سام بهشتی
تینا پاکروان از چهره های سینمایی است اگر فیلمی بسازد، مورد توجه قرار میگیرد و جز بانوان مطرح سینمای ایران در عرصه فیلمسازی است. او در نخستین ساخته خود با عنوان «خانوم» ثابت کرد در این مسیر حرفی برای گفتن دارد و با یک پشتوانه قابل قبول و بهره گیری از تجربه های سالیان سال دستیاری و حضور در پروژه های سینمایی در مقام مدیر تولید، وارد این عرصه شده است.
به گزارش سینماسینما، نخستین فیلم او برآیندی از معضلات اجتماعی بود و در یک ساختار اپیزودیک قصه هایش را روایت کرد اما این بار و در دومین ساخته اش، قصه عاشقانه ای را روایت میکند. داستانی که طلا معتضدی به نگارش در آورده است و پاکروان بازنویسی نهایی این قصه را انجام داده است.
«نیمه شب اتفاق افتاد» نقطه عطفی در مسیر کارگردانی تینا پاکروان خواهد بود، کارگردانی منسجم و انتخاب درست بازیگران متناسب با نقش از مهمترین ویژگی های دومین فیلم این کارگردان سینمای ایران است.
نمی توان گفت که این فیلم بی نقص است، ضعف هایی هم وجود دارد که مربوط به فیلمنامه است و ربطی به کارگردان ندارد، گاهی وقتی فیلمنامه نویس و کارگردان از یک جنسیت باشند، به دلیل احساساتی که حاکم می شود، نمی توانند برای بهتر شدن ریتم و ضرباهنگ فیلم تصمیم گیری کنند و حتی زمانی که فیلم به دست تدوینگر هم می رسد، اتفاقی نمی افتد.
با توجه به مضمون و محتوا قصه ریتم و ضرباهنگ فیلم به شدت کند است و این بزرگترین معضل فیلم است که قطعا برای اکران عمومی باید تصمیم های دیگری گرفته شود اما دومین ساخته تینا پاکروان به طور کلی فیلم قابل قبولی است و حداقل استانداردهای موجود در فیلمسازی را رعایت کرده است.
همانطور که اشاره شد، انتخاب بازیگران این فیلم به شدت درست و انتخاب ها متناسب با تاثیر گذاری کاراکترها انتخاب شده است. در این فیلم حامد بهداد متفاوتی را می بینیم که با تمامی نقش های متفاوت است.
حامد بهداد بازیگری است که اگر از سوی کارگردان مدیریت نشود بازی اش از چهارچوب بیرون میزند، اما در فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» حامد بهداد عجیب و غریبی را می بینیم که آن هم به درایت و هوشمندی کارگردان باز میگردد.
از سوی دیگر ستاره اسکندری متفاوتی را می بینیم که اگر در پایان این جشنواره نام او را در میان لیست نامزدهای نقش مکمل ببینیم نباید تعجب کنیم، چون نقشی را ارائه کرده که بسیار متفاوت و تاثیر گذار است.
یکی دیگر از بازیگرانی که در این فیلم حضور متفاوتی دارد، بانو گوهر خیر اندیش است که با حضور متفاوتش در یکی از شاه سکانس های فیلم ئر بخش پایانی می درخشد و شاید او هم مستحق دریافت سیمرغ نقش مکمل زن باشد.
فیلم دوم تینا پاکروان یک عاشقانه آرام است و شاید بتوان گفت اگر یک کارکردان مرد این فیلم را جلوی دوربین می برد لحظه های خوب و حس و حال عاشقانه فیلم به این خوبی از کار در نمی آمد و تاثیر گذار نبود.
«نیمه شب اتفاق افتاد» یکی از فیلم های مهم سال آینده در حوزه اکران خواهد بود، چون فیلم ظرفیت جذب مخاطب را دارد و می توان با مخاطبان خاص و عام ارتباط برقرار کند.
یک روز از جشنواره فیلم فجر گذشت و بعد از تماشای این فیلم، معتقدم یکی از بهترین فیلم های جشنواره تا اینجای کار فیلم تینا پاکروان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نگاهی به نقدهای «تاسیان»/ نمایش یک دوران آرام، لزوما رویا فروشی نیست
- «تاسیان» و پایانی بیقهرمان
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- واکنش تند حامد بهداد و اکتای براهنی/ ادعای داریوش ارجمند تکذیب شد؛ قرار نبود در «پیرپسر» بازی کنی
- تاسیان میشود بیتو
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- «پیر پسر» در جشنواره لوکا/ فیلمی با بازی لیلا حاتمی و حامد بهداد مسافر ایتالیا شد
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رقابت «برای رعنا» در جشنواره بوسان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





