سینماسینما، سیدرضا صائمی:
«پندوم» را در نگاه اول به واسطه سوژه اش می توان یک مستند سیاسی دانست. مستندهایی از جنس کارهای محسن خان جهانی مثل انتهای خیابان پاستور یا صندلی شماره ۲۵۷٫ به ویژه این دومی که به رفتارشناسی سیاسی مردم در یک منطقه جغرافیایی خاص با مولفه های فرهنگی اش می پردازد. ردپای همین نگاه و رویکرد را می توان در پندوم هم دنبال کرد. با این حال به واسطه تفاوت ها و تمایزهایی که در بافت جغرافیایی و فرهنگی این دو مستند وجود دارد می توان به کشف و رمزگشایی نشانه ها و مولفه های پرداخت که در نظام معنایی آنها، صورت بندی شده است. در واقع پندوم یک مستند دولایه است که در سطح هر کدام از این لایه ها، برخی مفاهیم، تحلیل ها و شناخت هایی که فیلمساز مد نظرش بوده هم به موازات هم پیش می رود و هم در نسبت با هم معنا پیدا کند. یک لایه همان لایه رویی و ظاهری اثر است که به فرایند اجرای انتخابات در یکی از شهرهای استان کهکیلویه و بویر احمد می پردازد و رفتارشناسی سیاسی نامزدها و مکانیسم و مناسبات تبلیغات و رای آوردن را به تصویر می کشد و یک لایه دیگر آن که عمیق تر و اصیل تر به نظر می رسد نوعی اتنوگرافی فرهنگ سیاسی مردم منطقه و بازنمایی نسبت بین فرهنگ، نظام اجتماعی و ارزشی، ذهنیت و حافظه تاریخی و خردفرهنگ های برساخته آن است که درمواجهه با موقعیت و امر سیاسی، مورد بازخوانی قرار می گیرد. از این رو می توان پندوم را یک مستند مردم نگارانه در درجه اول دانست و مستند سیاسی در درجه دوم که سیاست در اینجا به ابژه ای بدل می شود که قرار است سوژه فرهنگ بومی را بازنمایی کند. «پندوم» انتخابات مجلس را در سه دوره زمانی، قبل از انتخابات، ایام تبلیغات کاندیداها و نه ماه پس از پایان انتخابات، به تصویر می کشد و در این پروسه زمانی نابسامانی ها و ناکامی های فردی و اجتماعی در این بافت جغرافیایی سوژه به یک روایت جامعه شناختی و مردم شناسانه بدل می شود. از دل این روایت می توان به تاویل های رسید که ناکامی و نابسامانی تاریخی منطقه را در نسبت بین ذهنیت و عینیت، پیوند می دهد به این معنا که زیست – جهان مردم را برساخته جهان ذهنی آنها می داند بدون اینکه به شکل مستقیم از این گزاره صحبت کند. در چندین صحنه مختلف شاهدیم که مردم به نقد وضع موجود و نامزدهایی انتخابات می پردازند اما بر شرکت در انتخابات به مثابه یک وظیفه و تکلیف ملی و شرعی سخن می گویند بدون اینکه درباره منطق این موقعیت پارادوکسیکال بیاندیشند. نمایش رقابت های انتخاباتی و هیجان و شور و احساسی که در بین طرفداران هر کدام از دو کاندیای اصلی وجود دارد خود تاکید بر همین تضادهای رفتاری و دوگانگی در کنشمندی های اجتماعی- سیاسی مردمی است که ظاهرا نسبت منطقی بین انتقاد و انتخاب آنها وجود ندارد و عدم درک این روابط متقابل را می توان به مثابه یک امتیاز مهم در سویه آسیب شناسانه مستند دانست که با فراهم کردن این قیاس از طریق گزارش و تصویرو بدون مداخله های تحلیلی یا استفاده از نریشن و متن گفتار،مخاطب را دچار مواجهه تامل برانگیز می کند. آنچه در طول تماشای مستند و بعد از آن به عنوان پیامد تماشای این اثر در گوشه ذهن مخاطب نقش می بندند همین پارادوکس هاست. در واقعیت آنچه که شاید حاشیه به نظر برسد اتفاقا متن این مستند است و آنچه بیشتر حاشیه و ابزاری برای تبیین مفاهیم اصلی متن است خود انتخابات و فرایند برگزاری آن است. اگرچه می توان نقد سیاستمداران را هم در دل این روایت شاهد بود. نوع مواجهه و رفتارشناسی کاندیداها با مردم و گاه برخوردارهای از موضع بالای آنها یا شعارهایی که از شدت شعاری بودن تداعی گر نوعی اگزجره سیاسی و تبلیغاتی است مصادیقی از این نقد است. در واقع در «پندوم» با ساختار و الگویی تو در تو و درهم تنیده ای از روایت انتقادی مواجه هستیم که هر کدام از این لایه ها در نهایت به شکل گیری تصویری کلی از کنش سیاسی و رفتارشناسی سیاسی مردم و سیاستمداران منجر می شود. در این بازنمایی نه فقط فقر اقتصادی و مشکلات معیشتی که فقر فرهنگی و فکری و مشکلات معرفتی هم برجسته شده و چه اساسا هدف مستند قرار می گیرد. از این حیث پندوم هر دو هدفی را که جان گریرسون نظریه پرداز معروف از ساخت مستند برشمرده دربرمی گیرد، یعنی«نشان دادن» و «داوری». منتها فرمی که در روایت این مستند وجود دارد این هدف را به یکانگی در اجرا می رساند به این معنا که «پندوم» داوری درباره سوژه را از طریق «نشان دادن» انجام می دهد و با فاصله گیری از قضاوت مولف و متکی به روشی گزارش گونه، مخاطب را به واسطه این نشان دادن به داوری وا می دارد. در واقع «پندوم» نمایش واقعیت را به ابزاری برای خوانش معنا در نظر می گیرد اگرچه در این خوانش، نشانه هایی هم تعبیه شده که باید در درک هوشمندانه و تاویل گرایانه مخاطب، درک و نشانه شناسی شود.
«پندوم» از سویه زیبایی شناسانه اثر هم غافل نبوده و خود را تمام قد در خدمت گزارش سوژه قرار نداده است. قاب بندی هایی که از برخی مناظر طبیعی و شهری در مستند می بینیم گواه این مدعاست. از سوی دیگر این قاب بندی ها صرفا کارکرد زیبایی شناختی نداشته و در بازنمایی مفهوم و پیام مضمونی مستند هم موثر بوده مثلا نمایی که از بالا در اجتماعات تبلیغاتی می بینیم یا هجوم و فشردگی جمعیتی که برای شرکت در میتنیگ های تبلیغاتی آمده اند تاکیدی بصری بر همان نقدهایی است که در ذیل رفتارشناسی سیاسی مردم قرار می گیرد. یکی از این نماهای زیبا صحنه ای است که دوربین از زاویه پایین مردمی که روی دیواری جهت شنیدن سخنرانی نشسته اند نشان می دهد که در این نما، تصویری زیبا از آسمان و تلفیق آن با تصویر مردم به نمایش گذاشته می شود که چشم نواز است. گنجاندن نماهایی از این دست به تلطیف بصری و روایی فیلم هم کم کرده و فرصتی برای استراحت ذهنی و چشمی مخاطب فراهم می کند. شاید همین رویکرد اتنوگرافی و مردم نگارانه مستندساز است که موجب شده تصاویری انبوهی از مردم داشته باشیم. تصاویری که در برخی صحنه ها اضافه به نظر می رسد یا برخی حرف هایی که تکراری می شود. با رتوش کردن این موارد و حذف برخی صحنه های زائد و تکراری می توان ساختار منسجم تری خلق کرد که به تاثیرگذاری پیام آن عمق ببخشد. ضمن اینکه پایان بندی مستند که در واقع فصل سوم آن محسوب می شود و به دوران بعد از انتخابات برمی گردد علی رغم ، تاویل های نشانه شناختی و نمادینی که به ویژه با نشان دادن رودخانه و بازی با آب صورت بندی شده تا تاکیدی بر این باشد که آب از آب تکان نخورده و اوضاع همانی است که بوده اما تصویر روشنی از نتیجه انتخابات نمی دهد. این در حالی است که خود مستند به طور ضمنی این تعلیق را برای مخاطب از طریق نمایش رقابت دو کاندیدای اصلی ایجاد کرده است. در نهایت باید گفت که مستند «پندوم» یک مستند مردم نگارانه است که انتخابات را به مثابه یک کنش سیاسی، بستری برای بازنمایی کنشمندی های فکری و فرهنگی مردمی قرار می دهد که رگ های تحملشان، ورم کرده است. «پندوم» در زبان لری یعنی ورم!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند