سینماسینما، ایلیا محمدینیا
لباس شخصی. روایتی پراکنده و غیر متمرکز دارد
شیوه نگاه و فیلمسازی محمد حسین مهدویان خیلی زود الگویی برای فیلمسازان جوان شده است. امیر عباس ربیعی در نخستین تجربه سینمایی اش «لباس شخصی» با مضمون جاسوسی سراغ یکی از پرونده های مهم اطلاعات در آغازین سالهای پیروزی انقلاب رفت.
فیلمساز در طرح داستان و بسط و گسترش آن در طول فیلمش دچار لکنت می شود. به همین جهت هم هیچ کدام از کاراکترها تعریف کاملی ندارند. حوادث و آدم ها از پی هم می آیند و می روند بی آنکه درباره آن چیزی بدانیم. به رغم آنکه فیلم برمبنای داستانی واقعی ساخته شده اما شکل روایت داستان و تصویر به نحوی است که گویی کاراکتراصلی فیلم از دل سریال و فیلم های تجاری هالیوودی آمده و یک تنه بار گره های کور حوادث فیلم را باز می کند.
سینما به جز دیالوگ به تصویر و حرکت هم نیاز دارد چیزی که در فیلم لباس شخصی کمتر دیده می شود.
خروج حاصل بی حوصلگی حاتمی کیاست
ابراهیم حاتمی کیا در سالهای اخیر بسیار بیشتر از فیلمهایش تیتر رسانه ها بود. او بیشتر از اینکه به فیلمسازی اش فکر کند به حاشیه های سینما علاقه دارد. گویی دیگر سر حوصله و فرصت علاقه ای به فیلم ساختن ندارد. دیگر فیلمهایش کمتر حرفی برای گفتن دارند و خودش اما بیشتر از قبل علاقه به حرف و حاشیه دارد.
“خروج” محصول واکنش بی حوصله و سریع او به بخشی از اتفاقات سیاسی، اجتماعی سالهای اخیر است. هر چند فیلمساز مدعی است که فیلمش را برمبنای اتفاقی واقعی ساخته است اما حوادث فیلم او فرسنگها از واقعیت به دور است.
آتابای دیر تماشگر را درگیر میکند
داستان “آتابای”آخرین ساخته نیکی کریمی در مقام کارگردان خیلی دیر شروع می شود.داستان نفرت و دلزدگی آتابای از آدم های پیرامونش وقت زیادی از فیلم را به خودش اختصاص می دهد. گره اصلی فیلم خیلی دیر باز می شود و این از حوصله مخاطب خارج است. پایان بندی قابل اعتنا و غیر کلیشه ای فیلم در کنار بازی خوب هادی حجازی فر و استفاده از زبان بومی جغرافیایی که داستان فیلم در آنجا می گذرد از امتیازات فیلم کریمی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد