سینماسینما، یاسمن خلیلیفرد
سامان سالور در آخرین ساخته ی خود به سراغ موضوعی رفته است که در چند سال اخیر به کرات به آن پرداخته شده است: اعتیاد.
فیلم نقطه شروع خوبی دارد. مخاطب خود را با خانواده ای شاد و سرزنده مواجه می بیند که به ناگاه پیشامدی همه چیز را دستخوش تغییر می کند و بسیاری از واقعیت ها را آشکار.
«سه کام حبس»، ایده اولیه خوبی دارد اما از میانه هایش به ورطه تکرار می افتد و به شدت کلیشه ای می شود. همراهی نسیم با مجتبی برای فروش مواد و … انتخاب هایی هستند که درام را از نفس می اندازند و روند پیشرفت داستان را به بسیاری دیگر از فیلم هایی با همین محوریت نزدیک می کنند.
فیلم به لحاظ منطق روایی دچار ابهاماتی می شود که عدم شفافیت آن ها مخاطب را نسبت به واقعه های اتفاق افتاده در درام دچار تردید و پرسش می کند. مثلاً این که چرا پلیس، خانه ای را که مالک آن یک قاچاقچی شیشه است به همین راحتی رها می کند؟ و پرسش هایی از این دست به کرات برای مخاطب فیلم پیش می آیند چرا که پاسخ آن ها نه در متن فیلمنامه و نه در مکالمات و کنش های میان شخصیت ها دیده نمی شود.
اما اگر بخواهیم به وجوه مثبت فیلم بپردازیم باید اذعان کنم که فیلمساز با شناختی کامل و جامع از جامعه و تحقیقاتی مبسوط راجع به مصرف کنندگان و قاچاقچی های مواد مخدر به سراغ ساخت فیلم خود رفته و بنابراین بی هیچ چشم پوشی و سانسوری سیاهی ها و تلخکامی های زندگی این قشر از جامعه را به تصویر می کشد.
همچنین سردی حاکم بر فضای فیلم به واسطه نورپردازی مناسب، فیلمبرداری هوشمندانه و طراحی خوب صحنه به شکل متقاعدکننده ای به مخاطب القا می شود.
فیلم سر و شکل مناسبی دارد و هیچ نشانی از شلختگی در اجرا و میزانسن آن دیده نمی شود.
شاید بزرگ ترین ایراد وارد بر آن را بتوان همین پرداخت نخ نما و کلیشه ای به مسئله اعتیاد دانست و داستانی که پس از مقدم شدن مبحث اعتیاد بر دیگر مسائل فیلم، به شدت قابل پیش بینی و گاه باورناپذیر می شود. فیلمساز به منظور محکم کاری و اثبات هر چه بیش تر سیاهی هایی که اعتیاد بر مبتلایانش تحمیل می کند گاه خرده داستان ها و جزییاتی را وارد فیلم می کند که لزومی به بودنشان نیست و شاید بهتر باشد بگویم نبودن شان قطعاً انتخاب درست تری می توانست باشد.
در مقابل برخی خرده رفتارهای کاراکترها و بعضی از کدها و نشانه های ظریفی که سالور در سطوح و لایه های زیرین متن اثر جا داده هوشمندانه اند و به غنای محتوایی اثر می افزایند.
«سه کام حبس» مجموعه ای کامل از بازی های خوب جشنواره را در خود دارد؛ نقش پریناز ایزدیار در فیلم می توانست او را با خطر تکرار نقشش در «ابد و یک روز» و حتی «تابستان داغ» مواجه کند اما او نقش را از خود عبور می دهد و با برجسته ساختن خصوصیات منحصر به فرد رفتاری او میان بازی خود در «یک کام حبس» با دیگر فیلم هایش تفاوت ایجاد می کند. بازی ایزدیار از امتیازات فیلم است. محسن تنابنده نیز بازی درخشانی دارد. در میان بازیگران فرعی کار نمی توان از حضور کوتاه اما تاثیرگذار سمیرا حسن پور چشم پوشی کرد. با همه این حرف ها «سه کام حبس» فیلمِ پریناز ایزدیار است؛ نقشی که می تواند او را به نامزدی یک سیمرغ بلورین دیگر نزدیک کند.
فیلم پایان بندی دلپذیری دارد؛ پایانی محتوم و خوشایند که دریچه های امید را بر مخاطب نمی بندد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «مصلحت» به اکران آنلاین رسید
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- پریناز ایزدیار و محسن تنابنده به شبکه نمایش خانگی میآیند
- هشدار یک فیلمساز درباره فراگیر شدن کمدیسازی در میان سینماگران
- «فسیل» بیش از ۱۳۶ میلیارد فروخت/ اختلاف میلیاردی در جدول فروش فیلمها
- ۱۰۵ میلیارد تومان؛ سهم گیشه سینماها در فروردین ۱۴۰۲
- اکران چهار فیلم جدید از ۳۰ فروردین
- انتشار یک گزارش عملکرد از سوی سازمان سینمایی؛ پروانه نمایش برای ۱۲۸ اثر غیرسینمایی و ۳۸ فیلم سینمایی در چهار ماه صادر شد
- با معرفی برگزیدگان و اهدای نشان ایسفا؛ سیزدهمین جشنواره فیلم کوتاه «سایه» به ایستگاه پایانی رسید
- اعلام اسامی هیات داوران و نامزدهای بخش رقابتی جشنواره فیلم کوتاه «سایه»
- بررسی حواشی آرای تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
- معرفی آثار شرکتکننده در جشنواره فیلمهای ایرانی استرالیا
- پروانه نمایش یک فیلم صادر شد
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
آخرین ها
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟