سینماسینما، فرنوش آباء
نمایش «هم این هم آن» به کارگردانی سهند خیرآبادی، بیش از یک اجرا، بیانیهای خاموش علیه ابتذال امروز بازیگری است؛ بیانیهای که نشان میدهد در فرهنگی که روزی بر ستونهای تجربه و ممارست استوار بود، امروز «ظاهر» و «شهرت آنی» جای اصالت را گرفتهاند.
در کانون اثر، جدال میان دو بازیگر زن قرار دارد: گلاب آدینه، با پشتوانه دههها حضور حرفهای و تمرین نفسگیر بر صحنه، و نورا هاشمی، جوانی که نخستین حضور جدیاش در تئاتر، با استقبال رسانهای و پیشنهادهای پرشمار سینمایی همراه است. خیرآبادی این تضاد را به ستون اصلی درام تبدیل میکند؛ تضادی که تنها مختص صحنه نیست، بلکه بازتاب جامعهای است که «تجربه» را به حاشیه میراند و «شهرت کوتاهمدت» را بر صدر مینشاند.

این نمایش تصویری است از زمانهای که در آن بازیگر تازهکار، بهواسطه قابهای اینستاگرامی و جاذبههای لحظهای، خیلی زود به مرجع آموزشی بدل میشود، در حالیکه بازیگر اصیل و تربیتشده، با همه دانش و تواناییاش، در سکوت صحنه باقی میماند. تضاد این دو جهان، یادآور آن نگاه متواضعانهی بزرگان تئاتر است؛ نسلی که حتی در اوج موفقیت و دریافت جوایز معتبر، خود را همچنان نیازمند یادگیری و تمرین میدانست، نه عرضه دانش ناپخته.
«هم این هم آن» درامی اجتماعی ـ انتقادی است که خیرآبادی در آن بهجای روایت یک خط داستانی صرف، بیشتر بر کشمکشهای فکری و اجتماعی دو نسل تمرکز میکند؛ همین ویژگی، نمایش را به گونهای از متاتئاتر نزدیک میکند، یعنی تئاتری که خود، موضوع و بحران تئاتر را روی صحنه میآورد. این انتخاب ژانری به اثر عمق تحلیلی میدهد و باعث میشود نمایش فراتر از یک روایت فردی، به بیانیهای فرهنگی بدل شود.

بازیها نقطه اوج نمایشاند. آدینه با تسلطی که تنها در طول سالها به دست میآید، شخصیت زن منزوی و کمدیدهشده را به چنان عمقی میرساند که حتی سکوتش حامل معناست. در مقابل، هاشمی با انرژی خام و پرشور نسل جوان، شور لحظهای را نمایان میکند و همین برخورد، تقابل «جهان ریشه» با «جهان ویترین» را عینی میکند.
از منظر فنی نیز «هم این هم آن» ویژگیهای قابلتأملی دارد. طراحی صحنه مینیمال و حسابشده است و بهدرستی اجازه میدهد تمرکز اصلی روی بازیها بماند.
نورپردازی در بخشهایی دقیق و کارکردی عمل میکند، هرچند در بعضی صحنهها میتوانست تنوع بیشتری ایجاد کند تا از یکنواختی فضا کاسته شود. موسیقی زنده و استفاده محدود از صداهای محیطی به تقویت ریتم کمک کرده، اما در لحظاتی که نمایش وارد تکرار موقعیتها میشود، این ریتم افت پیدا میکند و انرژی صحنه کاهش مییابد. با این حال، کارگردان با مدیریت میزانسنها و بهرهگیری از تضاد میان دو کاراکتر اصلی، موفق میشود نمایش را تا پایان جذاب و تأملبرانگیز نگه دارد.

«هم این هم آن» نه صرفاً یک داستان نمایشی، که هشداری است درباره جامعهای که در انتخاب میان «اصالت و عمق» یا «ظاهر و شهرت» سرگردان مانده است. هشداری که اگر جدی گرفته نشود، فردا از هنر چیزی جز ویترینی گذرا باقی نخواهد ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- نمایش «هم این، هم آن»؛ در مسیر تعامل، همدلی و تفاهم متقابل
- «تاسیان» و پایانی بیقهرمان
- در بیستمین شب کارگردان؛ نکوداشت گلاب آدینه برگزار میشود
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با بازی امیرمهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی؛ «این دنیا یه کنسرت... به من بدهکاره» به صحنه برگشت
- امیر مهدی ژوله و الیکا عبدالرزاقی به تئاتر شهر میآیند
- بازیگران نمایش گلاب آدینه معرفی شدند
- بانوی محبوب من عامه پسند نیست /انگ به نمایش ها نچسبانیم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با جلیل فرجاد بازیگر نمایش «بانوی محبوب من»
- گفتگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با گلاب آدینه کارگردان نمایش «بانوی محبوب من»
- مفری برای رسیدن به جهان شادی/ نگاهی به نمایش «بانوی محبوب من»
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- مرجان اشرفیزاده در گفتوگو با سینماسینما/ قصه فیلم «آبجی» از یک نگرانی و ترس در من شروع شد
- گلاب آدینه «بانوی محبوب من» را روی صحنه میبرد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





