سینماسینما، عزیزالله حاجی مشهدی:
“پناه بر خدا رضایی ” با پشتوانه ی ساخت چند فیلم مستند کوتاه وبلند وهمچنین فیلم های سینمایی ، این بار به سراغ موضوع دلخواسته یی رفته است که دستمایه ی اصلی کارش را تصاویر صامت و کم تر دیده شده ی جنگ تحمیلی قرار می دهد. تصاویر صامتی که صد البته با تلفیق مناسب آن ها در کنار بسیاری از تصایر زنده و فیلم مستند – که به طور طبیعی گاه با استفاده از تصاویر بایگانی شده ی تلویزیونی یا فیلم های مستند – در فیلم ” صدای سکوت ” آب ورنگی تازه پیدا می کند و در شکل تازه ی خود از ترکیب بهینه ومناسبی برخوردار می شود که صد البته در کنار این تناسب و تلفیق مناسب ، به شدت تاثیر گذار و فراموش ناشدنی نیز به نظر می رسد.
تماشای بریده هایی از فیلم های زنده ی جنگ تحمیلی در جبهه ی جنوب و همچنین ، بمباران های شیمیایی و عکس های تکان دهنده یی از کشتار آدم های بی دفاع در “سردشت” و ” حلبچه ” از زنان وکودکان گرفته تا مردان سالخورده وبی پناه و یا حتی دیدن دشتی سوخته با نخل های سر بریده ، آشکارا قلب و روح مان را می آزارد و باردیگر بر این حقیقت تلخ تاکید می کند که “جنگ” یکی از زشت ترین پدیده های ساخته ی آدمی است که در زیاده خواهی ها و میل به تعدی وتجاوز به حقوق دیگران ریشه دارد و نتیجه یی جز کشتار آدم های بی دفاع و خسارت ها و ویرانی های جبران ناپذیر در پی ندارد!
استفاده از تصاویر کم تر دیده شده ی ده عکاس جنگ (سعید صادقی ، علی فریدون ، اباصلت بیات ، ساسان مویدی ، مجید کریمیان، احسان رجبی ، سعید جان بزرگی ، هدایت الله بهبودی، احمد ناطقی و کاوه گلستان ) به لحاظ بصری به فیلم غنای سرشاری بخشیده است. برخی از عکاسان ، در عین حال وظیفه ی راویان فیلم را نیز برعهده می گیرند و به مجموعه ی تصاویر فیلم مستند جانی تازه می بخشند. واگویه ی سختی ها و مرارت های کار عکاسان جنگ در کنار رزمندگان ، و بی دفاع بودن و عدم برخورداری آنان از وسایل و تجهیزات ایمنی لازم و گلایه ی همیشگی آنان از کمبود تجهیزات و همواره در معرض آسیب و خطر بودن – در مقایسه با عکاسان حاضر در جبهه ی دشمن یا عکاسان جنگ در دیگرنقاط جهان – به راستی شنیدنی وتامل برانگیز است. با این همه ، یکایک آنان ،درست مثل رزمندگانی که جان بر کف در خط مقدم حاضر بوده اند ، دوربین هایشان را به عنوان سلاحی اثر گذار به کار گرفته اند تا در انجام رسالت خطیری که بر عهده گرفته اند ، سربلند و موفق شوند.
فیلم ” صدای سکوت ” با برخورداری از برخی عوامل فنی حرفه یی سینما توانسته است ، ترکیب مناسبی از فیلم ها وعکس های مرتبط با هر فضای مورد اشاره را در کنار هم قرار دهد و با کمک تصویر بردار خود ( مهدی رضایی ) و به مدد صدا گذار و ادغام کننده ی ص مجموعه ی صداهای فیلم (آرش قاسمی ) ضمن استفاده از قطعات مناسبی از موسیقی انتخابی ” کیهان کلهر ” و ” حسین علیزاده ” به روایت تلخ خود از جنگ تحمیلی ، حال وهوایی متفاوت در مقایسه با نمونه های مشابه این گونه کارهای تلفیقی و ترکیبی، ارایه دهد.تردیدی نیست که بخش عمده یی از امتیاز های ساختاری چنین اثری را باید به حساب تدوین هوشمندانه ی آن گذاشت. کاری که به دلیل تنوع تصاویر و تفاوت رنگ ونور عکس ها و پاره فیلم های گذشته- از تاریخ جنگ تحمیلی- چندان آسان به نظر نمی رسد.” کامران جاهد ” تدوینگر فیلم ” صدای سکوت” در ترکیب بهینه و نهایی این فیلم نقشی کارساز داشته است.
حقیقت تلخ ِکشته شدن پنج هزار انسان بی گناه – اعم از زن ومرد و کودک ونوجوان وآدم های سالخورده- تنها در زمانی کم تر از پنج ثانیه ، تنها به مدد حضور داوطلبانه ی عکاسان جنگ قابلیت ثبت و ماندگاری پیدا کرده ا ست و به عنوان سند جنایت های جنگ افروزان در حافظه تاریخی ملت ما و همه ی جهانیان تا همیشه باقی خواهد ماند.
با اهمیت دادن به همه ی امتیازها و ارزش های مضمونی چنین اثری اما ، از یک کمداشت آشکار این فیلم نیز نباید گذشت. چه خوب بود که بااستفاده از تصویر لحظه هایی کوتاه از چهره ی عکاسان جنگ که از کارهایشان در این فیلم مستند گنجانده شده است و حتی برخی از آنان کار روایتگری بعضی از صحنه ها را نیز برعهده دارند ، با تلفیق مناسبی از عکس ها وفیلم های مستند، رنگ ورویی پر تنوع تر به فیلم داده می شد.
فیلم ” صدای سکوت” که به پایان خود نزدیک می شود ، بار دیگر ، سخن دلنشین وبه یاد ماندنی زنده یاد ” کاوه کلستان ” یکی از استادن برجسته ی عکاسی ایران و از پیشگامان عکاسی جنگ، د ر عنوان بندی آغاز ین فیلم را در ذهن مان مرور می کنیم که به راستی چه گفته است که ” صحنه هایی به ما نشان داده می شود که انگار به صورت مان سیلی می خورد و امنیت ما را خدشه دار می کند و به خطر می اندازد ! تو ” می توانی نگاه نکنی ، می توانی هویت خود را پنهان کنی ، مثل قاتل ها ، اما نمی توانی جلوی حقیقت را بگیری ، …هیچ کس نمی تواند ! “
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- محمد حدادی: قائل به تفکیک میان سینمای مستند و داستانی نیستم
- اختتامیه جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- افزایش رقم جوایز جشنواره سینما حقیقت
- نقد و بررسی ۲ فیلم در کانون فیلم سینماحقیقت
- دهمین دوره «جایزه شهید آوینی» برگزار میشود
- حرکت بر مدار دایره/ نگاهی به نمایش آسیب های اجتماعی شهر مشهد در دوازدهمین جشنواره فیلم مستندایران
- اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش