سینماسینما، مهگان فرهنگ
ژان کلود کریر فیلمنامهنویس و بازیگر فرانسوی و سردبیر نشریه فمی بود کریر جزو افرادی بود که همکاری طولانی مدتی با لوییس بونوئل داشته. او شهرتش را مدیون فیلمنامهنویسی اش است و صد اثر سینمایی و تلویزیونی به نامش پیوند خورده که همگی از جمله آثارمهم تاریخ سینما محسوب میشوند.
او با لوییس بونوئل اسپانیایی کار جدی خود را آغاز کرد و تا پیش از مرگ بونوئل ۶ فیلم با او کار کرد که به ترتیب عبارت بودند از: خاطرات یک کلفت (۱۹۶۴)، بل دو ژور( زیبای روز)در (۱۹۶۷)، راه شیری (۱۹۶۹)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲)، شبح آزادی (۱۹۷۴) و میل مبهم هوس (۱۹۷۷).
لوئیس بونوئل، فیلمساز سرشناس سینمای جهان عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای اسپانیا را دارد. اگرچه بونوئل اولین فیلماش را قبل از ۳۰ سالگی ساخت، اما مشهورترین آثار خود را بعد از۶۰ سالگی بهروی پرده سینما فرستاد. بونوئل هنگام تحصیل در دانشگاه مادرید، با چهرههای سرشناس ادبیات و هنر اسپانیا، سالوادور دالی و فدریگو گارسیا لورکا آشنا شد که تأثیر بسزایی در شکلگیری دیدگاههای سورئالیسم او داشتند تا جایکه بعدها لقب پدر سینمای سورئالیسم به او داده شد.
کریر او از دوستان نزدیک بونوئل محسوب می شد حتی تا قبل از مرگ بونوئل و به گفتهٔ خودش، بهطور دونفری با بونوئل حدود ۲۰۰۰ بار غذا خوردهاست! در واپسین روزهای زندگی بونوئل، کریر موفق شد او را راضی کند که خاطراتش را بنویسد و کتاب با آخرین نفسهایم حاصل این پافشاری بود .
فیلم «خاطرات یک کلفت»، اولین تجربه فیلمنامهنویسی مشترک بین بونوئل و ژان-کلود کریر بود.
فیلم راه شیری نیز از تجربیات مشترک این دو نفر است که محصول سال ۱۹۶۴ و به کارگردانی لوئیس بونوئل، است و بونوئل بعدها این فیلم را نخستین فیلم در یک سهگانه اش دانست. دو فیلم دیگر میل مبهم هوس و جذابیت پنهان بورژوازی بودند.
او فیلمنامه ی فیلم «جذابیت پنهان بورژوازی» که فیلمی سوررئال است و در ۱۹۷۲ ساخته شده را در کارنامه ی خود دارد که با همکاری بونوئل نوشته است. این فیلم در فرانسه ساخته شد و به جز چند دیالوگ به زبان اسپانیایی بقیه فیلم به زبان فرانسوی است.
موضوع فیلم درباره انسانهایی از طبقه اجتماعی بالاست که علیرغم حوادث و مشکلات عجیبی که برایشان سعی میکنند در کنار هم غذا بخورند. این فیلم جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را گرفت و همچنین نامزد بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی هم شد.
فیلمنامه فیلم «میل مبهم هوس» را هر دو بر اساس رمان زن و عروسک نوشته پیر لوئی نوشتند. که فیلمنامه آن نامزد اسکار فیلمنامهٔ غیراقتباسی برای لوییس بونوئل و ژان کلود کریر شد.
فیلم «زیبای روز» از دیگر کارهای مشترک این دو نفر است که در سال ۱۹۶۷ توسط بونوئل برمبنای رمانی نوشته ژوزف کسل ساخته شدهاست و مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی در سال ۲۰۰۲ نسخهای از این فیلم را بر روی دیویدی منتشر کرد.
در باره ی شبح آزادی هم باید گفت که فیلمی فراواقعگرایانه و کمدی محصول سال ۱۹۷۴ کمپانی فرانسوی گرینویچ است.
همانطورکه ذکر شد، آن ها در سال های ۱۹۷۳ برای فیلم جذابیت پنهان بورژوازی و در ۱۹۷۸ برای فیلم میل مبهم هوس، نامزد جایزه اسکار شدند.
منابع :
www.imdb.com/name/nm0140643/?ref_=tt_ov_wr
www.imdb.com/name/nm0000320/bio?ref_=nm_ov_bio_sm

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- فیلمساز در غربت/ درباره لوئیس بونوئل
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- ژان کلود کریر درگذشت
- من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی
- جذابیت پنهانِ کاوشگرِ بزرگِ امیال مبهم و مرموز/ نگاهی به مضامین و مولفههای اصلی آثار لوئیس بونوئل
- خاطرات ژان کلود کریر از همکاری با لوئیس بونوئل
- «تونی اردمن» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- «ژولیت بینوش» و «ژان کلود کریر» گزینههای اصلی بازی در یک فیلم ایرانی
- پیام ژان کلود کریر برای مراسم ختم عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به انیمیشن کوتاه «در سایه سرو»/ پیرمرد و دریا
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
آخرین ها
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب
- استیج ۱۴ میزبان آثار تانیا پاکزاد میشود
- با پیشتازی نمایش موزیکال «ویولنزن روی بام»؛ نامزدهای جوایز تئاتر اولیویه معرفی شدند
- آخرین وضعیت انتشار سریال «تاسیان»
- نمایش «پیوتر اوهه»؛ سیلی نهایی بر صورت مخاطب
- کانون پرورش فکری جزییاتی از تولید انیمیشن برنده اسکار اعلام کرد
- کارگردان «ماریا» اثر جدیدش را جلوی دوربین میبرد
- ثبت یک رکورد جدید؛ Ne Zha۲ اولین انیمیشن دو میلیارد دلاری تاریخ شد
- درآمد ۲۲ هزار میلیاردی اپراتورهای اینترنتی از محل پلتفرمها
- ساخت فیلم، با دست خالی و ذهنی پر از تصویر/ یادداشت امید نجوان به بهانهی آغاز اکران آنلاین «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفتوگو»
- نتفلیکس «صد سال تنهایی» را وفادارانه و شیوا اقتباس کرده است
- رونمایی از نشان، هویت بصری و برنامههای جدید «شبکه کتاب»