تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۱۱:۲۰ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 130280

سینماسینما، الناز راسخ

اعتقاد به دو نیروى خیر و شر ریشه در باورهاى اساطیرى ایرانیان دارد. همیشه تقابل این دو نیرو و غلبه ى یکى بر دیگرى از مضامین اصلى افسانه هاى کهن پارسى بوده است. شاید بیراه نباشد که بگوییم ایرانیان از دیرباز دلیل حرکت هستى و ادامه حیات آن را، ستیز همیشگى این نیروها مى دانسته اند که گاهى تاس ها را به نفع نیروى خیر و گاهى به نفع نیروى شر بر روى زمین مى ریزد.
“پوست” اولین اثر بلند برادران ارک هم بر پایه ى این تقابل اساطیرى شکل گرفته است. داستانى عاشقانه که عاشق و معشوق باید از میان باد، طوفان، آتش، رنج و بیماری که ماحصل ستیز این دو نیرو است، عبور کنند تا در انتهاى قصه همدیگر را در آغوش کشند.
انتخاب داستانى از دل افسانه ها با توجه به اعجاب ها، رازآلودگى ها و پیچیدگى هایى که درون خود دارند، نیازمند جسارتى است که از شناخت عمیق آن افسانه ها و دیارى که مردمش سینه به سینه آن را نقل کرده اند، نشأت مى گیرد. برادران ارک از آنجایى که خود از دیار آذربایجان مى آیند این افسانه ها و فسون جارى در آنها را به خوبى و یا بهتر است بگویم عمیقاً مى شناسند که اگر اینگونه نبود یا نباید دست به چنین انتخابى مى زدند و یا اگر حالا که چنین کرده بودند ترس و عدم اطمینانِ به خود در پلان به پلان کارشان باید دیده مى شد اما عجب آنکه خالق اثرى شده اند که تا پیش از این نمونه اش در سینماى ایران نبوده است.

پوست بیش از آنکه فیلمى در ژانر معمایى یا وحشت باشد اثرى است عاشقانه. شاید حتى بتوان گفت یکى از زیباترین عاشقانه هایى است که در سینماى ایران سروده شده است. افسانه اى از دل متون کهن با نشانه هایى که در جاى درست و در زمان درست در مسیر داستان قرار مى گیرند و با در دست گرفتن نبض مخاطب، او را تا به انتها با خود همراه مى کنند.
بعد از زغال، پوست دومین فیلمى است که مهارت بازیگران آذربایجانى را به رخِ مخاطب تهرانى مى کشد. بازیگرانى که بدون هیچ حرف و حاشیه ى اضافه اى با قدرت روح کلام داستان فیلم و آنچه بر کاراکترهایش مى گذرد را درک کرده اند و در مقابل دوربین به آنها جان بخشیده اند.
در انتها باید بر این موضوع اذعان داشت که موسیقى، قاب بندى ها، کارگردانى، میزانسن، فیلمنامه همه و همه در کنار هم همچون حلقه هاى زنجیرى پا به پای یکدیگر قدم بر مى دارند تا اثرى جذاب، ماندگار و حتى در مواردى قابل تأمل خلق کنند و ذهن مخاطب را برای ساعاتى پس از اتمام فیلم درگیر خود کنند که پُر بیراه نگفته ام اگر بگویم که در آن بسیار موفق بوده اند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها