سینماسینما، محمد تقیزاده
مردن در آب مطهر در درجه نخست و جدا از فرم سینمایی و هنری خود در محتوا و بیان تم کلی اش بسیار سوال برانگیز و پر ابهام است. فیلم در عین حال که مسئله مهاجرت افغانها را مطرح می کند به برخی موارد هویتی و اعتقادی نیز اشاره کرده که باعث شده اثری شبهه برانگیز جلوه کند. برای نمونه عنوان فیلم یعنی مردن در آب مطهر و نقش صلیبی که در پوستر فیلم مشاهده می شود اشاره مبهم و دو پهلویی به غسل تعمید مسیحیان دارد که در ادامه داستان هم موضع گیری فیلم درباره آن کامل و دقیق به نظر نمی رسد. از سوی دیگر تصویری که برادران محمودی به خصوص نوید محمودی در مقام کارگردان از ایرانیان ارائه کرده یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات پیرامونی فیلم است که باعث موضع گیری های مختلف مبنی بر ضد ملی و ضد ایرانی بودن فیلم دارد.
برادران محمودی که اصالت افغانستانی دارند در پنج فیلمی که تهیه و کارگردانی کرده اند موضوع رنج و سختی افغانی ها را دستمایه اصلی ساخت فیلمهایشان کردند و به نوعی صدای مردم افغانستان در آثار شان بودند. تصویر زندگی سخت و فلاکت باری که محمودی ها در فیلم هایشان از بیغوله های تهران و وضعیت سخت افغانی ها در ایران نشان می دهند موضوع مهمی است که حالا در پنجمین فیلم آنها می تواند با دقت و تمرکز بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد. چراکه مقصد فیلم های برادران محمودی علاوه بر نمایش در داخل ایران عمدتا جشنواره های خارجی بوده و یک بار هم محمودی ها با فیلم شکستن همزمان بیست استخوان و باحضور بازیگران و عوامل ایرانی،نماینده کشور افغانستان در اسکار بودند، همین رویکرد بین المللی میتواند حساسیت ها را در به تصویر کشیدن فضای داخلی ایران و وضعیت زندگی و مردم آن را دو چندان نماید.
مردن در آب مطهر همانند دیگر فیلم های محمودی ها داستان سادهای را روایت می کند که مرکز اصلی آن مربوط به زوج جوان و عاشقی است که ماجراهایی در زندگی آنها پیش می آید. تفاوت این فیلم با آثار قبلی فیلمساز شاید وارد کردن برخی مسائل هویتی و اعتقادی در فیلم باشد که باعث شده حساسیت های فرامتنی روی فیلم زیاد شود. از سوی دیگر تماشای مردن در آب مطهر نسبت به سایر آثار برادران محمودی با ابهام بیشتری روبرو است چرا که چنان که عنوان شد در کنار داستان اصلی مهاجرت چند خرده پیرنگ دیگر در فیلم مشاهده می شود که که قرار است روایتگر برخی تم های مهم در فیلم باشد از این رو اینطور برداشت می شود که داستان مهاجرت زوج دختر و پسر جوان که قرار است تم اصلی فیلم باشد در مواقعی به انحراف می رود و سایر خرده پیرنگ ها به عنوان داستان اصلی روایت می شود.
مردن در آب مطهر فارغ از حواشی و برخی انحرافاتی که در مسیر فیلمنامهاش مشاهده می شود، فیلم ساده و بی ادعایی است که میخواهد قصه پر غصه جوانان افغانی را بازگو کند و در صورتی که پرش های روایی فیلم را نادیده بگیریم مردن در آب مطهر از حیث کارگردانی، ریتم و بازیگردانی فیلم بدی به نظر نمی رسد که عمده ایرادات متوجه فیلمنامه ضعیف آن می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای زنان فیلمساز ایرانی در موزه پرگامون برلین
- «مردن در آب مطهر» به صورت آنلاین اکران میشود
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- همزمان با اولین نمایش بینالمللی در جشنواره بوسان؛ تیزر «مردن در آب مطهر» منتشر شد + تیزر
- آغاز به کار جشنواره بوسان/ معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در این جشنواره
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- مصوبات جدید شورای صنفی نمایش/ بلیت سینماها تمامبها میشود
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





