سینماسینما، محسن جعفریراد
۱-فیلم جاه طلبانه تومان ساخته مرتضی فرشباف ، در تمام ابعاد نشان از جسارت مثالزدنی کارگردانش دارد، از فرم بصری معنازا که فیلمبردارش (مرتضی نجفی) به حق، سیمرغ جشنواره را دریافت کرد تا بازیگران نقش اصلی و مکمل که به ناحق جایزه نگرفتند و حداقل می توانستند به میر سعید مولویان و یا مجتبی پیرزاده یک دیپلم افتخار بدهند چرا که به معنی دقیق کلمه، نقش را زندگی کرده اند. حالا دیگر باید منتظر یک شاهکار از مرتضی فرشباف بمانیم.
۲- محمد کارت پله پله حرکت کرده، آهسته و پیوسته، از بختک تا آوانتاڑ و بچهخور و حالا با شنای پروانه استعداد و توانایی اش را اثبات می کند. شنای پروانه، فیلمی با رویکردی روشنگرانه و جامعه شناختی است که حتی به راحتی می توان در دانشگاه ها اکران شود و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد چرا که چشمان فیلمساز، چشمان یک هنرمند دلسوز و در عین حال تیزبین و دغدغهمند است و باید از این چشمها مراقبت کند. یک افتتاحیه کوبنده، داستانی که نقاط اوج و فرود حساب شده ای دارد، از اجرای صحنه های شلوغ و دعواهای فیزیکی به خوبی برآمده، به راحتی می شد به مجموعه بازیگرانش سیمرغ داد، به خصوص جواد عزتی که فریادها و نجواهایش تکاندهنده است و بایستی جایزه می گرفت. کارت نشان می دهد که اهل ادا و اطوار هم نسلانش نیست و داستانی را تعریف می کند که آدمهایش را می شناسد. امیدواریم این سیر پیشرفت در کارنامه اش ادامه داشته باشد.
۳-قصیده گاو سفید یک فیلم دغدغهمند در پرداخت زندگی روزمره انسانهایی بی پناه و اسیر قانون های اشتباه است و صناعی ها با کارگردانی صمیمی و به اندازه، توانسته دغدغه هایش را عینیت ببخشد. از بازی روان مریم مقدم که چند نوع احساس را توانسته منتقل کند تا رویکرد کارگردان به قصاص که با نگاهی جامعه شناسانه، طرح پرسش می کند. حرکات دوربین هم کاملا مهندسی شده است. از تاکید بر گاوی که وسط قاب قرار گرفته که نگاه استعاری را منتقل می کند تا حرکات چرخشی دوربین که اوجش هنگام آگاهی مینا (مقدم) از راز ماجراست.
.
۴- بی صدا حلزون ایده بکری دارد و شاید برای اولین بار به این شکل پرداخته شده است. زن و مردی ناشنوا و ناگویا که با خودخواهی و تمامیت خواهی هر کدام می خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند. کارگردانی شسته و رفته و ریتم و ضرباهنگ مناسب، برگ برنده کار است و اگر فیلم در بخش سودای سیمرغ بود، حداقل هانیه توسلی کاندید سیمرغ می شد. دزفولی زاده گام اول را در سینمای حرفه ای محکم برداشته است. فیلم در زیر ساخت جامعه افسارگسیخته کنونی را به خوبی نشان می دهد و جاهایی هم از نگاهی سمبلیک بهره برده، از یک شهربازی که نگهبانش، چیزی برای از دست دادن ندارد و با همه سر ناسازگاری دارد تا آتلیه عکاسی که غرق در آب می شود و اینها کنار هم پازل معنایی خوبی را تشکیل می دهند. از منظر نشانه شناسی، دزفولی زاده، ظریف کار کرده، مثلا نوع شغلهایی که برای شخصیت ها انتخاب کرده یا صحنه ای از فیلم که گفته می شود برخی ناشنوایان تمایلی به وارد شدن در زندگی عادی و در واقع «شنوا شدن» ندارند که برداشت های خاص خودش را می تواند داشته باشد که البته از دید خیلی ها، این ریزه کاری ها، مهجور ماند.
۵- در زمانه ای که اغلب فیلم ها با رویکردی رئالیستی به سمت جنوب شهر رژه می روند! در فیلم پوست انتخاب یک داستان فولکلور از طرف برادران ارک تحسین برانگیز است. ترکیب جادویی سایه روشن ها و موسیقی دلهره آور به خوبی نشان می دهد که می شود با تنوع ژانر حق انتخاب بهتر و بیشتری برای مخاطب در نظر گرفت. چه خوب که سیمرغ هنر و تجربه به این فیلم تعلق گرفت چون به معنی دقیق کلمه ،جسور و تجربه گرا ساخته شده است.
۶- آتابای به عنوان فیلمی از نیکی کریمی در نگاه اول غافلگیرکننده است. فرم بصری و شنیداری مسحور کننده (موسیقی حسین علیزاده خیلی خوب به کار گرفته شده)، بازی های جذاب که اوجش را در خلوت طولانی آتابای و دوستش (هادی حجازی فر و جواد عزتی) دور از شهر شاهدیم که از رفاقت گذشته خود می گویند و می نالند و شوخی می کنند و … معلوم نیست چرا فیلم از سوی داوران مهجور واقع شد. کمتر پیش می آید عزتی نقش یک عاشق پاکباخته منزوی با چشمانی که همزمان برق می زنند و همزمان گریه می کنند را بازی کند و باید حداقل یک دیپلم افتخار می گرفت.
۷- فیلم تعارض، ایده بکری و کمتر پرداخت شده ای دارد که به خودی خود تحسین برانگیز است. ایده ای که از لحاظ اجرا نیز دشوار است و نشان می دهد محمدرضا لطفی نخواسته سوار بر موج چند سال اخیر سینمای ایران حرکت کند- موج فیلم هایی که کپی دسته چندم از کارهای اصغر فرهادی و سعید روستایی هستند- و بیشتر جهان بینی خودش را از طریق مدیوم سینما به شکل اورجینالی سعی کرده منتقل کند. زوجی که طلاق عاطفی دارند و زندگی روزمره مرد داستان از طریق دوربین های مداربسته متنوعی که در خانه کار گذاشته شده، روایت می شود. یک فرم بصری به شدت مهندسی شده، ریتم و ضرباهنگی که با فراز و فرود داستان همخوانی دارد، بازی طبق معمول خوب رضا بهبودی در کنار مفاهیمی که فیلم می خواهد منتقل کند، از جمله مخدوش شدن تنهایی و حریم خصوصی و … نشان می دهد که لطفی برای فیلم اولش نمره خوبی می گیرد. اشکالی اگر هست به فیلمنامه برمی گردد که چند حفره بزرگ دارد اما از نظر اجرایی به عنوان یک فیلم اول، قابل ستایش است و می توان مشتاق کار بعدی کارگردانش ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «تعارض» از دیدگاه منتقدان/ به دنبال روایتی جدید
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- «بی صدا حلزون» آنلاین اکران میشود
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- این داستان قهرمان میخواهد/ نگاهی به «قصیده گاو سفید» و نکته پاردوکسیکال نهفته در آن
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- تعیین گروه تحقیق و ارزیاب متخصص برای امکان سنجی اکران فیلمهای خارجی
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





