سینماسینما، محسن جعفری راد
۱- از نام سریال مشخص است که قرار است «آقازاده ها» به چالش کشیده شوند اما نه با دیالوگ های شعاری و بازی های تکراری و فیلمبرداری نخ نما شده و کلیشه ای. بازی امین تارخ، همان سکوت و بازی درونگرایانه با دیالوگ های موکد است و مهدی سلطانی همان فن بیان سریال های دیگر با همان ژست و امیر آقایی، یک تیپ تکرار شده. مهرداد پارسا هم که قرار است چهره سنگی ماجرا باشد که دقیقا همان چهره سنگی است اما مشکل اینجاست که حتی چهره سنگی ها هم در بازی کمی انعطاف به خرج می دهند نه به این شکل در حد مجسمه و سر های سخنگو.
۲- نما به نمای سریال را یک کارگردان تازه کار هم می تواند از راه دور هم بگیرد چون نه ترکیب بندی خاصی در فرم بصری مد نظر است و نه میزانسن خاصی، بازیگران هم آنقدر تجربه دارند که از عهده دیالوگ های شعاری و سطحی بر بیایند.
۳- یک گل به خودی تمام عیار است. عکسهای تهیه کننده با بازیگران و پشت صحنه و کپی کاری اغلب نماها از نمای سریالهای خارجی معروف که یک مخاطب معمولی سینما هم می تواند تشخیص دهد. در اینجا تهیه کننده حرف اول و آخر را می زند. کارگردانی در کار نیست. چون کارگردان، یعنی کسی که جهان بینی دارد و یک جهان معنایی تازه می سازد. کدام شخصیت یا موقعیت سریال آقازاده از سطح حرف های دنیای مجازی وجوک های اینستاگرامی و شعارهای سیاسی فراتر رفته اند؟ّ
۴- قرار است داستان تعریف کنیم و فیلمنامه را به تصویر بکشیم نه اینکه صرفا دیالوگ بشنویم و موقعیت ها همگی قابل پیش بینی باشند که اوج آن گول خوردن قهرمان داستان است که یک مخاطب معمولی هم حدس می زند، آن هم با آن چهره پردازی جلوه گرایانه زن قبلا اغواگر و حالا مومن.
۵- ویترین بازیگران جذاب، سریال ماندگار نمی سازد. موقعیت های عبورکننده از خط قرمز سریال ماندگار نمی سازد، توجه به شعارهای تند سیاسی، سریال ماندگار نمی سازد. داستانگویی مبتنی بر شخصیت پردازی درست و اجرایی در خدمت انتقال مفهومی اثرگذار، سریال ماندگار می سازند که مثلا در فصل اول سریال شهرزاد شاهد بودیم. هنوز مخاطب بزرگ آقا و قباد و شهرزاد را به یاد دارد اما کسی، شخصیتی از سریال های دل، همگناه و یا همین آقازاده را به خاطر سپرده است؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار فیلم جدید با ترکیب تازهای از بازیگران روی پرده سینماها
- رونمایی از آنونس «کارزار» در آستانه اکران
- شبنم مقدمی اولین بازیگر زن «شغال» شد
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
- آغاز اکران آنلاین «بیمادر» از امشب
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- حضور «شب، داخلی، دیوار» در آستانه اکران جهانی در جشنواره «کمرا ایمیج»
- بدرقه احمدرضا احمدی به خانه ابدی
- پژمان جمشیدی با «بیمادر» به سینماها میآید
- «بیمادر» بهترین فیلم جشنواره بنگلور شد
- اولین نمایش عمومی «شب، داخلی، دیوار» امروز در ونیز
- تیزر رسمی «شب، داخلی، دیوار» منتشر شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای دو فیلمنامه
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار