سینماسینما، ایلیا محمدینیا
«بیرو» با نگاهی به کارتون «فوتبالیست ها»
ژانر یا گونه ورزشی در سینمای ایران کمتر از طرف کارگردانان و مخاطبان مورد توجه بوده به همین جهت در میان تمامی گونه های سینمایی شاید بتوان این ژانر را کم بضاعت ترین آن، هم از منظر میزان تولید هم کیفیت آثار تولیدی دانست.
بیرو بعد فیلم «تختی» ساخته بهرام توکلی دومین فیلم ورزشی است که مشخصا به زندگی یک ورزشکار شناخته شده پرداخته است.
بیرو را اگر بخواهیم برمبنای فیلمنامه ای معمول ببینیم باید
گفت که با فیلمنامه ای مشوش مواجه هستیم که چندین و چند داستانک کوتاه ناتمام دارد که فراوانی همین داستانک ها بار داستان تک خطی فیلم را به دوش می کشند که هم ضربآهنگ فیلم حفظ شود و هم مخاطب خسته از آدم های کاریکاتور گونه و بی شناسنامه اش نشود که می آیند و می روند بدون آنکه بدانیم که هستند و چرا هستند.
بیرو فیلمی است که تنها مخاطب عادی خود را با خود همراه می سازد. که این البته گویی غایت خواسته کارگردان نیز هست که برای جذب مخاطب, فیلم نگاهی تمام قد به کارتون فوتبالیست ها داشته است. اما شایسته حضور در میان بیست و دو فیلم جشنواره ملی فجر نبود اما به هر حال امکانش را یافت. یا فیلم بهتری نبود که انتخاب نشد و یا اینکه بود و کس یا کسانی دوست نداشتند که باشد تا بیرو امکان حضور یابد. به همین سادگی.
اتفاق خوب کارگردانی «مرد بازنده» برای مهدویان
“مرد بازنده” در حوزه کارگردانی برای محمد حسین مهدویان گامی به جلو در کارنامه کاری این سینماگر پرکار جشنواره فجر در سالهای اخیر محسوب می شود.
فیلمنامه جذاب و غیر قابل پیش بینی و پر ازجزییات است. فیلمنامه «مرد بازنده» می توانست چشم اسفندیار مهدویان در کارگردانی باشد که البته تبدیل به امکان خوب فیلم شد.
در سالهای اخیر ساخت فیلم و سریال های مختلف پیرامون فساد در میان طبقه نوظهور آقازاده ها رواج بسیاری یافت اما مضمون تکرار شونده فیلم باعث نشده تا مخاطب در مقاطع مختلف فیلم لذت یک اثر معمایی را نچشد خاصه آنکه پایان فیلم فرسنگ ها با نتیجه گیری مخاطب فاصله دارد.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست