سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
دیوانه خانه
«سایکو» عنوان فیلم کوتاهی به کارگردانی مصطفی داوطلب است که در جشنواره فیلم کوتاه «تهران» به نمایش درآمد.
فیلمساز در این اثر از همان ابتدا بی هیچ گافی مخاطب را فریب می دهد و بعد طی چرخشی حساب شده ورق برمی گردد و متوجه راز اصلی داستان می شویم. در واقع کاراکتر سوم فیلم (راننده) نیز بی آن که خود بداند بازیگر نمایشی ست که سرنشینان خودرو کارگردانانش هستند.
فیلم لحن یله و رهایی دارد و تا جایی که می تواند دست خود را برای مخاطب رو نمی کند و در نهایت تماشاگر درمی یابد هر آن چه دیده است حاصل نقشه ای از پیش تعیین شده و در عین حال دیوانه کننده بوده است که خشت به خشت بنا شده است.
از اصلی ترین ظرایف کار کارگردان بهره گیری مناسب او از فضای اتومبیل است. مناسبات هر یک از شخصیت ها در بازه ی زمانی کوتاه قصه به درستی طراحی شده اند و فیلمساز به شکل باورپذیری آدم های فیلمش را در کنار و البته مقابل یکدیگر قرار می دهد.
بافت بازی ها یکدست است و انتخاب فضای بیابانی و ناکجاآباد گونه ای که در نهایت قرار است سه سرنشین را به تیمارستان برساند از انتخاب های درست و به جای اوست.
فیلمنامه به جزئیات توجه می کند. بسیاری از کدها حین مکالمات معمولی آدم ها داده می شوند تا در انتها علاوه بر آن که مخاطب غافلگیر شود درام نیز باورپذیری خود را حفظ کند. اما در نهایت کارگردانی ماهرانه ی فیلمساز جوان بالاتر از متن قرار می گیرد و استعداد او را فارغ از توانایی های متن به رخ می کشد.
«سایکو» فیلم خوبی ست و نویدبخش ورود کارگردانی کاربلد به سینمای حرفه ای ایران.
زیر سایه کرونا
«فاصله» عنوان فیلم کوتاهی به کارگردانی داریوش کرم پور است که براساس واقعه ی همه گیری ویروس کرونا ساخته شده است.
فیلم به ساده ترین و دم دستی ترین شکل ممکن به مسئله ی مورد نظرش پرداخته است و کوچکترین خلاقیتی چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ محتوایی در آن دیده نمی شود. «فاصله» بیشتر به یک آگهی سفارشی تلویزیون شبیه است که به منظور قدردانی و عرض ارادت به کادر درمان ساخته شده است. البته که چنین موضوعی مهم و درخور توجه است، اما نه با این حجم از ساده انگاری و بی حوصلگی. با آن که مدت زمان فیلم بسیار کوتاه است اما در همان ابتدا گره اش را باز می کند و محتوای آن هر چند با پرداختی کلیشه ای در نهایت زیر سایه ی کندی و بی جان بودن درام رنگ می بازد.
برخی از نقصان های این فیلم کوتاه نیز قطعاً به شتابزدگی و هیجان فیلمساز برای پرداختن به موضوعی بازمی گردد که هنوز از آن عبور نکرده ایم و درست وسطش قرار داریم! شاید در آینده ای نه چندان دور بتوان بهتر به این برهه تاریک از تاریخ پرداخت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم