سینماسینما، امیرعلی نصیری
مجموعه برکینگ بد (قانونشکنی / افسار گسیختن) داستان والتر وایت (برایان کرانستون) معلم شیمی زحمتکش و بیحاشیهای را به تصویر میکشد که دبیر دبیرستان است. وایت در ابتدای داستان متوجه میشود مبتلا به سرطان ریه است. او پیش از فرارسیدن مرگش، برای تأمین مالی خانواده به همراه دانشآموز رفوزه پیشین خود، جسی پینکمن (آرون پال) شروع به تولید و پخش متآمفتامین (شیشه) میکند؛ اما رفتهرفته به این کار آلوده شده و تبدیل به سرکرده یکی از بزرگترین گروههای مافیای مواد مخدر در جنوب ایالات متحده میشود.
قانونشکنی تبدیل شد به بهترین سریال بسیاری از سینهفیلها و کتابها و مقالات زیادی در موردش منتشر گردید. هدف از این یادداشت، اقتباسهایی است که از این سریال در ایران و دنیا شده است.
۱٫ بهتره با سال تماس بگیرید
این مجموعه تلویزیونی که توسط وینس گیلیگان و پیتر گولد خلق شده است، اسپینآف (مشتق شده از) قانونشکنی است. گیلیگان خالق همان مجموعه قانونشکنی نیز بوده است. بازیگر اصلی این مجموعه تلویزیونی باب اودنکرک است. اودنکرک در نقش یک وکیل تبهکار به اسم جیمز مکگیل بازی میکند که بعدها به سال گودمن تغییر نام میدهد. وی پیشتر در مجموعه تلویزیونی قانونشکنی نیز نقش همین وکیل تبهکار را بازی کرده بود که در آنجا به والتر وایت کمک میکرد. داستان این مجموعه مربوط به سال ۲۰۰۲ و متمرکز بر زندگی این وکیل و شش سال پیش از ملاقات او با والتر وایت در قانونشکنی است. البته قسمتهایی از آینده (ماجراهایی که برای وی بعد از اتمام رابطهاش با والتر وایت در قانونشکنی اتفاق افتاد) نیز به نمایش در میآید (این صحنهها سیاه وسفید هستند). مشابه قانونشکنی، داستان این مجموعه نیز در شهر آلبوکرکی در ایالت نیومکزیکوی آمریکا اتفاق میافتد.
۲٫ اوزارک
جیسون بیتمن در نقش یک برنامهریز مالی به نام مارتی بیرد و لورا لینی در نقش همسر او وندی ظاهر شدهاند. مارتی پس از به مشکل خوردن برنامه پولشویی برای کارتل مواد مخدر مکزیک به سرعت خانوادهاش را از حومه شیکاگو به محلی برای تفریحات تابستانی در اوزارکسِ میزوری منتقل میکند و باید بدهیاش را به رئیس کارتل بپردازد. مارتی برد ت همچون والتر وایت ـ از شغلی کارمندی به دنیای کارتلهای مواد مخدر پرتاب میشود. همسر او نیز شباهت ظاهری زیادی با اسکایلر (آنا گان) همسر والتر وایت در قانونشکنی دارد.
۳٫ ملکه گدایان
البرز شیمیدانی ساکن آلمان است. پدرش خسرو و مادرش خورشید در ایران زندگی میکنند. البرز با دختری به نام سارا که در ایران زندگی میکند و برای درمان بیماری پدرش به آلمان آمده، آشنا میشود و با او نامزد میکند. او قرار است در ترکیه با سارا ازدواج کند. همهچیز برای یک مراسم به یادماندنی مهیا است که خبر میرسد پدرش به کما رفتهاست. البرز با گذشتهای مبهم، از بازگشت به ایران هراس دارد؛ اما برای آخرین ملاقات با پدر، راهی جز بازگشت به ایران ندارد، ولی بنابر مشکلاتی او مجبور است که به صورت قاچاقی به ایران بیاید. با وجود اصرار فراوان مادر البرز برای بازنگشتن او به ایران، البرز تصمیم خود را گرفتهاست. وقتی او بازمیگردد هیچکس او را نمیشناسد و او را فرهاد بابایی خطاب میکنند و کسی جز قاچاقچی او را به خاطر ندارد و از طرف یک باند تبهکار مجبور میشود تا ماده مخدر برایشان تولید کند.
نکات مثبت و منفی زیادی درباره سه مجموعه وجود دارد که قصد ندارم وارد آنها شوم، در عوض میخواهم از اعجاز قاب کوچک تلویزیون در مورد پروتاگونیست (قهرمان داستان) این سه مجموعه بگویم؛ میدانیم که والتر وایت (در قانونشکنی)، جیمی مکگیل (یا سال گودمن در بهتره با سال تماس بگیری) و البرز شمس (آرمان درویش در ملکه گدایان) قوانین زیادی را زیر پا گذاشتهاند، جان افراد زیادی را گرفتهاند و یک بدمن کلاسیک هستند؛ ولی شگفت آنکه با آنها همذاتپنداری میکنیم، برایشان نگران میشویم، دوست داریم به هدف پلیدشان برسند و اتفاقی تهدیدشان نکند… اتفاقی که هیچگاه در زندگی واقعی نخواهد افتاد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





