سینماسینما، محسن جعفری راد:
با پایان جشنواره و فارغ ازهیاهو و احساسات کاذب،می توان درباره نقاط قوت و ضعف مستندهای مهم به یک جمع بندی رسید. در زمان جشنواره، نگارنده دیدن فیلمهای مهم را پیشنهاد داد (که در همین سایت کار شد)و طبیعی بود که برای پیشنهاد ،صرفا می توان به طور کلی به معرفی فیلم پرداخت.اما حالا زمان نقد فیلمهاست.
آهستگی
(ساخته یاسر خیر)
نیمه اول فیلم به شدت کند و فاقد پیش برندگی در روایت بود و نیمه دوم هم مصنوعی جلوه می کرد. دخل و تصرف کارگردان در امر واقع، بیشتر به فضایی کنترل شده منجر شد تا خلق اتمسفری که قرار بود در آن لایه های پنهان یک طلاق عاطفی تببین و تدوین شود.
صدای سکوت
(ساخته پناه برخدا رضایی)
یک پیوند سخت کوشانه و خلاقانه از عکس ها و ویدیوهای تکان دهنده زمان جنگ. زاویه دیدی جدید که برای آشنایی نسل جوان و نوجوان جامعه از هزارتوی جنگ ایران و عراق پیشنهاد مناسبی است.
اما فاقد کارگردانی جزیی نگر و ظرافت در ایده پردازی.
ننا
(ساخته محمدرضا وطن دوست)
فرم بصری جذاب،باند صوتی کارشده و جزییات مهندسی شده اما عدم خلق کلیتی هدفمند و روایتی پرکشش. جزییاتی خلاقانه و بدیع که کمتر در خدمت معنازایی است اما در کل در ارتقای سواد سمعی و بصری مخاطب،موفق عمل می کند.
دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری
(بهتاش صناعی ها و مریم مقدم)
فیلمی بامزه برای مخاطب عام که جای خالی اش در سینمای مستند به شدت حس می شود. با روایتی طنازانه اما با ضعف در تصویرپردازی و پایان بندی.
جل الخالق…
( ساخته ورنر هرتزوگ)
یک مستند سینمایی تمام عیار. نمونه مناسب مستندی که از قالب مصاحبه استفاده می کند اما به دام کلیشه شدن نمی افتد و روایتی به شدت سیال و همدلی برانگیز دارد.
مسافران
(ساخته محمود رحمانی)
محتوایی گزنده،نگاهی جسارت آمیز و فرم بصری متفاوت. مهمترین نقطه قوت، موضع کارگردان به سوژه بود. هم سان و هم سنگر با سوژه ها.اما ضعفش برخی سوالات کلیشه ای کارگردان بود که حذف آن خللی در روایت ایجاد نمی کرد و برخی حرکات آگاهانه دوربین که قرارداد فرمیک فیلم را زیر سوال می برد؛اینکه خود دوربین قرار بود زوایا را انتخاب کند.
نمونه بارز استقلال فکری و عملی در سینمای دولتی و سیاست زده ایران. مسافران یک فیلم اجتماعی انتقادی است که مانند خونی تازه در رگ های بی جان سینمای مستند،می تواند در بازگویی معضلات اجتماعی یاری رسان باشد.
قلب متلاطمم را آرام کن.
(نام کارگردان)
جادوی فرم بصری در همدلی برانگیز کردن فضا. نمونه بارز موضعی هنرمندانه نسبت به سوژه مذهبی اما با ضعف در پایان بندی و سر و سامان دادن به ایده ها
آوانتاژ
(ساخته محمد کارت)
فضاسازی و تصویرپردازی قابل قبول تا حدی که آدمها وجود دوربین را حس نمی کنند. اما مبهوت شدن کارگردان از قابلیت بالای ایده مرکزی روایت،امتیازات مثبت ساختاری اش را هدر رفته جلوه می دهد.
به خصوص پایان بندی به شدت تلویزیونی و مبتنی بر اسلوموشن های مکرر که فرقی با گزارش های ورزشی تلویزیونی ندارد. با وجود این ضعف ها نتیجه ساخت و اکران این فیلم،تثبیت شدن جایگاه محمد کارت در میان نسل جدید مستندسازان است که سعی می کند روایتی جدید را جست و جو کند.
انحصار ورثه
(ساخته محمدعلی شعبانی)
نیمه اول فیلم ریتم و ضرباهنگی کند داشت و نگاهش به سوژه تلویزیونی بود،
اما نیمه دوم چالش برانگیز و جذاب شد و از خوانش تلویزیونی فاصله گرفت. به خصوص زمانی که روایت های مختلف را با یک تدوین طعنه زننده کنار هم قرار داد. از جمله کنار هم قرار دادن روایت ابراهیم حاتمی کیا و نویسندگان روزنامه کیهان. رعایت خط باریک نلغزیدن به فیلمی سیاسی و شعاری . یک آشنایی زدایی کنایه آمیز از مرتضی آوینی و و پژوهشی قابل قبول .
زنانگی
یک پژوهش تصویری دلسوزانه
اما فاقد هر نوع تفسیر و بازنمایی خلاقانه. مصاحبه های زاید و اغراق در برخی فضاسازی ها و تکرار حرفها در مستندی که باید موجز می بود.
صفر تا سکو
سوژه ای بسیار کنجکاوبرانگیز و جذاب.
اما کارگردانش جاه طلبی کافی برای خلق یک جهان معنایی تازه ندارد و به سواد و درک مخاطب تلویزیونی بسنده می کند. فیلمی تاریخ مصرف دار و با مولفه هایی برای مرعوب کردن احساسات موقتی مخاطب عام. عدم ترسیم فردیت قوام یافته از دختران ورزشکار و ارایه یک تیپ خام دستانه از آنها.
علی ممد
(ساخته مسعود زارعیان)
فیلمی که به شدت مورد بی توجهی قرار گرفت. یک پرداخت استادانه از شخصیتی خاکستری که ادعای جانبازی دارد. روایتی مبتنی بر هجو و هذل باورهای کلیشه ای و البته عدم قضاوت فیلمساز نسبت به پرتره مورد نظرش.
کر گور
(ساخته مصطفی آل احمد)
فرم بصری بی تناسب با مضمون و ظرف روایی فیلم. تکرار موقعیتهایی که ضرورت و منطقی برای آنها دیده نمی شود.
از ضعیف ترین فیلمهای جشنواره که به جای جذاب بودن،حوصله سربر و مشمیزکننده به نظر می رسد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- اکران آنلاین مستند «رنج زیر پوست» در گروه سینمایی هنر و تجربه
- جشن مستقل سینمای مستند افتتاح شد؛ سینمای مستند از جامعه عقب نیست/ مراقب باشید جشن، جشنواره نشود
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ اعضای شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره سینماحقیقت معرفی شدند
- دو فیلم از اردوان زینی سوق در روسیه/ سه مستند ایرانی در جشنواره یکاترینبرگ نمایش داده میشود
- بازگشت جوایز فنی به بخش مسابقه ملی سینماحقیقت
- رامبد جوان تهیهکننده فیلم کوتاه «فقط مه واقعی است!» شد
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- انتشار نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
- نسخه تصویری مسترکلاس هانا پولاک منتشر شد/ در فیلمسازی کرامت انسانی را حفظ کنید
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
سلام. میتونم ای میل یا یه راه ارتباطی با اقای محسن جعفری راد ( نویسنده مطلب ) داشته باشم .
ممنون میشم اگه راهنمائیم کنید
نویسنده این متن آقای جعفری راد دچار تناقصی شدید در نقد آثار هستند، نمونه واضح آن نقد فیلم ننا در متن بالاست و نقدی که در سایت فیلم کوتاه در مورد این فیلم نوشته اند، بخشی از این متن را با ذکر منبع ارسال می کنم.
“وطن دوست گام مهمی را برای زیست مخاطب شعورمند سینما در جهان معنایی خلق شده توسط سینما برداشته است.
مهمترین نقطه قوت مستند ننا (محمدرضا وطن دوست)، تناسب فرم بصری با ایده پردازی در روایت است. تمام تصاویر فیلم انعکاس محیط و آدمها را در آب شالیزار نشان میدهند و این شکل ترسیم انعکاسی با مفاهیم زیر متن فیلم همخوانی دارد. از مفهوم رشد و سبزینگی در طبیعت گرفته تا تاثیر مخربی که انسان به طبیعت میگذارد و به نابودی طبیعت منجر میشود.”
http://fa.shortfilmnews.com/shownews.asp?id=2146469281