سینماسینما، کیوان کثیریان
ستاره بازی/ مهاجران پریشان
فیلمی درباره مشکلات مهاجران ایرانی با تمرکز بر گرفتاریها، تشویشها و پریشانیهای یک دختر جوان و خانوادهاش. فیلم که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده، از شناخت علیمردانی نسبت به جغرافیا و موضوعی که درباره آن فیلم میسازد خبر میدهد. بازی ملیسا ذاکری و پروداکشن حرفهای از جمله امتیازات فیلم است. گرچه همراهی پرحجم فیلم با بازیگر اول، مجالی برای پرداخت شدن سایر شخصیتها، روابط و خرده داستانها باقی نگذاشتهاست. علاوه بر آن، رفت و برگشتهای زمانی، گیج کننده به نظر میرسد و قصهای که لاغرتر و کم افت و خیزتر از اندازه لازم است، در دقایقی فیلم را کسالتبار میکند. حضور مایکل مدسن بازیگر آمریکایی در این فیلم جالب توجه است. ستاره بازی فیلم قابل قبولی است ولی همچنان کوچه بینام در کارنامه علیمردانی در صدر جای دارد.
روزی روزگاری آبادان/ جسور
نخستین فیلم حمیدرضا آذرنگ در مقام کارگردان حاوی یک ایده آوانگارد است. جسارت آذرنگ در انتخاب این سوژه ستودنی است. فیلمنامه از روی یک نمایشنامه نوشته خود آذرنگ اقتباس شده.
فیلم روی لبه تیغ حرکت میکند. قطعا آذرنگ با اجرای این ایده فراواقعی در دل زندگی روزمره یک خانواده معمولی ایرانی، ریسک بالایی متحمل شده. ضمن آنکه محصور شدن داستان در یک خانه و بیرون نیامدن دوربین از خانه، خطر نزدیک شدن به تئاتر را به همراه داشته است. طبیعتا دکوپاژ و فیلمبرداری در این فضای محدود دشوار است، اما آذرنگ با وجود برخی کاستیها و خامدستیها از این گردنه به سلامت عبور کرده است. آذرنگ با اولین فیلمش خبر از ظهور کارگردانی صاحب اندیشه و جسور میدهد که با گذر زمان و پختگی بیشتر، فیلمهایی با استاندرهای بالاتر خواهد ساخت. تنابنده حضوری قابل قبول دارد و بازی روان و راحتِ هیراد آذرنگ هم جلب توجه میکند.
زالاوا/ روی مرز باریک
اولین ساخته ارسلان امیری یک تجربه موفق و البته دشوار در سینمای وحشت است که رگههایی از یک قصه عاشقانه را هم در خود دارد. فیلم خوش ساختی که تلاش کرده یک داستان ترسناک را بومی کند و به قواعد ژانر هم پایبند باشد. فیلم موضوع حساسی را انتخاب کرده؛ خرافه پرستی و اعتقادات خرافی در یک روستای کردنشین. فیلمساز با وجود خلق لحظاتی پرتنش و پرتعلیق و ایجاد فضایی رازآلود، در ورطه صدور حکم قطعی درباره بود و نبود جن نیفتاده و توانسته این مرز باریک و خطرناک را حفظ کند. اجرای خوب فصل پایانی و قربانی شدن عشق پای خرافه از نقاط قوت فیلم است.
بازیهای خوب و یکدست بازیگران اعم از شناخته شدهترها و سایرین، نشان از کارگردانی دارد که اندازه بازی را میشناسد. گرچه بازی پوریا رحیمی سام چشمگیرتر است. نیمه نخست فیلم برای کوتاهتر شدن و چابک شدن هنوز جا دارد. ارسلان امیری پس از چند تجربه فیلمنامهنویسی حالا در قامت فیلمساز نوآمده موفق ظاهر شدهاست.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- اکران فیلمی با بازی محسن تنابنده از هفته آینده
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- رقابت «زالاوا» در فرانسه و تقدیر در بلژیک
- در اولین نشست «زیرمتن» مطرح شد؛ روایت «زالاوا» از جدال میان دو نظم/ باور به «جن» از واقعیت آن ترسناکتر است
- تبدیل یک موضوع جهانی به اثری بومی/ فایل صوتی گفتگوی دو منتقد درباره «زالاوا»
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- تقابل عقل و خرافه/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- سینمای ترسناک ایران جان میگیرد؟
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- چهار فیلم ایرانی در چهار بخش جشنواره کارلووی واری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی ده هزار نفر عضو داوری یک جایزه باشند، چه میشود؟/ یادداشت محمد حقیقت درباره آکادمی اسکار
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- فوت بازیگر «سابرینا جادوگر نوجوان»/ مارتین مول درگذشت
- مستند «هما» از فرانسه جایزه کارگردانی گرفت
آخرین ها
- فیلم استیو مککویین برای افتتاحیه جشنواره لندن ۲۰۲۴ انتخاب شد
- شاهرخ خان از جشنواره فیلم لوکارنو جایزه میگیرد
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- آیا الکساندر دوما میتواند سینمای فرانسه را نجات دهد؟/ یادداشت محمد حقیقت
- فیلمهای سعید سهیلی و مهران مدیری در راه سینماها/ تعویق یک هفتهای اکران «یادگار جنوب»
- راهیابی «آنیتا، گمشده در اخبار» به جشنوارهای در پالرمو
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- نشست نقد و بررسی فیلم «ملف گند» در بنیاد حریری برگزار شد/ ایلیا محمدینیا: «ملف گند» اتفاق بیتکرار سینمای مستند ماست
- رونمایی از محصول «مراقب هوشمند» در سالن اختصاصی همراه اول در الکامپ ۱۴۰۳
- استقرار نمونه کاربردی خودروی متصل در الکامپ ۱۴۰۳
- کارگاه فن بیان در سینما با حضور ژرژ پطروسی برگزار میشود
- عبدالجبار کاکایی راوی «مجنون آن لیلی» شد
- ریدلی اسکات وسترنش را نمیسازد/ برف نیست
- «درون بیرون ۲» میلیاردی شد/ دلگرمی برای پیکسار
- ۹۵ درصد از «سووشون» تصویربرداری شده است/ خبرسازی درباره ورشکستگی
- حضور مجموعه کریگیمز بهعنوان ناشر بازیهای موبایلی در الکامپ ۱۴۰۳
- تفاهم صندوقهای پژوهش و فناوری «همراه فاند» و «صنعت نفت» با محوریت هوشمندسازی
- اکران «روایت ناتمام سیما» از چهارشنبه/ رونمایی از پوستر
- برگزاری یادبود داوود رشیدی در «فیلم و عکس با انرژی»
- معرفی نامزدهای هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران
- نمایش پیروز و پریزاد / گزارش تصویری
- مستند «هما» از فرانسه جایزه کارگردانی گرفت
- دو جایزه بینالمللی برای فیلم کوتاه «نقرهای»
- رونمایی از مدلهای زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- چرا بامدادخمار قابلیت تبدیل به اثر نمایشی را دارد؟
- فوت بازیگر «سابرینا جادوگر نوجوان»/ مارتین مول درگذشت
- جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۴ با تجلیل از ویگو مورتنسن آغاز به کار کرد
- رییس هیات ملی فیلم فرانسه در زندان/ اتهام تجاوز تایید شد
- راهیابی «آخرین وسوسه» به جشنواره مورد تأیید اسکار