سینماسینما: یونس شکرخواه نوشت: سینما قهرمانان را میستاید، این قاعده جهانی این بازی است، از روزگار هرکولها تا سوپرمنها، اسپایدرمنها، بتمنها، تا نئوهای ماتریکسی و موجودات سایبری.
این قهرمانان الگوی رفتاری تعریف شدهای دارند: نترسیدن از هر آنچه دیگران را میترساند.
اما بیرون پرده نقرهای، زندگی فقط با شجاعت پیش نمیرود، چرا که ضدقهرمانها هم شجاع هستند. پرسش اصلی این است که چه چیز یا چیزهایی باعث شجاعت میشوند، من امید را پیش درآمد میدانم. همان چیزی که در سینمای عباس کیارستمی و رضا میرکریمی موج میزند. امید که باشد ماهی سیاه کوچولو هم میتواند هیبت موبیدیک را داشته باشد، امید که باشد، کلیشهها مجبور به فروپاشی میشوند، امید که باشد، میشود بیپهپاد و بیآیمکس به خانه دوست رسید. امید بر خلاف شجاعت با عضله و اقتدار به نمایش در نمیآید و چون اساساً پدیدهای بیرونی نیست برای نمایش درونمایههای مضمونی خود به نشانهها، به شمایلها و نمایهها و واگویههایی دیگرگونه نیاز دارد، به درک موقعیتها، به ادبیات ساده و در عین حال عمیق، به روایت بیاغراق، به رنگ، به نور و به کنتراست و به جنبههای دراماتیک و سینماتیک در سادهترین و روانترین صورتهای ممکن.
رضا میرکریمی هوشمندانه اینها را رعایت میکند تا امید بیگریم بماند و بینویز در فیزیک و در معنا.
او از هر دو کارکرد زبان؛ هم در پوشاندن و هم در آشکارسازی غافل نمیشود:
-“خیال کردم تو از طرف خدا آمدی”
این جمله تبلور آشکار شجاعت است در اعتراف به فریب خوردن.
-“تو دلت به حال من سوخته بود؟”
-“نه. من فکر میکردم تو دلت به حال من سوخته”
این دو جمله فقط دو مونولوگ نیستند که حاصلشان بشود دیالوگ، این جملهها حتی دنبال جوابهای فوری هم نیستند، بلکه تاکیدی هستند بر ضرورت طرح پرسشهای پنهانمانده به عنوان پیشدرآمد دیالوگ… گاهی هم با مفاهیمی مواجه میشویم که انگار عمری در انتظار تعریف تازه بودهاند: “سربازی یعنی اینکه تو جلوی خانه من نگهبانی بدهی و من جلوی خانه تو”
نگهبان شب، گاه درب بر دوش دارد، گاه چراغ قوهای و گاه پنجرهای در دست و از همین سادههاست که به “جنم” نقب میزند.
نگهبان شب، زخم درخت را هم پانسمان میکند، این نخستین اقدام او به عنوان نگهبان است. او نمیداند آسمانخراشها، جای درختان را گرفتهاند.
نگهبان شب، بیگانهای است که غریبانه در گوشهای از تهران به راه زده و در گوشه دیگر شهر در پروازی از ارتفاع، با ما وداع میکند، در پروازی شبیه مرغان دریایی، شبیه همان مرغانی که نه از جای لانههایشان خبر داریم و نه از راههای بینشانهشان در آسمان…
نگهبان شب، شیپور بیدارباش رویاهاست، نغمهای بیکلام که همه میتوانند زمزمه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «خالق» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار میشود
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- بررسی «شبگرد» در سینماتِک خانه هنرمندان ایران؛ وقتی جنگ تیراژ به مهمترین اصل در روزنامهنگاری تبدیل میشود
- «شبگرد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





