سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«سه کام حبس» تراوشات ذهنی یک کارگردان عصبانیست
فیلم «سه کام حبس» تلاش کارگردانی است که در دل قصه های آدم های کلان شهر تهران چیزی جز تباهی و سیاهی و مرگ و جنایت نمی بیند. در فیلم هیچ آدم شریفی به جز سوپر وایزر بیمارستان و البته مامور راهنمایی و رانندگی که به وظیفه قانونی اش عمل می کند و کارگردان چاره ای جز نشان دادن سلامت کاری اش نداشته و پیرمرد لوله بازکن وجود ندارد. همه در طول فیلم در حال دزدی و جنایت هستند. سامان سالور از شرایط پیرامونی اش عصبانی است آنقدر که در بیان حقیقتی که در زیر پوسته شهر جاری است راهی جز فریادهایی از سر استیصال نمی یابد و همین امر باعث شده تلخی های فیلم بیشتر از آنکه تامل برانگیز باشند آزاردهنده جلوه کنند. سالور اما فراموش کرده است که به عنوان یک هنرمند موظف است با بیانی هنرمندانه معضلات و مصایب را بازنمایی کند.
مشکل عمده فیلم سه کام حبس اما ناشی از فیلمنامه ای است که آنقدر جان ندارد که مخاطبش را تا انتها با خود همراه سازد . شخصیت مجتبی با بازی محسن تنابنده و نسیم با نقش آفرینی پری ناز ایزد یار به عنوان کاراکتر های اصلی فیلم که همه داستان حول محور آنها روایت می شوند آنقدر گنگ و کم اثرمعرفی می شوند که تماشاگر در طول فیلم مجالی برای همراهی و همذات پنداری با آنها را نمی یابد.
آنچه که داستان فیلم را به پیش می برد توالی اتفاقات و تلخی های فیلم است .
فیلم «قصیده گاو سفید» ایده ای که کامل نمی شود
آخرین ساخته بهتاش صناعی ها داستانی جذاب از هم نشینی قاضی و همسر مقتول را به تصویر می کشد نیمه ابتدایی فیلم با استفاده از همین عامل محرکه قدرتمند در پیشبرد و همراهی تمام و کمال تماشاگر با داستان در کنار ریتم مناسب اتفاقات و بازی های خوب بازیگران و البته معرفی به اندازه شخصیت های اصلی آن نوید یک اثر دلنشین را به مخاطب می دهد. اما نیمه دوم فیلم از جایی که شخصیت قاضی (با بازی علیرضا ثانی فر) وارد زندگی زن جوان شوهر مرده می شود عملا ریتم مناسب خود را از دست می دهد. در نیمه دوم فیلم داستانک ها آنقدر جان ندارند که مخاطب را با خود همراه سازند به همین جهت تماشاگر خیلی زود احساس یکنواختی و خستگی می کند. در واقع کفه سنگین سیر اتفاقات در نیمه نخست فیلم در قیاس با نیمه دوم فیلم باعث عدم توازن فیلم شده است. و همین چشم اسفدیار فیلم است.
به نظر می رسد قصاص اشتباه در کنار قاضی نادم و سرخورده از حکمی که خسارتش جبران ناپذیر است و زنی که در میان یک بحران سخت دامنی از آرامش را جست و جو می کند آنقدر پتانسیل داشته باشد که توقع تماشاگررا که با اثری دلپذیر تر مواجه باشد بالا ببردچیزی که فیلم «قصیده گاو سفید» فاقد آن است.
بازی خوب مریم مقدم و علی رضا ثانی فر در فیلم از نکات ارزشمند آن است.
فیلم «عامه پسند» بیرقی سه گانه اش را کامل می کند
فیلم «عامه پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی ادامه منطقی نگرشی است که در دو فیلم دیگر بیرقی«من» و «عرق سرد» با محوریت زنان در جامعه ایرانی دیده بودیم. در عامه پسند بیرقی زندگی فهیمه زنی ۵۷ ساله را روایت می کند که پس جدایی از همسرش تلاش دارد به تمام آنچه که در سالهای خانه داری از آن محروم بود دست یابد. همین امر بهانه ای می شود تا کارگردان چالش های پیش روی فهیمه را با جهان پیرامونی اش که بیشترشان را مردان تشکیل می دهند به تصویر بکشد. جهانی که اگر زنی مثل افسانه در آن راه می یابد و موفق عمل می کند به جهت شناختش از مردم جامعه است تا توانمندی شخصی او. چیزی که فهیمه از آن بی بهره است.
فیلم مقدمه ای طولانی تا ورود به قصه اصلی فیلم دارد همین امر باعث می شود تماشاگر بخش عمده ای از تصاویر ابتدایی فیلم را از دست بدهد تصاویری که به نظرچندان کمکی به شناخت از کاراکتر اصلی فیلم نمی کنند.
عامه پسند می تواند با تدوینی مجدد به ویژه در بخش های ابتدایی فیلم سروشکل بهتری را در روایت پیدا کند.
مهم ترین اتفاق فیلم بی گمان بازی درخشان هوتن شکیبا در نقشی است که در سینمای ایران همیشه به مسخرگی ختم می شد. میلاد با بازی این بازیگر به حتم نقطه عطفی در ایفای این دست از نقشها در سینمای ایران محسوب می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- این داستان قهرمان میخواهد/ نگاهی به «قصیده گاو سفید» و نکته پاردوکسیکال نهفته در آن
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- جایزه بهترین فیلم داوران دانشگاهی جشنواره جنایات و مکافات برای «قصیده گاو سفید»
- هشت جشنواره بینالمللی میزبان «قصیده گاو سفید» در آبان ماه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





