سینماسینما، محمد تقیزاده
مردن در آب مطهر در درجه نخست و جدا از فرم سینمایی و هنری خود در محتوا و بیان تم کلی اش بسیار سوال برانگیز و پر ابهام است. فیلم در عین حال که مسئله مهاجرت افغانها را مطرح می کند به برخی موارد هویتی و اعتقادی نیز اشاره کرده که باعث شده اثری شبهه برانگیز جلوه کند. برای نمونه عنوان فیلم یعنی مردن در آب مطهر و نقش صلیبی که در پوستر فیلم مشاهده می شود اشاره مبهم و دو پهلویی به غسل تعمید مسیحیان دارد که در ادامه داستان هم موضع گیری فیلم درباره آن کامل و دقیق به نظر نمی رسد. از سوی دیگر تصویری که برادران محمودی به خصوص نوید محمودی در مقام کارگردان از ایرانیان ارائه کرده یکی از مناقشه برانگیزترین موضوعات پیرامونی فیلم است که باعث موضع گیری های مختلف مبنی بر ضد ملی و ضد ایرانی بودن فیلم دارد.
برادران محمودی که اصالت افغانستانی دارند در پنج فیلمی که تهیه و کارگردانی کرده اند موضوع رنج و سختی افغانی ها را دستمایه اصلی ساخت فیلمهایشان کردند و به نوعی صدای مردم افغانستان در آثار شان بودند. تصویر زندگی سخت و فلاکت باری که محمودی ها در فیلم هایشان از بیغوله های تهران و وضعیت سخت افغانی ها در ایران نشان می دهند موضوع مهمی است که حالا در پنجمین فیلم آنها می تواند با دقت و تمرکز بیشتری مورد واکاوی قرار گیرد. چراکه مقصد فیلم های برادران محمودی علاوه بر نمایش در داخل ایران عمدتا جشنواره های خارجی بوده و یک بار هم محمودی ها با فیلم شکستن همزمان بیست استخوان و باحضور بازیگران و عوامل ایرانی،نماینده کشور افغانستان در اسکار بودند، همین رویکرد بین المللی میتواند حساسیت ها را در به تصویر کشیدن فضای داخلی ایران و وضعیت زندگی و مردم آن را دو چندان نماید.
مردن در آب مطهر همانند دیگر فیلم های محمودی ها داستان سادهای را روایت می کند که مرکز اصلی آن مربوط به زوج جوان و عاشقی است که ماجراهایی در زندگی آنها پیش می آید. تفاوت این فیلم با آثار قبلی فیلمساز شاید وارد کردن برخی مسائل هویتی و اعتقادی در فیلم باشد که باعث شده حساسیت های فرامتنی روی فیلم زیاد شود. از سوی دیگر تماشای مردن در آب مطهر نسبت به سایر آثار برادران محمودی با ابهام بیشتری روبرو است چرا که چنان که عنوان شد در کنار داستان اصلی مهاجرت چند خرده پیرنگ دیگر در فیلم مشاهده می شود که که قرار است روایتگر برخی تم های مهم در فیلم باشد از این رو اینطور برداشت می شود که داستان مهاجرت زوج دختر و پسر جوان که قرار است تم اصلی فیلم باشد در مواقعی به انحراف می رود و سایر خرده پیرنگ ها به عنوان داستان اصلی روایت می شود.
مردن در آب مطهر فارغ از حواشی و برخی انحرافاتی که در مسیر فیلمنامهاش مشاهده می شود، فیلم ساده و بی ادعایی است که میخواهد قصه پر غصه جوانان افغانی را بازگو کند و در صورتی که پرش های روایی فیلم را نادیده بگیریم مردن در آب مطهر از حیث کارگردانی، ریتم و بازیگردانی فیلم بدی به نظر نمی رسد که عمده ایرادات متوجه فیلمنامه ضعیف آن می شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلمهای زنان فیلمساز ایرانی در موزه پرگامون برلین
- «مردن در آب مطهر» به صورت آنلاین اکران میشود
- معرفی برگزیدگان جشنواره بوسان/ سه فیلم ایرانی برنده جایزه شدند
- همزمان با اولین نمایش بینالمللی در جشنواره بوسان؛ تیزر «مردن در آب مطهر» منتشر شد + تیزر
- آغاز به کار جشنواره بوسان/ معرفی فیلمهای ایرانی حاضر در این جشنواره
- فعلا فیلم جدیدی روی پرده نمیآید
- مصوبات جدید شورای صنفی نمایش/ بلیت سینماها تمامبها میشود
- این هفته ۲ فیلم جدید روی پرده میروند
- مجوز نمایش دو فیلم صادر شد
- قانون هست، اما نیست/ نگاهی به جایگاه قانون در فیلمهای جشنواره سیوهشتم فجر
- اسلوب غلط از درک واقعیت عاجز است/ درباره داوری فیلم
- نمایه/ جشنواره و حاشیه و دامها!
- نگاهی به بهترین های جشنواره/ پیروزی جوانها بر پیشکسوتها!
- من از «از دست دادن» میآیم وطنم/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- یورش سنگین برنامه هفت علیه جشنواره فیلم فجر + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟