سینماسینما، محمد تقی زاده:
دنیل بلیک بدون شک مهم ترین فیلم سال ۲۰۱۶ است که داوران جشنواره کن به حق آن را تحویل گرفتند و عنوان بهترین فیلم جشنواره کن و برترین جایزه فستیوال یعنی نخل طلا را به آن اعطا کردند. اما آنچه در این میان حایز اهمیت است و فیلم دنیل بلیک را این چنین مهم و ارزشمند می کند نه ساختار هنری آن بلکه چیز دیگری است چرا که ساختار هنری فیلم و فیلمنامه آن به واقع با نواقص و اشکالات فاحشی روبروست که منتقدان و مخاطبان حرفه ای را به واکنش وا می دارد. کن لوچ و در آستانه ۸۰ سالگی و بازنشستگی و خداحافظی اش از دنیای سینما به باز تعریف جدید و تازه ای از مفهوم سینما و وظیفه و کارکردش در بین مخاطبان پرداخته است.
من دنیل بلیک در بسیاری از جهات بسیار تند و غیر واقعی است و چهره ای که از طبقه محروم و سرمایه دار نشان می دهد به گمان نگارنده چهره ای اغراق آمیز و تیپیکال است ولی کن لوچ عامدانه یا غیرعامدانه فیلمش را اینچنین اغراق آمیز و شوکه کننده و البته سهل ممتنع ساخته است که پیامش یعنی دفاع از حقوق مردم و مبارزه با بوروکراسی اداری و حکومتی را به صریح ترین ، ساده ترین و دردناک ترین شکل ممکن ارائه دهد و برای این کار از هیچ تلاش و جسارتی چشم پوشی نکرده است.
قهرمان فیلم یعنی آقای دنیل بلیک آنچنان بیچاره و ناتوان به تصویر کشیده شده و مشکلات آنقدر برایش حل نشدنی تصور شده که در واقع و در دنیای رئال اینگونه نیست. خیلی از گره های فیلمنامه در اصل گره های فرضی و ساختگی است و به راحتی قابل حل است مثلا عدم آشنایی پیرمرد ۵۹ ساله با کامپیوتر آنقدر نمی تواند سخت و پیچیده باشد که داستان روی آن مانور داده و استخدام و یا درخواست یک نفر برای کمک و مشاوره به او در پرکردن فرم ها می توانست این گره پر رنگ در داستان را خیلی راحت باز کند ولی تاکید بر این سختی و دشواری توسط فیلمساز کهنه کار انگلیسی چیست؟
در مورد شخصیت کیتی و فراز و فرود های دراماتیک زندگی اش هم ماجرا مشابهی طراحی شده است که گویی کوهی از مشکلات روی سرش خراب شده و او بی تقصیر بوده و از آن طرف هیچ واکنش مثبت بیرونی نه از طرف شهروندان( تلاش برای پیداکردن کار به عنوان مستخدم معتمد) و نه از طرف دولت برای حمایت و دلخوشی این زن بوجود نمی آید تا او در چند موقعیت شوکه کننده ( دزدی از فروشگاه- بازکردن ناگهانی ظرف کنسرو در خیریه دولتی از فرط گرسنگی و در آخر روسپی گری برای تامین هزینه های معاش خانواده اش) آنچنان تماشاگر را تحت تاثیر بدبختی و فلاکتش قرار دهد که گویی با یک کاراکتر تیپیکال و سانتی مانتال روبرو هستیم و فیلمساز سعی کرده هر طور شده حس همذات پنداری و سمپاتیکی در تماشاگر بوجود آورد و اینگونه داستانش را پیش ببرد و فیلمش را موفق جلوه دهد.
اما دلیل همه این موقعیت های اغراق آمیز و پر جزییات که در فیلم تصویر شده و کن لوچ به جسورانه ترین شکل ممکن به بیان آن پرداخته است و کلا بیان هنرمندانه و روشنفکرانه را فراموش کرده است همان است که در اکثر فیلم های فیلمساز ۸۰ ساله بریتانیایی به عنوان موتیف اصلی مطرح بوده است : انسان و حرمت و کرامت انسانی و توجه دولت ها و حاکمان به طبقات فرودست و فقیر.
کن لوچ با بیان سینمایی جدید و صریحش که انگ اغراق و غیرواقعی بودن و گاها احساساتی کردن تماشاگر را نیز به آن می توان ، به واقع وظیفه اصلی سینما را برای عموم فیلمسازان در سراسر جهان مشخص کرده است و در من دنیلی بلیک هستم نشان داده که محتوای فیلم اگر ارزشمند و قابل فهم باشد اشکالات و نواقص داستانی قابل چشم پوشی و گذشت است.
من دنیل بلیک هستم درباره عشق ، تعهد ، انسانیت و آرمان گرایی است و دیو جونز با چهره خاص و فانتزی اش قهرمان سخت کوش آنست که در طول فیلم بیش از هرچیز معنا و مفهوم عشق و انسانیت را به تماشاگر القا می کند. تماشاگر فیلم من دنیل بلیک آنقدر تحت تاثیر فداکاری و تعهد قهرمان مریض و ایثارگر فیلم قرار می گیرد که موج نواقص داستانی و فیلمنامه ای به چشمش نمی آید و پس از تماشای فیلم با جهان بینی تازه ای به ادامه حیات و معاشرت و معاش با همنوعان خود می پردازد و آنچنان بی تعهدی و ظلم حاکمان برایش سخت و دردناک تصور شده که گویی این انسان است که باید به داد همنوعش برسد و اگر دولتها هم به خاطر ذات خودخواه و جاه طلبشان قصد پا گذاشتن روی حقوق شهروندان و سخت کردن زندگی برای آنها و بخصوص طبقه محروم دارند ، خودشان در یابند که این ذات حاکمان است و خود باید به فکر همنوعان نزدیکشان باشند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- معرفی برندگان بخشهای جنبی جشنواره کن
- «بلوط پیر» کن لوچ پرونده بخش رقابتی کن ۲۰۲۳ را بست
- کن لوچ و یک خداحافظی دیگر در آستانه جشنواره کن
- زمان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی جشنواره کن اعلام شد/ لیست احتمالی فیلمها
- تیم برتون از جشنواره لومیر جایزه گرفت/ عشق به هیولاها و آفرینش
- کن لوچ از حزب کارگر انگلستان کنار گذاشته شد
- اختصاصی/ ضربه محکم کن لوچ به قراردادهای کاری؛ نقد گاردین بر «متاسفم شما را از دست دادیم»
- «کن لوچ» هم به فیلمهای ابرقهرمانی تاخت
- اختصاصی سینماسینما/ در جشنواره کن چه میگذرد؟؛ کن لوچ در دام تکرار
- ارمانو اولمی کارگردان ایتالیایی درگذشت
- پاسخ تند کارگردان سرشناس به سخنان نخست وزیر بلژیک
- کارگردانها خواستار حمایت از سینمای اروپا شدند/ از کن لوچ تا کلود للوش
- «کن لوچ» فیلم انتخاباتی میسازد
- بریس کووان: مادر هشتاد سالهام عاشق فیلمهای فرهادی است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار