سینماسینما، مهگان فرهنگ
ژان کلود کریر فیلمنامهنویس و بازیگر فرانسوی و سردبیر نشریه فمی بود کریر جزو افرادی بود که همکاری طولانی مدتی با لوییس بونوئل داشته. او شهرتش را مدیون فیلمنامهنویسی اش است و صد اثر سینمایی و تلویزیونی به نامش پیوند خورده که همگی از جمله آثارمهم تاریخ سینما محسوب میشوند.
او با لوییس بونوئل اسپانیایی کار جدی خود را آغاز کرد و تا پیش از مرگ بونوئل ۶ فیلم با او کار کرد که به ترتیب عبارت بودند از: خاطرات یک کلفت (۱۹۶۴)، بل دو ژور( زیبای روز)در (۱۹۶۷)، راه شیری (۱۹۶۹)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲)، شبح آزادی (۱۹۷۴) و میل مبهم هوس (۱۹۷۷).
لوئیس بونوئل، فیلمساز سرشناس سینمای جهان عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای اسپانیا را دارد. اگرچه بونوئل اولین فیلماش را قبل از ۳۰ سالگی ساخت، اما مشهورترین آثار خود را بعد از۶۰ سالگی بهروی پرده سینما فرستاد. بونوئل هنگام تحصیل در دانشگاه مادرید، با چهرههای سرشناس ادبیات و هنر اسپانیا، سالوادور دالی و فدریگو گارسیا لورکا آشنا شد که تأثیر بسزایی در شکلگیری دیدگاههای سورئالیسم او داشتند تا جایکه بعدها لقب پدر سینمای سورئالیسم به او داده شد.
کریر او از دوستان نزدیک بونوئل محسوب می شد حتی تا قبل از مرگ بونوئل و به گفتهٔ خودش، بهطور دونفری با بونوئل حدود ۲۰۰۰ بار غذا خوردهاست! در واپسین روزهای زندگی بونوئل، کریر موفق شد او را راضی کند که خاطراتش را بنویسد و کتاب با آخرین نفسهایم حاصل این پافشاری بود .
فیلم «خاطرات یک کلفت»، اولین تجربه فیلمنامهنویسی مشترک بین بونوئل و ژان-کلود کریر بود.
فیلم راه شیری نیز از تجربیات مشترک این دو نفر است که محصول سال ۱۹۶۴ و به کارگردانی لوئیس بونوئل، است و بونوئل بعدها این فیلم را نخستین فیلم در یک سهگانه اش دانست. دو فیلم دیگر میل مبهم هوس و جذابیت پنهان بورژوازی بودند.
او فیلمنامه ی فیلم «جذابیت پنهان بورژوازی» که فیلمی سوررئال است و در ۱۹۷۲ ساخته شده را در کارنامه ی خود دارد که با همکاری بونوئل نوشته است. این فیلم در فرانسه ساخته شد و به جز چند دیالوگ به زبان اسپانیایی بقیه فیلم به زبان فرانسوی است.
موضوع فیلم درباره انسانهایی از طبقه اجتماعی بالاست که علیرغم حوادث و مشکلات عجیبی که برایشان سعی میکنند در کنار هم غذا بخورند. این فیلم جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را گرفت و همچنین نامزد بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی هم شد.
فیلمنامه فیلم «میل مبهم هوس» را هر دو بر اساس رمان زن و عروسک نوشته پیر لوئی نوشتند. که فیلمنامه آن نامزد اسکار فیلمنامهٔ غیراقتباسی برای لوییس بونوئل و ژان کلود کریر شد.
فیلم «زیبای روز» از دیگر کارهای مشترک این دو نفر است که در سال ۱۹۶۷ توسط بونوئل برمبنای رمانی نوشته ژوزف کسل ساخته شدهاست و مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی در سال ۲۰۰۲ نسخهای از این فیلم را بر روی دیویدی منتشر کرد.
در باره ی شبح آزادی هم باید گفت که فیلمی فراواقعگرایانه و کمدی محصول سال ۱۹۷۴ کمپانی فرانسوی گرینویچ است.
همانطورکه ذکر شد، آن ها در سال های ۱۹۷۳ برای فیلم جذابیت پنهان بورژوازی و در ۱۹۷۸ برای فیلم میل مبهم هوس، نامزد جایزه اسکار شدند.
منابع :
www.imdb.com/name/nm0140643/?ref_=tt_ov_wr
www.imdb.com/name/nm0000320/bio?ref_=nm_ov_bio_sm
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- فیلمساز در غربت/ درباره لوئیس بونوئل
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- ژان کلود کریر درگذشت
- من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی
- جذابیت پنهانِ کاوشگرِ بزرگِ امیال مبهم و مرموز/ نگاهی به مضامین و مولفههای اصلی آثار لوئیس بونوئل
- خاطرات ژان کلود کریر از همکاری با لوئیس بونوئل
- «تونی اردمن» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- «ژولیت بینوش» و «ژان کلود کریر» گزینههای اصلی بازی در یک فیلم ایرانی
- پیام ژان کلود کریر برای مراسم ختم عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





