سینماسینما، مازیار معاونی
اصطلاح رویا فروشی و نمایش وضعیت گل و بلبلی اولین بار برای توصیف فیلم های عامیانه تجاری دهه چهل خورشیدی استفاده شد که ندامت شخصیت های منفی و بازگشت آنها به دامان خانواده و برقرار شدن صلح و صفا در پایان آنها، درست در نقطه مقابل اتمسفر جدی تر و ملموس تر و البته سرنوشت تلخ ضدقهرمانان آثار موسوم به موج نویی قرار می گرفت. اما اینکه پس از گذشت نیم قرن از پایان دوران اوج ساخت آن قبیل آثار که با واژه ی عمومی” فیلمفارسی” توصیف می شوند به سادگی برای آثاری همچون سریال «تاسیان» از همان واژگان استفاده شود و به بهانه نمایش دورانی از حیات اجتماعی کشور که هنوز با چند ماه ملتهب منتهی به وقوع انقلاب فاصله داشته سریال به رویافروشی و گل و بلبل سرایی متهم شود از آن حرف هاست!!!
نگاهی به سیر تحولات سیاسی/اجتماعی در دوران منتهی به انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران و حتی فراتر از آن در اکثریت دیگر انقلاب ها و تحولات وسیع اجتماعی نشان می دهد که تا قبل از شعله ور شدن آتش انقلاب ها که عامه مردم را درگیر کرده اند صرفا فعالان سیاسی و شاید درصد اندکی از شهروندان مرتبط با آنها به شکل گسترده درگیر التهاب آن هم نه از نوع بسیط و همه جانبه ی آن بوده اند و سایرین از کسبه بازار گرفته تا کارمندان عادی مشاغل دولتی و…زندگی آرامی را البته متناسب با ظرف زمانی و مکانی شرایط زیست خود تجربه می کرده اند. بنابراین اینکه دختران جوان در دوران دور از حجاب اجباری، پوشش های رنگین و کلاه های زیبا و چشم نواز بر تن و سر داشته باشند، در غیاب نیروهایی که بعدها به آمرین به معروف شهره شدند به راحتی با هم کلاسی های مذکرشان گپ بزنند و شوخی کنند و یا به اقتضای شور دوران جوانی، حتی در عین تعلق به یک خانواده اشرافی،افکار انقلابی و روشن فکر مآبانه هم در سر بپرورانند و به جلسه ی هنری/ شبه سیاسی بروند که در آن بهرام بیضایی سخنرانی می کند الزاما به معنای رویا فروشی نیست. تمام اینها در روزگارانی اتفاق افتاده که نسل پدران و مادران ما آن را از نزدیک دیده و لمس کرده اند و حتی بدون استناد به اسناد مکتوب هم می توان با روایات منتسب به تاریخ شفاهی صحت آنها را اثبات کرد.
از اینها گذشته نمایش بگیر و ببندها و تعقیب و مراقبت های ساواک، نمایش فساد در ساختار اداری که حتی به بایگانی نشینی یک کارمند رده بالای ساواک بنا به اعمال نفوذ می انجامد و نمایش فضای امنیتی دانشگاه را چگونه می توان به رویافروشی ربط داد؟ از کجای ساخته پاکروان الزاما چنین بر می آید که دانشجویان جوان مخالف حکومت پهلوی مسبب شرایطی هستند که امروز دامنگیر مملکت شده است؟ با این متر و معیار که می توان تمام انقلابیون دوران تاریخ در پهنه گسترده جهانی را به سلابه کشید؟ پس لابد انقلابیون گرسنه و تحت فشار انقلاب فرانسه هم مسبب اصلی به قدرت رسیدن ناپلئون بناپارت و تمام مصائب ناشی از جهانگشایی های جاه طلبانه او بوده اند و یا به همین منوال انقلابیون روسیه تزاری را باید مسبب دیکتاتوری استالینی دهه های بعد تلقی کرد!!!
اتفاقا «تاسیان» به رغم تمام قوت و ضعف هایش چنین نکرده و تنها یک عشق دشوار در یک زمانه دشوار را روایت نموده است. می گویند چرا تا اندازه ای ارجاعات تاریخی داده و دیگر ادامه نداده؟ بدیهی است که وقتیتاریخ سیاسی در روایت داستان نقشی تاثیرگذار دارد باید از ارجاعات تاریخی بهره گرفت اما گونه غالب اثر عاشقانه است نه تاریخی صرف، پس دوز تاریخی آن باید به اعتدال باشد تا خط اصلی عاشقانه اش را تحت الشعاع قرار ندهد این موضوع پیچیده ای نیست. بهتر است آنچه را که می بینیم تحلیل کنیم نه آنچه را که دوست داریم ببینیم
مازیار معاونی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «تاسیان» و پایانی بیقهرمان
- «تاسیان» و نظریه مرگ مولف
- تاسیان میشود بیتو
- در فقدان نگاه زنانه؛ دو مجموعه، دو فیلمساز زن ایرانی
- مرگ رفاقتها در بزنگاه تاریخ/ نگاهی به سریال «تاسیان» به بهانه پخش قسمت بیست و یکم
- تطبیقی میان «زخم کاری»، «آبان» و «تاسیان»/ اخلاق، سرمایه و قدرت
- «تاسیان» از نگاه نسل من؛ مصائب تصویر کردن یک برهه تاریخی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- اقدام اعتراضی فیلیمو نسبت به توقیف سریالش؛ انتشار ۳ قسمت نخست «تاسیان» در یوتیوب
- توقیف را چه کسی در دامان فرهنگ ما گذاشت؟/ بیانیه اعتراضی کانون کارگردانان سینما در پی پخش نشدن قسمت جدید «تاسیان»
- واکنش تینا پاکروان به توقیف «تاسیان»
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





