سینماسینما، مهگان فرهنگ
ژان کلود کریر فیلمنامهنویس و بازیگر فرانسوی و سردبیر نشریه فمی بود کریر جزو افرادی بود که همکاری طولانی مدتی با لوییس بونوئل داشته. او شهرتش را مدیون فیلمنامهنویسی اش است و صد اثر سینمایی و تلویزیونی به نامش پیوند خورده که همگی از جمله آثارمهم تاریخ سینما محسوب میشوند.
او با لوییس بونوئل اسپانیایی کار جدی خود را آغاز کرد و تا پیش از مرگ بونوئل ۶ فیلم با او کار کرد که به ترتیب عبارت بودند از: خاطرات یک کلفت (۱۹۶۴)، بل دو ژور( زیبای روز)در (۱۹۶۷)، راه شیری (۱۹۶۹)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲)، شبح آزادی (۱۹۷۴) و میل مبهم هوس (۱۹۷۷).
لوئیس بونوئل، فیلمساز سرشناس سینمای جهان عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای اسپانیا را دارد. اگرچه بونوئل اولین فیلماش را قبل از ۳۰ سالگی ساخت، اما مشهورترین آثار خود را بعد از۶۰ سالگی بهروی پرده سینما فرستاد. بونوئل هنگام تحصیل در دانشگاه مادرید، با چهرههای سرشناس ادبیات و هنر اسپانیا، سالوادور دالی و فدریگو گارسیا لورکا آشنا شد که تأثیر بسزایی در شکلگیری دیدگاههای سورئالیسم او داشتند تا جایکه بعدها لقب پدر سینمای سورئالیسم به او داده شد.
کریر او از دوستان نزدیک بونوئل محسوب می شد حتی تا قبل از مرگ بونوئل و به گفتهٔ خودش، بهطور دونفری با بونوئل حدود ۲۰۰۰ بار غذا خوردهاست! در واپسین روزهای زندگی بونوئل، کریر موفق شد او را راضی کند که خاطراتش را بنویسد و کتاب با آخرین نفسهایم حاصل این پافشاری بود .
فیلم «خاطرات یک کلفت»، اولین تجربه فیلمنامهنویسی مشترک بین بونوئل و ژان-کلود کریر بود.
فیلم راه شیری نیز از تجربیات مشترک این دو نفر است که محصول سال ۱۹۶۴ و به کارگردانی لوئیس بونوئل، است و بونوئل بعدها این فیلم را نخستین فیلم در یک سهگانه اش دانست. دو فیلم دیگر میل مبهم هوس و جذابیت پنهان بورژوازی بودند.
او فیلمنامه ی فیلم «جذابیت پنهان بورژوازی» که فیلمی سوررئال است و در ۱۹۷۲ ساخته شده را در کارنامه ی خود دارد که با همکاری بونوئل نوشته است. این فیلم در فرانسه ساخته شد و به جز چند دیالوگ به زبان اسپانیایی بقیه فیلم به زبان فرانسوی است.
موضوع فیلم درباره انسانهایی از طبقه اجتماعی بالاست که علیرغم حوادث و مشکلات عجیبی که برایشان سعی میکنند در کنار هم غذا بخورند. این فیلم جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را گرفت و همچنین نامزد بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی هم شد.
فیلمنامه فیلم «میل مبهم هوس» را هر دو بر اساس رمان زن و عروسک نوشته پیر لوئی نوشتند. که فیلمنامه آن نامزد اسکار فیلمنامهٔ غیراقتباسی برای لوییس بونوئل و ژان کلود کریر شد.
فیلم «زیبای روز» از دیگر کارهای مشترک این دو نفر است که در سال ۱۹۶۷ توسط بونوئل برمبنای رمانی نوشته ژوزف کسل ساخته شدهاست و مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی در سال ۲۰۰۲ نسخهای از این فیلم را بر روی دیویدی منتشر کرد.
در باره ی شبح آزادی هم باید گفت که فیلمی فراواقعگرایانه و کمدی محصول سال ۱۹۷۴ کمپانی فرانسوی گرینویچ است.
همانطورکه ذکر شد، آن ها در سال های ۱۹۷۳ برای فیلم جذابیت پنهان بورژوازی و در ۱۹۷۸ برای فیلم میل مبهم هوس، نامزد جایزه اسکار شدند.
منابع :
www.imdb.com/name/nm0140643/?ref_=tt_ov_wr
www.imdb.com/name/nm0000320/bio?ref_=nm_ov_bio_sm
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جذابیتهای پنهان نیازهای اساسی/ نگاهی به فیلم «مثلث غم»
- فیلمساز در غربت/ درباره لوئیس بونوئل
- برشهای کوتاه/ نقشآفرینی ژان کلود کریر در «کپی برابر اصل»
- ژان کلود کریر درگذشت
- من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی
- جذابیت پنهانِ کاوشگرِ بزرگِ امیال مبهم و مرموز/ نگاهی به مضامین و مولفههای اصلی آثار لوئیس بونوئل
- خاطرات ژان کلود کریر از همکاری با لوئیس بونوئل
- «تونی اردمن» جوایز آکادمی فیلم اروپا را درو کرد
- «ژولیت بینوش» و «ژان کلود کریر» گزینههای اصلی بازی در یک فیلم ایرانی
- پیام ژان کلود کریر برای مراسم ختم عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری