقایسه با نمونه های مشابه این گونه کارهای تلفیقی و ترکیبی، ارایه دهد.تردیدی نیست که بخش عمده یی از امتیاز های ساختاری چنین اثری را باید به حساب تدوین هوشمندانه ی آن گذاشت. کاری که به دلیل تنوع تصاویر و تفاوت رنگ ونور عکس ها و پاره فیلم های گذشته- از تاریخ جنگ تحمیلی- چندان آسان به نظر نمی رسد.” کامران جاهد ” تدوینگر فیلم ” صدای سکوت” در ترکیب بهینه و نهایی این فیلم نقشی کارساز داشته است.
حقیقت تلخ ِکشته شدن پنج هزار انسان بی گناه – اعم از زن ومرد و کودک ونوجوان وآدم های سالخورده- تنها در زمانی کم تر از پنج ثانیه ، تنها به مدد حضور داوطلبانه ی عکاسان جنگ قابلیت ثبت و ماندگاری پیدا کرده ا ست و به عنوان سند جنایت های جنگ افروزان در حافظه تاریخی ملت ما و همه ی جهانیان تا همیشه باقی خواهد ماند.
با اهمیت دادن به همه ی امتیازها و ارزش های مضمونی چنین اثری اما ، از یک کمداشت آشکار این فیلم نیز نباید گذشت. چه خوب بود که بااستفاده از تصویر لحظه هایی کوتاه از چهره ی عکاسان جنگ که از کارهایشان در این فیلم مستند گنجانده شده است و حتی برخی از آنان کار روایتگری بعضی از صحنه ها را نیز برعهده دارند ، با تلفیق مناسبی از عکس ها وفیلم های مستند، رنگ ورویی پر تنوع تر به فیلم داده می شد.
فیلم ” صدای سکوت” که به پایان خود نزدیک می شود ، بار دیگر ، سخن دلنشین وبه یاد ماندنی زنده یاد ” کاوه کلستان ” یکی از استادن برجسته ی عکاسی ایران و از پیشگامان عکاسی جنگ، د ر عنوان بندی آغاز ین فیلم را در ذهن مان مرور می کنیم که به راستی چه گفته است که ” صحنه هایی به ما نشان داده می شود که انگار به صورت مان سیلی می خورد و امنیت ما را خدشه دار می کند و به خطر می اندازد ! تو ” می توانی نگاه نکنی ، می توانی هویت خود را پنهان کنی ، مثل قاتل ها ، اما نمی توانی جلوی حقیقت را بگیری ، …هیچ کس نمی تواند ! “
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «ارزشهای نسبی»؛ مرز باریکِ میانِ راست کرداری و ریاکاری!
- به یاد ایرج صغیری؛ مسافر غریب!
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- محمد حدادی: قائل به تفکیک میان سینمای مستند و داستانی نیستم
- اختتامیه جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- افزایش رقم جوایز جشنواره سینما حقیقت
- نقد و بررسی ۲ فیلم در کانون فیلم سینماحقیقت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





