سمیه قاضیزاده
اژدها وارد میشود
این روزها تا نام کریستف رضاعی میآید، همه یاد موسیقی “در دنیای تو ساعت
چند است؟” میافتند. موسیقی شنیدنی و رمانتیک که به خوبی میتواند فارغ
از دنیای فیلم و سینما هم بارها و بارها آن را شنید و لذت برد. اما
آنهایی که از قبلترها نام کریستف رضاعی را شنیده بودند حتما او را به
موسیقیهای گروه “نور” به خاطر میآورند؛ موسیقیهایی که در آن از آواهای
قرون وسطایی استفاده میشد. آن هم با بهره بردن از سازهای عجیب و غریب و
ساختن اصواتی که تونالیتهشان حسی پریمیتیو یا بدوی به شنونده منتقل
میکرد. در این میان سازهای بادی و کوبهای به صورت خاص در این زمینه
موثر بودند. اگر فیلم اجراهای آن را در قلعههای قدیمی ایران دیده باشید
مشابهتشان با فضای فیلم اخیر مانی حقیقی دستتان میآید.
برای موسیقی فیلمی همچون “اژدها وارد میشود” که دنیایی جدید و مخصوص
خودش را میسازد، باید سراغ آهنگسازی با همین مختصات رفت. کسی که هم از
پس موسیقی لحظات اکشن فیلم بر بیاید و هیجان آن دقایق را به مخاطب منتقل
کند و هم با موسیقی بومی آشنا باشد و هم بتواند پیوندی میان فضاهای مختلف
فیلم برقرار کند و آن یکپارچگی لازم را ایجاد کند. نقطهء پیوند این نقاط
گوناگون سازهای کوبهای به خصوص طبلهاست. با توجه به این نکته که ما با
خطهء بوشهر طرفیم و سازهایی همچون دمام و طبل و نی انبان که با شنیدن نام
بوشهر به ذهن متبادر میشود. از سویی دیگر فضای جوانانه و کنجکاویها و
یکدندگیهای فیلم را هم همین کوبهای میتوانند با شدت و ضعف در نواختن
به بیننده منتقل کنند. هرچند که از همان اولین لحظات بعد از نمایش لوگوی
به هم ریختهء “اژدها وارد میشود” تا نمایش آن در تیتراژ پایانی، در اکثر
مواقع صدای کوبهایها بالاست و پایین نمیآید.
از زیباترین لحظات موسیقی این فیلم، قطعات بوشهری کمتر شنیده شده در
مراسمی است که در آن الماس حضور دارد و بهنام (امیر جدیدی) به صورت
مخفیانه در آن حضور پیدا کرده. همینطور است درباره سکانس حفاری پیش از
دستگیری سه رفیق و هیجان حاکم بر آن.
تنها نکتهء آزاردهنده در موسیقی متن این فیلم زیاده از حد بلند شدن
گاهگاهی آن است که برخی مواقع اجازه نمیدهد صدای دیالوگها به اندازه
کافی شنیده شود. حتی میتواند آزار شنیداری تلقی شود. البته این لحظات
خوشبختانه تعدادشان زیاد نیست. بهرحال رضاعی با استفاده از گروه کر و
سازهای کوبهای، همینطور صداسازیهای وهمآلود توانسته به موسیقی آرمانی
جهان این فیلم وارد شود و اصواتی مناسب آن بنویسد. همین که آهنگساز با
توجه به استقبال بالای مخاطبان از اثر قبلیاش در حوزه سینما، احساس
نکرده که همچنان باید آن را تکرار کند و سراغ تجربه کردن قطعاتی صد در
صد متفاوت با آثار قبلیاش رفته جای بسی امیدواری و تشویق دارد.
موسیقی “اژدها وارد میشود” را شاید نتوان در تمامی لحظات خوشی و غم مثل
” در دنیای تو ساعت چند است؟” گوش کرد اما تاثیر آن روی فیلم بسیار
بالاست و همراه مناسبی است برای تصاویر درخشانی که حقیقی ثبت کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- «تفریق»؛ به علاوه باران
- «تفریق» مانی حقیقی قاچاق شد
- گزارشی از موقعیت سینمای ایران در فرانسه به مناسبت اکران فیلم «تفریق»
- نامه تند یک فیلمساز به محمد خزاعی/ مانى حقیقی: اصلاحیههای شما نامشروع است
- سازمان سینمایی حضور «تفریق» در جشنوارههای خارجی را بلامانع اعلام کرد
- «تفریق» در جشنواره تورنتو رونمایی میشود
- فیلمبرداری «چرا گریه نمیکنی؟» به پایان رسید
- جشنواره پالم اسپرینگز برگزار نمیشود/ زنگ خطر برای دیگر جشنوارهها
- فیلم مانی حقیقی به جشنواره فجر نمیآید + عکس
- سینماسینما/ برگزاری جشنواره برلین در زمان مقرر بدون تعویق/ آیا اعتبار گذشته به این جشنواره بازمیگردد؟
- فیلمبرداری «تفریق» متوقف شد
- فیلمبرداری فیلم جدید مانی حقیقی با بازی علیدوستی و محمدزاده آغاز شد + عکس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





