سینماسینما، حسین آریانی:
«شعله ور» بعد از فیلم خوب و تاثیرگذاری چون «رگ خواب»، پایین تر از حد انتظار است؛ و در رده فیلم های متوسط حمید نعمت الله قرار می گیرد.
«شعله ور» هم مانند «رگ خواب» فیلمی شخصیت محور است. اینجا هم مثل«رگ خواب» تک گویی درونی، مخاطب را به شخصیت اصلی نزدیک تر ، و بُعد روانشناسانه فیلم را پُر رنگ تر کرده است.
البته شخصیت های اصلی این دو فیلم تفاوت بزرگی با هم دارند. «مینا»(لیلا حاتمی) در «رگ خواب» شخصیتی درون گرا، همدلی برانگیز و سمپاتیک دارد؛ در حالی که «فرید»(امین حیایی) در «شعله ور» برون گرا و دافعه برانگیز است. به همین دلیل تماشاگر با شخصیت مینا به راحتی همذات پنداری می کند ولی در مورد فرید این گونه نیست.
نعمت الله که در پرداختن به مضامین بکر و شخصیت هایی دیده نشده و منحصر به فرد در سینمای ایران (ولی آشنا در درون جامعه) تبحر دارد؛ اینجا هم شخصیتی را پیش رویمان قرار می دهد؛ که مانند برخی از آدم های دور و برمان، یک بازنده تمام عیار است.
مسلما دنبال کردن شخصیتی منفی چون«فرید» برای بسیاری از مخاطبان نمی تواند جذاب باشد (آمار فروش فیلم پس از اکران یک ماهه آن، هم موید این مدعا است)؛ اما تازگی و کنجکاوی برانگیز بودن و پرداختِ روانشناسانه و ملموس شخصیت «فرید» ؛ بهر حال جذابیت هایی دارد که گروهی از تماشاگران را تا انتها با فیلم همراه می سازد .
«فرید» قبلا اعتیاد داشته، و در زندگی اش اشتباهات متعدد و بزرگی انجام داده است . در کنار آن ظلم ها و تبعیض های پیدا و پنهان جامعه و خانواده هم مزید بر علت شده و یک زندگی سراسر شکست و تحقیر برای او ساخته است.
به تدریج این ناکامی ها بدل به عقده هایی عمیق و ویرانگر در روح و روان«فرید» شده اند. در این میان حسادتِ او در حقیقت بازتاب و نِمود بیرونی این عقده ها است.
«فرید» که از پذیرش هر مسئولیتی در زندگی اش، سر باز می زند؛ حتی ذره ای احساس مسئولیت، در قبال عزیزترین فرد زندگی اش یعنی پسر نوجوانش(و تنها کسی که از خانواده و خویشاوندان برایش باقی مانده) ندارد؛ اما وقتی می بیند که پسرش شیفته مهارت و از خودگذشتگی مردِ غواص شده است؛ مضطرب و نگران می شود. شیفتگی پسر به غواص در «فرید» احساس نگرانی و خطرِ از دست دادن جایگاهی را برمی انگیزد که خود، هرگز نزد پسرش نداشته؛ و هم اکنون از آنِ فردِ دیگری است.
از ابتدا تا یک سوم پایانی فیلم، «فرید» برای پاسخ گویی به عقده حقارتش به نفی دیگران می پردازد (با انکار توانایی ها و قابلیت های دیگران)؛ و در اواخر فیلم اما به از میان برداشتن کامل آن توانایی ها و قابلیت ها می رسد.(با حذف فیزیکی فرد برخوردار از آن توانایی ها). به این ترتیب حسادتِ بیمارگونه «فرید» به مرد غواص، سیر قهقرایی شخصیت او و اضمحلال درونی اش را کامل می کند.
رفتارِ بی رحمانه«فرید» با غواص، در اواخر فیلم، تماشاگر را غافلگیر و شگفت زده می کند. بی رحمی و قساوتی که برخاسته از رفتارِ عقده ایِ افراطی اوست.
این رفتاری است که «فرید» از همان آغاز فیلم نسبت به برخی از اطرافیانش دارد. بدین معنی که وقتی احساس حقارتی نسبت به دیگری در او ظاهر شد، آن فرد را آماج رفتار تند و پرخاشگرانه خود قرار می دهد. رفتار عقده ای افراطی فرید اما در انتهای فیلم به حد نهایی خود می رسد.
رفتارِ عقده ایِ افراطی، حد ناشناس و اغراق آمیز است؛ بدین معنی که با کوچکترین محرکی(در اینجا شیفتگی پسر«فرید» به یک فرد موفق)، عقده های فروخورده و عمیقی در درون فرد بیدار می شود؛ و گاه توفانی از حسادت، خشم وخشونتی ویرانگر و بی سابقه از راه می رسد.
البته در عین شگفتی این رفتارِ «فرید»(و اصولا هر آدم مبتلا به عقده های فروخورده دیگری) پیش از دیگران، به خود او آسیب می رساند. به همین دلیل است که فرید را حتی پس از عقده گشایی بی رحمانه و تلاش برای فرو نشاندنِ حسادت بیمارگونه اش، هرگز خوشحال نمی بینیم.
به عبارت دیگر «حسادت»، در حقیقت احساس شکست و ناکامی و به دنبال آن گاه ابراز و اِعمال خشونتی است که به گمانِ فردِ حسود می تواند از درد و رنج و حقارت او بکاهد؛ در حالی که چنین نیست، و چنین فردی در حقیقت در حال خودزنی است.
«شعله ور»خط داستانی مشخص و پُر رنگی ندارد؛ و نعمت الله بیش از آنکه انرژی خود را معطوف به سامان دهی یک کلیت منسجم کند، صَرفِ پرداختن به جزئیات روابط و رفتارها میکند؛ و اوج این پرداختنِ به جزئیات را در شخصیت پردازی «فرید» متبلور می یابیم. شخصیتی که پرداختِ جزء نگرانه و روانشناسانه نعمت الله از او آنتاگونیستی تمام عیار(و البته به همان میزان پلید و دافعه برانگیز) ساخته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- دارا حیایی: پدرم تا کی میتواند نقش یک پسر جوان را بازی کند؟
- «کوکتل مولوتف» آماده نمایش شد
- امین حیایی و امیر جعفری با یک کمدی به سینماها میآیند
- فیلمبرداری «کوکتل مولوتف» به پایان رسید
- «رقصنده» با حیایى و جعفرى غافلگیرى جدید گیشه
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: وضعیت «قاتل و وحشی» تغییر نکرده/ پروانه نمایش فقط برای خارج از کشور
- گفتوگو با امین حیایی/ به سرنوشت اعتقاد دارم/ آنچه در مسیرم قرار میگیرد برایم درست است
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- گرگها زمستان ندارند/ کوتاه درباره فیلم «برف آخر»
- گرگِ آخر/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- بلاتکلیف، روان، بیجان/ نگاهی به فیلمهای «هِناس»، «برف آخر» و «بیمادر»
- پیچیده، ساکت، عاشق/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
- مردد و کمرنگ/ نگاهی به موسیقی فیلم «برف آخر»
- دلدادگی در بستر برف/ نگاهی به فیلم «برف آخر»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا