سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
دیوانه خانه
«سایکو» عنوان فیلم کوتاهی به کارگردانی مصطفی داوطلب است که در جشنواره فیلم کوتاه «تهران» به نمایش درآمد.
فیلمساز در این اثر از همان ابتدا بی هیچ گافی مخاطب را فریب می دهد و بعد طی چرخشی حساب شده ورق برمی گردد و متوجه راز اصلی داستان می شویم. در واقع کاراکتر سوم فیلم (راننده) نیز بی آن که خود بداند بازیگر نمایشی ست که سرنشینان خودرو کارگردانانش هستند.
فیلم لحن یله و رهایی دارد و تا جایی که می تواند دست خود را برای مخاطب رو نمی کند و در نهایت تماشاگر درمی یابد هر آن چه دیده است حاصل نقشه ای از پیش تعیین شده و در عین حال دیوانه کننده بوده است که خشت به خشت بنا شده است.
از اصلی ترین ظرایف کار کارگردان بهره گیری مناسب او از فضای اتومبیل است. مناسبات هر یک از شخصیت ها در بازه ی زمانی کوتاه قصه به درستی طراحی شده اند و فیلمساز به شکل باورپذیری آدم های فیلمش را در کنار و البته مقابل یکدیگر قرار می دهد.
بافت بازی ها یکدست است و انتخاب فضای بیابانی و ناکجاآباد گونه ای که در نهایت قرار است سه سرنشین را به تیمارستان برساند از انتخاب های درست و به جای اوست.
فیلمنامه به جزئیات توجه می کند. بسیاری از کدها حین مکالمات معمولی آدم ها داده می شوند تا در انتها علاوه بر آن که مخاطب غافلگیر شود درام نیز باورپذیری خود را حفظ کند. اما در نهایت کارگردانی ماهرانه ی فیلمساز جوان بالاتر از متن قرار می گیرد و استعداد او را فارغ از توانایی های متن به رخ می کشد.
«سایکو» فیلم خوبی ست و نویدبخش ورود کارگردانی کاربلد به سینمای حرفه ای ایران.
زیر سایه کرونا
«فاصله» عنوان فیلم کوتاهی به کارگردانی داریوش کرم پور است که براساس واقعه ی همه گیری ویروس کرونا ساخته شده است.
فیلم به ساده ترین و دم دستی ترین شکل ممکن به مسئله ی مورد نظرش پرداخته است و کوچکترین خلاقیتی چه به لحاظ بصری و چه به لحاظ محتوایی در آن دیده نمی شود. «فاصله» بیشتر به یک آگهی سفارشی تلویزیون شبیه است که به منظور قدردانی و عرض ارادت به کادر درمان ساخته شده است. البته که چنین موضوعی مهم و درخور توجه است، اما نه با این حجم از ساده انگاری و بی حوصلگی. با آن که مدت زمان فیلم بسیار کوتاه است اما در همان ابتدا گره اش را باز می کند و محتوای آن هر چند با پرداختی کلیشه ای در نهایت زیر سایه ی کندی و بی جان بودن درام رنگ می بازد.
برخی از نقصان های این فیلم کوتاه نیز قطعاً به شتابزدگی و هیجان فیلمساز برای پرداختن به موضوعی بازمی گردد که هنوز از آن عبور نکرده ایم و درست وسطش قرار داریم! شاید در آینده ای نه چندان دور بتوان بهتر به این برهه تاریک از تاریخ پرداخت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سقوط آزاد جشنواره فیلم کوتاه تهران به چاه بیاعتباری
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- سیدصادق موسوی در گفتوگو با خبرگزاری فرانسه: تأیید آکادمی اسکار یک دستاورد بزرگ در حوزه دیپلماسی فرهنگی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟