سینماسینما، سام بهشتی
مصطفی کیایی جزو فیلمساز های شاخص و محترم سینمای ایران است و همین مطرح بودن و شاخص بودنش باعث می شود که وقتی فیلم تازه ای می سازد، همه توجه ها را به خود جلب کند، او سینما را میشناسد، فیلمنامه نویس ماهر و کارگردان به شدت باهوشی است و این روزها باید گفت که ذائقه مخاطبش را هم به خوبی میشناسد، اما «مطرب» تازه ترین فیلمش نسبت به خود کیایی جهان متفاوت تری دارد، فیلمسازی که همیشه دغدغه اجتماعی داشته است این بار هم می خواهد قصه ای را از دل تاریخ زنده نه چندان دور و همین سی سال گذشته روایت کند.
«مطرب» کمدی نیست، اگر هم بخواهیم در تقسیم بندی ها ژانر آن را بگنجانیم، باید گفت یک کمدی تلخ است، حرف دارد و قصه اش جوندار است، در لایه های زیرین، از هولناک بودن رنجی که شخصیت اول قصه اش متحمل شده حرف می زند، «ابراهیم خوش سینه» قهرمان نیست و مشخصه هایش را ندارد اما مخاطب او را باور می کند، در فاینال با او همذات پنداری می کند و همین که مخاطب با او همراه میشود و قصه اش را می شنود یعنی که فیلمساز توانسته اثر گذاری اش را داشته باشد.
مطرب مبتذل و سخیف نیست، از ناگفته ها می گوید اما چون تلخ و گزنده است برچسب ابتذال میخورد، استاد بیضایی در یکی از مصاحبه های اخیرشان درباره اجرای نمایش «طرب نامه» گفته بودند که این نمایش برای این روی صحنه رفت تا گوشه از زحمات هنرمندانی که یک عمر لقب «مطرب» گرفتند را بازگو کنم (نقل به مضمون)، به نظرم اثر تازه مصطفی کیایی هم به این رسالت پایبند است و شاید قطعه دیگری از این پازل است. تعبیرها و تحلیل های متفاوتی از این فیلم در گوشه و کنار شده است و جریان های سیاسی و جناح بندی ها تعابیری به فیلم الصاق می کنند که اصلا به فیلم نمی چسبد، «مطرب» ضد انقلاب نیست و نمیخواهد فرهنگ دوران پهلوی دوم را به رخ بکشد، فقط بی ادعا دارد قصه میگوید و فیلمساز این بار از زوایه دید یک هنرمندی که سال ها به او گفتند «مطرب» می خواهد به دنیا نگاه کند.
پرویز پرستویی در مطرب جذاب است و تکرار نشدنی، هنوز به زیبایی، اقتدارش در بازیگری را به تصویر می کشد، پرستویی همان «ابراهیم خوش سینه» است که سال ها متحمل درد و رنج بوده است و با بازی تکنیکی اش توانسته به این کاراکتر جان ببخشد. شاکردوست هم وجهه دیگری از توانایی اش را به رخ می کشد و بازیگر ترک هم حضورش تو ذوق نمی زند.
این نسخه از فیلم که در حال اکران است، قیچی خورده است و نمیتوان بیشتر از این درباره فیلم نوشت، چون ممکن است اصالتش زیر سوال باشد، مخاطب در مواجهه با این قصه ممکن است در لحظه هایی دچار سردرگمی شود اما همه این ها به این دلیل است که اکران فیلم یک هفته با تاخیر آغاز شد و فیلم اسیر ممیزی های بی مورد شد.
«مطرب» شریف است چون با مخاطبش صادق است، ادعای کُمدی بودن هم ندارد، فیلمساز خوش سلیقه سینما، این فُرم را برای بیان روایتش به کار گرفته و تمیز پیش رفته است و همین که مخاطبش را با خود همراه می کند، اتفاق جذابی است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «هزار و یک شب»؛ اولین سریال بینالمللی نمایش خانگی
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
- پرویز پرستویی و تکتیرانداز آمریکایی
- کامیابی بیکموکاست کرامت
- او همان حاج کاظم آژانس شیشه ای است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟