سینماسینما: یونس شکرخواه نوشت: سینما قهرمانان را میستاید، این قاعده جهانی این بازی است، از روزگار هرکولها تا سوپرمنها، اسپایدرمنها، بتمنها، تا نئوهای ماتریکسی و موجودات سایبری.
این قهرمانان الگوی رفتاری تعریف شدهای دارند: نترسیدن از هر آنچه دیگران را میترساند.
اما بیرون پرده نقرهای، زندگی فقط با شجاعت پیش نمیرود، چرا که ضدقهرمانها هم شجاع هستند. پرسش اصلی این است که چه چیز یا چیزهایی باعث شجاعت میشوند، من امید را پیش درآمد میدانم. همان چیزی که در سینمای عباس کیارستمی و رضا میرکریمی موج میزند. امید که باشد ماهی سیاه کوچولو هم میتواند هیبت موبیدیک را داشته باشد، امید که باشد، کلیشهها مجبور به فروپاشی میشوند، امید که باشد، میشود بیپهپاد و بیآیمکس به خانه دوست رسید. امید بر خلاف شجاعت با عضله و اقتدار به نمایش در نمیآید و چون اساساً پدیدهای بیرونی نیست برای نمایش درونمایههای مضمونی خود به نشانهها، به شمایلها و نمایهها و واگویههایی دیگرگونه نیاز دارد، به درک موقعیتها، به ادبیات ساده و در عین حال عمیق، به روایت بیاغراق، به رنگ، به نور و به کنتراست و به جنبههای دراماتیک و سینماتیک در سادهترین و روانترین صورتهای ممکن.
رضا میرکریمی هوشمندانه اینها را رعایت میکند تا امید بیگریم بماند و بینویز در فیزیک و در معنا.
او از هر دو کارکرد زبان؛ هم در پوشاندن و هم در آشکارسازی غافل نمیشود:
-“خیال کردم تو از طرف خدا آمدی”
این جمله تبلور آشکار شجاعت است در اعتراف به فریب خوردن.
-“تو دلت به حال من سوخته بود؟”
-“نه. من فکر میکردم تو دلت به حال من سوخته”
این دو جمله فقط دو مونولوگ نیستند که حاصلشان بشود دیالوگ، این جملهها حتی دنبال جوابهای فوری هم نیستند، بلکه تاکیدی هستند بر ضرورت طرح پرسشهای پنهانمانده به عنوان پیشدرآمد دیالوگ… گاهی هم با مفاهیمی مواجه میشویم که انگار عمری در انتظار تعریف تازه بودهاند: “سربازی یعنی اینکه تو جلوی خانه من نگهبانی بدهی و من جلوی خانه تو”
نگهبان شب، گاه درب بر دوش دارد، گاه چراغ قوهای و گاه پنجرهای در دست و از همین سادههاست که به “جنم” نقب میزند.
نگهبان شب، زخم درخت را هم پانسمان میکند، این نخستین اقدام او به عنوان نگهبان است. او نمیداند آسمانخراشها، جای درختان را گرفتهاند.
نگهبان شب، بیگانهای است که غریبانه در گوشهای از تهران به راه زده و در گوشه دیگر شهر در پروازی از ارتفاع، با ما وداع میکند، در پروازی شبیه مرغان دریایی، شبیه همان مرغانی که نه از جای لانههایشان خبر داریم و نه از راههای بینشانهشان در آسمان…
نگهبان شب، شیپور بیدارباش رویاهاست، نغمهای بیکلام که همه میتوانند زمزمه کنند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «خالق» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار میشود
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- بررسی «شبگرد» در سینماتِک خانه هنرمندان ایران؛ وقتی جنگ تیراژ به مهمترین اصل در روزنامهنگاری تبدیل میشود
- «شبگرد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
پربازدیدترین ها
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
آخرین ها
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها
- سریال کُمدی «خجالت نکش» نوروز منتشر میشود
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دبیر جوایز ایسفا مشخص شد