سینماسینما، عباس یاری؛
شاهد احمدلو پسر رنج کشیدهٔ فیلمِ «گروهبان» مسعود کیمیایی، که از کودکی جلوی دوربین رفته و یار و همراهِ پدرش محمدولی احمدلو بوده و همراه با او در فیلمهای بسیاری ایفای نقش کرده، فیلم تازهای را روانهٔ سینماهای تهران کرده است. او در سینمای ایران به «بچهْ سینما» شهرت دارد.
شاهد، با کارگردانهای برجستهای مثلِ ساموئل خاچیکیان، مسعود کیمیایی، ناصر تقوایی و علیرضا داودنژاد کار کرده و «شاه نقش» سیویکمین فیلم اوست. پدرش را که در بینِ اهالی سینما محبوبیت زیادی دارد، مردوخ صدا میزنند، که این نام منسوب به یکی از خدایان باستانی تمدن بابل است و بهعنوان خدای آفرینش شناخته میشود؛ این بازیگرِ اراکی، از زحمتکشترین چهرههای سینمای ایران است که از سالِ ۵۱ دوندگیها کرده اما خم به ابرو نیاورده است. در این خانوادهٔ هنرمند زندهیاد ناصر چشمآذر هم بود که همسر شیرین، (دخترِ مردوخ) بود و رعنا چشمآذر، نوهشان چند سالی است که در آمریکا کار موسیقی میکند و دیگر عضو هنرمند این خانواده، شهاب احمدلو است که عکاس بسیار با ذوقی است.
شاهد احمدلو در فیلم تازهاش «شاهنقش»، از زاویهٔ تازهای، جنگِ قدرت و تلاش برای پشتِ میز نشینی را به عنوان یک آفتِ مالیخولیایی، مورد نقد قرار داده است، او در فیلم تازهاش، این فساد را نه در بین سیاستمداران و رجالِ پولدار، که در طبقهٔ محروم و رنج کشیده سینمای ایران، یعنی دومیها و سیاهیلشکرها مورد نقد قرار داده است؛ چهرههایی که سرشار از رنج و حسرت هستند، احمدلو در این فیلم بشکلی سمبولیک و گاه کاریکاتوری و طنازانه، به نقدِ خودمحوری و قدرت پرداخته و نشان میدهد که هرکدام از آن چهرههای بظاهر مظلوم، وقتی در تشکیلاتِ صنفیشان به قدرت میرسند، یکهتازی، خودمحوری و تمامیتخواهیشان سر باز میکند. طبیعی است که شاهد از انتخابِ این طبقه بیشتر به عنوانِ نمادی از آلودگیِ میز و قدرت استفاده کرده وگرنه چنین زد و بندها و قدرت طلبیهایی در بینِ دومیهای سینمای ایران وجود ندارد.
«قصه این شکلی است که شهاب و ناصر در انتخابات انجمن هنروران سینما کاندید میشوند اما در کشاکشِ آرا و انتخاب، هر کدام با وعده و وعیدهای پوچ و توخالی، سعی میکنند در رایگیری، طرف مقابل را ضربهٔ فنی کنند و برندهٔ این میدان باشند تا به نام و نوایی برسند و یکه تازی کنند…»
شاهد احمدلو در «شاه نقش» تلاش میکند با استفاده از علاقمندی تماشاگران به پشتِ صحنهٔ فیلمها، و نوستالژیهای آنها، به فیلمهای قدیمی، ادای دِینی هم به تاریخ سینمای ایران داشته باشد…
منبع: سینمای بدون مرز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز اکران «شاه نقش» و «قرمز یواش» از ۱۴ آبان ماه
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- «شاه نقش» تابستان اکران میشود
- با موافقت شوراهای پروانه ساخت و نمایش؛ مجوز ساخت ۷ فیلم غیر سینمایی و پروانه نمایش ۴ فیلم سینمایی صادر شد
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- گزارش تحلیلی درباره اکران فیلمهای خارجی در ایران/ مردم حق دارند فیلمهای خوب دنیا را روی پرده ببینند اما…
- معرفی داوران یک بخش جشنواره فیلمهای ورزشی/ گزارشگر ورزشی داور جشنواره فیلم شد
- در گذشته سینما رفتن چون دور از دسترس بود، عزیزتر بود/گفت و گوبا هوشنگ گلمکانی و عباس یاری
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- عباس یاری و کیانوش عیاری، در بلاروزگاری/یادداشتی از دکتر مصطفی جلالی فخر
- اسامی آثار راهیافته به دومین جشنواره فیلم نوستالژیا اعلام شد
- هیچ چیز در این دنیای فانی، همیشگی نیست
- بیانیه پویا مهرابی/ تنظیم تفاهمنامه جدید برای انتشار بدون وقفه ماهنامه فیلم
پربازدیدترین ها
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» بهترین فیلم جشنواره هاینان چین شد
- سه نمایش تازه در راه عمارت نوفللوشاتو
- مستند «در میان درختان انجیر»؛ داستان زنی که امتداد آزادگی بود
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- نگاهی به فیلم سینمایی «بی سر و صدا»؛ چی شد که تو دیو شدی؟
- «زال و رودابه» به مصر میرود
- مصاحبه با نوآ بامباک درباره فیلم آخرش «جی کلی»؛ چگونه او دوباره عاشق سینما شد؟
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ پروانه ساخت سینمایی برای ۷ فیلمنامه صادر شد
- تردید لئوناردو دیکاپریو درباره تصاحب هالیوود توسط هوش مصنوعی
- مستندساز جاسوس نیست
- نمایش موزیکال «رابین هود» ۲ / گزارش تصویری
- کنسرت ارکستر موسیقی ملی ایران به خوانندگی وحید تاج / گزارش تصویری
- چهار نامزدی برای «یک تصادف ساده»؛ نامزدهای گلدن گلوب ۲۰۲۶ معرفی شدند
- نگاهی به نمایش موزیکال «رابین هود»؛ وقتی صلح آواز میخواند
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- جهانِ پشتِ یک تصادف
- رونمایی از پوستر «مُک» در آستانه نمایش در جشنواره سینماحقیقت
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- جشنواره بینالمللی دریای سرخ؛ اهدای جایزه دستاورد به مایکل کین/ نگرانی آدرین برودی از هوش مصنوعی
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- پایان جشنوارهای با داوری پیمان معادی؛ «آسمانِ موعود» بهترین فیلم جشنواره مراکش شد
- خوانشی روانشناختی از «چشمبادومی»؛ روایت گسسته در آینه هویتِ متلاشی
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد





