۱. از روزی که حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی کمیتهای مجهول الهویه به نام کمیته انضباطی اکران، ساخت و حکم عجیب و غریبی هم برای دبیرش-با آن سابقه مشعشع- زد، مشخص بود فاتحه همین اکران پر از ایراد فعلی را هم باید خواند. یک کمیته نامشخص، بدون شرح وظایف شفاف، بدون توانایی، بدون تصمیمسازی و بدون ضمانت اجرایی. همان دوست عزیز دبیر هم تا دید حیدریان رفتنی شده در باب ناتوانی مدیریتی ایشان داد سخن داد تا براحتی آب خوردن، نمکدان او را بشکند.
حالا در این اوضاع هرکی به هرکی اکران فیلمهایی نظیر “آستیگمات” و “گرگ بازی” دارند قربانی میشوند. اصلا سینمای بدردبخور فرهنگی ایران که میشد بهاش اهمیت داد و سینمای ایران را به آن جریان منتسب کرد، دارد قربانی میشود. اکران های کوتاه مدت با سینماهای کم سهم این دسته فیلمهاست. تازه اگر شانس یارشان باشد و اکران بگیرند، وگرنه مثل انبوه فیلمهایی که اساسا شانسی برای اکران عمومی پیدا نمیکنند باید بروند سماق بمکند و مدتها پشت صف خالتورها بمانند. پس این کمیته انضباطی دارد چه میکند در این بلبشوی بیسابقه؟
وقتی گفتم سازمان سینمایی کارمند خالتورسازهاست دوستان مدیر و همراهانشان برآشفتند. سینماهای پرشمار، طول اکران زیاد، صدور مجوزها در کوتاهترین زمان و با کمترین قید و شرط و انواع اغماضها برای خالتوریها فراهم است و انواع سختگیریها و محدودیتها و محرومیتها برای سینمای فرهنگی ایران مهیاست. حالا میبینیم که نتیجه سیاست مفسده برانگیز “سرمایه سالاری” دست سازِ جناب حیدریان، رسما دارد به نابودی سینما میانجامد. تصمیمات مربوط به سرنوشت فیلمها و اصولا تصمیمات کلان سینما دارد جایی غیر از سازمان سینمایی گرفته میشود.
۲. با اینهمه سوء مدیریت آشکار، که ماجرای اکران، بخش کوچکی از آن است، زمزمههای ماندن مدیر سابق در گوشههای موثر سیستم مدیریتی سینما به گوش میرسد. دارند ساختمان خالی میکنند، کمیته تشکیل میدهند که عنان این سینمای فرتوت را تا نابودی کاملش در اختیار داشته باشند. واقعا این وسط یک سوال اساسی وجود دارد؛ دوستان چه منافعی در سینما دارند که دل کندن از آن اینهمه برایشان دشوار است؟ چه منافع هنگفتی برای آنان در سینما هست که حاضر نیستند به هیچ قیمتی دست از سر سینما بردارند؟ چرا قانون را به سخره میگیرند و دور میزنند؟ چگونه است که معاونان رئیس جمهور، انبوه معاونان و مدیران کل در سایر وزارتخانهها و یا حتی شهردار تازه انتخاب شده تهران، دست برمیدارند و میروند ولی مدیر سابق سینما وا نمیدهد و ول کن معامله نیست؟ واقعا جریان چیست؟ یکی شفاف سازی کند بد نیست. امیدوارم سرپرست جدید سازمان سینمایی که به طرفداری از شفاف سازی شهره است پیشقدم شود تا جزئیات ماجرا را بدانیم. البته که از برخی مناسبات و منافع، بیخبر نیستیم ولی اعلام رسمی آن، معنای دیگری دارد. واقعا وقتی آقای وزیر ارشاد از نوسازی و تحول در سینما حرف میزند، دقیقا دارد از چه حرف میزند؟ منظورش دور ریختن افکار مدیریتی پوسیده و فسیل شده نیست؟ پس چیست؟
۳. نکته کلیدی در قانون منع بهکارگیری بازنشستگان، به کارگیری بازنشستگان در مراکزی است که از بودجه دولتی و عمومی استفاده میکنند. با این حساب حکم تازهای که برای آقای حیدریان در فرهنگستان هنر توسط سرپرست فرهنگستان صادر شده چه موضوعیتی دارد؟ اگر مغایر قانون نیست، چرا صدایش را درنمیآورند؟
روزنامه اعتماد ۸ آذر ۹۷
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس