سینماسینما، ایلیا محمدینیا
لباس شخصی. روایتی پراکنده و غیر متمرکز دارد
شیوه نگاه و فیلمسازی محمد حسین مهدویان خیلی زود الگویی برای فیلمسازان جوان شده است. امیر عباس ربیعی در نخستین تجربه سینمایی اش «لباس شخصی» با مضمون جاسوسی سراغ یکی از پرونده های مهم اطلاعات در آغازین سالهای پیروزی انقلاب رفت.
فیلمساز در طرح داستان و بسط و گسترش آن در طول فیلمش دچار لکنت می شود. به همین جهت هم هیچ کدام از کاراکترها تعریف کاملی ندارند. حوادث و آدم ها از پی هم می آیند و می روند بی آنکه درباره آن چیزی بدانیم. به رغم آنکه فیلم برمبنای داستانی واقعی ساخته شده اما شکل روایت داستان و تصویر به نحوی است که گویی کاراکتراصلی فیلم از دل سریال و فیلم های تجاری هالیوودی آمده و یک تنه بار گره های کور حوادث فیلم را باز می کند.
سینما به جز دیالوگ به تصویر و حرکت هم نیاز دارد چیزی که در فیلم لباس شخصی کمتر دیده می شود.
خروج حاصل بی حوصلگی حاتمی کیاست
ابراهیم حاتمی کیا در سالهای اخیر بسیار بیشتر از فیلمهایش تیتر رسانه ها بود. او بیشتر از اینکه به فیلمسازی اش فکر کند به حاشیه های سینما علاقه دارد. گویی دیگر سر حوصله و فرصت علاقه ای به فیلم ساختن ندارد. دیگر فیلمهایش کمتر حرفی برای گفتن دارند و خودش اما بیشتر از قبل علاقه به حرف و حاشیه دارد.
“خروج” محصول واکنش بی حوصله و سریع او به بخشی از اتفاقات سیاسی، اجتماعی سالهای اخیر است. هر چند فیلمساز مدعی است که فیلمش را برمبنای اتفاقی واقعی ساخته است اما حوادث فیلم او فرسنگها از واقعیت به دور است.
آتابای دیر تماشگر را درگیر میکند
داستان “آتابای”آخرین ساخته نیکی کریمی در مقام کارگردان خیلی دیر شروع می شود.داستان نفرت و دلزدگی آتابای از آدم های پیرامونش وقت زیادی از فیلم را به خودش اختصاص می دهد. گره اصلی فیلم خیلی دیر باز می شود و این از حوصله مخاطب خارج است. پایان بندی قابل اعتنا و غیر کلیشه ای فیلم در کنار بازی خوب هادی حجازی فر و استفاده از زبان بومی جغرافیایی که داستان فیلم در آنجا می گذرد از امتیازات فیلم کریمی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار نیکی کریمی در ایتالیا
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- «آتابای» از ماه آینده در ترکیه اکران میشود
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- «دینامیت» در صدر فیلمهای پرفروش ۱۴۰۰
- تبریزیهای افراشته در باد/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- کارکرد دراماتیک سیگار در فیلم «آتابای»
- «آتابای»؛ فرجام مردی که از عشق تمرد کرد
- اکران مردمی «آتابای» در مشهد + عکس
- ژان میشل فرودون، منتقد سینمایی فرانسوی: «آتابای» گواهى بر آزادی درونى فیلمساز است
- تسنیم : آتابای فیلمی افسرده و زاویهدار با فرهنگ ایرانی است
- مفاهمه و مکاشفه/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- آخرین آمار فروش دو فیلم تازه اکران شده در سینماها
- انتقاد تسنیم از سینماداران به خاطر توجه بیشتر به فیلمهای سخیف و کم توجهی به فیلمهای جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





