سینماسینما: یونس شکرخواه نوشت: سینما قهرمانان را میستاید، این قاعده جهانی این بازی است، از روزگار هرکولها تا سوپرمنها، اسپایدرمنها، بتمنها، تا نئوهای ماتریکسی و موجودات سایبری.
این قهرمانان الگوی رفتاری تعریف شدهای دارند: نترسیدن از هر آنچه دیگران را میترساند.
اما بیرون پرده نقرهای، زندگی فقط با شجاعت پیش نمیرود، چرا که ضدقهرمانها هم شجاع هستند. پرسش اصلی این است که چه چیز یا چیزهایی باعث شجاعت میشوند، من امید را پیش درآمد میدانم. همان چیزی که در سینمای عباس کیارستمی و رضا میرکریمی موج میزند. امید که باشد ماهی سیاه کوچولو هم میتواند هیبت موبیدیک را داشته باشد، امید که باشد، کلیشهها مجبور به فروپاشی میشوند، امید که باشد، میشود بیپهپاد و بیآیمکس به خانه دوست رسید. امید بر خلاف شجاعت با عضله و اقتدار به نمایش در نمیآید و چون اساساً پدیدهای بیرونی نیست برای نمایش درونمایههای مضمونی خود به نشانهها، به شمایلها و نمایهها و واگویههایی دیگرگونه نیاز دارد، به درک موقعیتها، به ادبیات ساده و در عین حال عمیق، به روایت بیاغراق، به رنگ، به نور و به کنتراست و به جنبههای دراماتیک و سینماتیک در سادهترین و روانترین صورتهای ممکن.
رضا میرکریمی هوشمندانه اینها را رعایت میکند تا امید بیگریم بماند و بینویز در فیزیک و در معنا.
او از هر دو کارکرد زبان؛ هم در پوشاندن و هم در آشکارسازی غافل نمیشود:
-“خیال کردم تو از طرف خدا آمدی”
این جمله تبلور آشکار شجاعت است در اعتراف به فریب خوردن.
-“تو دلت به حال من سوخته بود؟”
-“نه. من فکر میکردم تو دلت به حال من سوخته”
این دو جمله فقط دو مونولوگ نیستند که حاصلشان بشود دیالوگ، این جملهها حتی دنبال جوابهای فوری هم نیستند، بلکه تاکیدی هستند بر ضرورت طرح پرسشهای پنهانمانده به عنوان پیشدرآمد دیالوگ… گاهی هم با مفاهیمی مواجه میشویم که انگار عمری در انتظار تعریف تازه بودهاند: “سربازی یعنی اینکه تو جلوی خانه من نگهبانی بدهی و من جلوی خانه تو”
نگهبان شب، گاه درب بر دوش دارد، گاه چراغ قوهای و گاه پنجرهای در دست و از همین سادههاست که به “جنم” نقب میزند.
نگهبان شب، زخم درخت را هم پانسمان میکند، این نخستین اقدام او به عنوان نگهبان است. او نمیداند آسمانخراشها، جای درختان را گرفتهاند.
نگهبان شب، بیگانهای است که غریبانه در گوشهای از تهران به راه زده و در گوشه دیگر شهر در پروازی از ارتفاع، با ما وداع میکند، در پروازی شبیه مرغان دریایی، شبیه همان مرغانی که نه از جای لانههایشان خبر داریم و نه از راههای بینشانهشان در آسمان…
نگهبان شب، شیپور بیدارباش رویاهاست، نغمهای بیکلام که همه میتوانند زمزمه کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فهرست اولیه نامزدهای ۱۰ بخش جوایز اسکار منتشر شد/ جایگیری انیمیشن ایرانی در لیست
- کارگردان ایرانی از اسکار جا ماند/ معرفی فیلمهای واجد شرایط رقابت برای اسکار بینالمللی
- «خالق» فراخوانی برای زندگی با هوش مصنوعی نیست!
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- «خالق» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار میشود
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- اعترافهای سینمایی رضا میرکریمی به شهرام مکری و مرتضی فرشباف
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای ۹ فیلمنامه
- بررسی «شبگرد» در سینماتِک خانه هنرمندان ایران؛ وقتی جنگ تیراژ به مهمترین اصل در روزنامهنگاری تبدیل میشود
- «شبگرد» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- انتقاد میرکریمی از بیعدالتی در اکران فیلمهای روی پرده
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





