سینماسینما، پدرام عبهر:«انزوا» فیلم جالبی است. یک فیلم خاص و متفاوت در میان فیلمهای کم و بیش مشابه این روزهای سینمای ایران. ریتم تند، پلانهای کوتاه، برشهای زیاد، حرکات تند دوربین، موسیقی پرحجم، دیالوگهای پر از جملات نغز، شخصیتپردازی و بازیهای اغراق شده، همه و همه «انزوا» را به فیلمی منحصر به فرد تبدیل کردهاند. ویژگیهایی که از یک سو یادآور فیلمهای مسعود کیمیایی است و از سویی دیگر کوئنتین تارانتینو (وجود پوستر یکی از فیلمهای تارانتینو در فیلم، بیانگر این است که فیلمساز به این موضوع اذعان دارد).
«انزوا» داستان مردی است که چند روزی از زندان به مرخّصی آمده تا سرپناهی برای بچّههایش پیدا کند و در عین حال با حرفهایی روبرو میشود که غریبه و آشنا پشت سر زنش میزنند و او قصد دارد پی به صحّت و سقمشان ببرد. «انزوا» فیلمی است دربارهی مرام و مردانگی، و غیرت و قضاوت. و تفاوت بنیادینش با ساختههای کیمیایی همینجاست: در «انزوا» مرام ربطی به مردانگی ندارد.
به اعتقاد من، جسارت مرتضی علی عبّاس میرزایی قابل تحسین است. او از «منطقهی امن» فیلمسازی خارج شده و در حالی که میتوانست سوژهاش را به یک فیلم اجتماعی معمولی تبدیل کند، دست به تجربهای میزند که مثل راه رفتن بر لبهی تیغ است. و انصافاً از این آزمون سربلند بیرون آمده.
یکی از نقاط قوت فیلم، موسیقی فوقالعادهاش است. پیام آزادی به خوبی حال و هوای فیلم را درک و با موسیقی پرحجم و مدرنش، این حس و حال را تقویت کرده است. بیشک، «انزوا» سهم بزرگی از موفقیتش را مدیون این موسیقی متن است.
و امّا بازیگران فیلم که هر یک از دیگری بهتر بازی میکنند. امیرعلی دانایی در این فیلم همانی است که باید باشد. بازی اغراقشدهاش در طول فیلم حفظ میشود و لحن و نگاهش با فضای فیلم همخوانی دارد. بعد از بازیهایی ضعیف در فیلمهایی مثل اشباح و این سیب هم برای تو، دانایی با انزوا شاید راه جدیدی در مسیر حرفهی خودش در سینمای ایران آغاز کند. در مجموع تیم بازیگرانِ عمدتاً شناختهشدهی فیلم، خوب و یکدست کار میکنند؛ حتی بازیگران خردسال که اتّفاقا نقش تاثیرگذاری در فیلم دارند.
البتّه معتقدم «انزوا» برخی جاها در کاری که میکند زیادهروی کرده (مثل تکانهای بیش از حد دوربین روی دست در سکانس آغازین)، برخی دیالوگهایش اضافه است، و قصّهاش را کمی سخت تعریف میکند و ممکن است بعضی از تماشاگران را گیج کند. با این حال، فیلم آنقدر خوب و خوشساخت و جذّاب و متفاوت هست که تا پایان با علاقه تماشایش کنیم و در پایان با رضایت از سالن سینما خارج شویم.
در پایان، اگر بخواهیم پیام کلیدی فیلم را در یک سطر خلاصه کنیم، به این جملهی فیلم میرسیم که: «ذهنیت مریضی که برات ساختن بنداز دور، مَرد!»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «خون خدا» روایت یک کارتن خواب در فیلم فجر
- کارگردان «انزوا» مهمان پاتوق فیلم کوتاه
- نمایش «انزوا» در شهرهای بدون سینما
- نگاهی به «انزوا»/ تجربههای تکنیکی در اولین گام فیلمسازی
- اختصاص کامل فروش روز یکشنبه «انزوا» در سینما استقلال به کودکان زلزلهزده
- ستاره های استقلال و پرسپولیس در اکران خصوصی یک فیلم + گزارش تصویری
- حضور یک فیلم ایرانی در جشنواره کمرایمیج لهستان
- عباسمیرزایی در پاسخ به سینماسینما / چرا بیتالمال باید در اختیار عدهای خاص باشد
- امیر علی دانایی در پاسخ به سینماسینما / به روش سالمی وارد سینما شدم
- بهنوش بختیاری در پاسخ به سینماسینما/«انزوا» شباهت زیادی به فیلم «قیصر» دارد
- لابی در سینما، راه رسیدن را کوتاه میکند
- آرای مردمی روز ششم جشنواره فیلم اعلام شد
- روز پنجم جشنواره /تهیه کنندگی به سبک ماه عسل با حضور وزیر ارشاد
- ۱۰ فیلم برتر جشنواره سی و پنجم از نگاه مردم
- ادعای بازیگر«بدون تاریخ، بدون امضا»:این فیلم سیمرغ فیلم و کارگردانی را می گیرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





