سینماسینما، کیوان کثیریان
خط فرضی/ قصه درگیرکننده زن ظلم پذیر
فیلم یک موقعیت درگیر کننده و تلخ را تصویر میکند؛ پنهانکاری و دروغ درباره یک فاجعه، بدون توجه به عواقبش. این یک سراشیبی رقت بار برای قهرمان داستان پدید میآورد که به تغییر ختم میشود. داستان به موقع شروع میشود، خوب پرداخت شده و ریتم مناسبی دارد. یک ملودرام سروشکل دار که بر حقوق نامساوی زن و مرد نسبت به فرزندشان تاکید دارد.
اما مشکل آنجاست که فیلمساز در میانهی تقابل مرد و زن بر سر این فاجعه، به روشنی سمتِ زنِ ظلمپذیر میایستد. از مرد شخصیتی تخت میسازد و او را خشک، بیمنطق و سلطهجو تصویر میکند تا در قصه هم از حق مسلم پدری محروم بماند و همدلی برانگیز نباشد. بازی سحر دولتشاهی در سکانس فاجعه، قابل توجه و در مجموع متقاعد کننده است و آزیتا حاجیان نیز به اندازه و موثر بازی کرده است.
یدو/ بلوغ
مهدی جعفری، در دو فیلم از سه فیلمی که ساخته -ایستگاه اتمسفر، ۲۳ نفر و یدو- بر نقش نوجوانان در جنگ متمرکز شده و سعی کرده دنیای ساده و البته شیطنت آمیز نوجوانان را در دلِ فضای خشن و بیرحم جنگ به چالش بکشد و نهایتا آنها را به بلوغ برساند.
یدو قهرمان نوجوان فیلم همین مسیر را طی میکند. فیلم ایده جذابی دارد ولی قصه لاغر است، بهقدر نیاز پرداخت نشده و ملات کافی ندارد. از میانههای فیلم، کشمکشهای مادر و پسر به تکرار میرسد و کسالتبار است ولی فصل پایانی و تصمیم بالغانه نوجوان خوب از آب درآمده و اجرای خوبی هم دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش امیر اثباتی به حرفهای سعید مستغاثی/ سینمای ایران گرفتار و قربانیِ همین شوراهاست
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- در گفتوگوی کیوان کثیریان، امیر اثباتی و عباس عبدی مطرح شد: سینماگران حق دارند به صورت فردی برای یک نامزد تبلیغ کنند |
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: در حال برگشتن به دهه ۶۰ هستیم که زور میزدند سینما را گلخانهای کنند/ منطق دوستان این است که میخواهند بهزور خودشان را دیکته کنند
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- آنچه در سینما خطرآفرین بوده سانسور عقیده است/ در سینما گرهی افتاده که مدام هم کور میشود/ هیچکس نمیتواند زنان را از تاریخ سینما حذف کند
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد: حکومتهایی که خودشان را متولی حقیقت میدانند خطرناکترین دولتها هستند
- ۳۲ فیلم ایرانی در جشنواره جهانی داکا، بنگلادش
- گزارش مراسم اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان/ «پسران دریا»، بهترین فیلم بخش ملی
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره کودک
- در نشست خبری دبیر جشنواره، فیلمهای سیوچهارمین جشنواره کودک معرفی شد/ اکران فیزیکی و مجازی/ معرفی داورها
- جایزه بهترین فیلم و گروه بازیگران بیروت برای «خط فرضی»
- توضیحات تهیهکننده «یدو» درباره افت کیفیت این فیلم در پخش تلویزیونی
- رابطه سینما و تلویزیون چگونه باشد راضی کننده است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





