۱. سالها پیش در دولت دهم، احمد میرعلایی مدیرعامل بنیاد فارابی که دبیر جشنواره کودک هم بود در نشستش با خبرنگاران دراصفهان ناگاه خبر از درگذشت یکی از بازیگران سینما- ابوالفضل پورعرب- داد و همه را به قرائت فاتحهای برای شادی روح او دعوت کرد. همه شوکه شدند اما منبع خبر موثق بود؛ رئیس بنیاد فارابی. همه رسانهها این خبر را از قول او منتشر کردند و افراد در فضای مجازی تصاویر پورعرب را نشر دادند و تسلیتها گفتند و طبق معمول خاطراتی بود که ذکر میشد. ولی ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد و خوشبختانه پورعرب همچنان در قید حیات است. ولی معلوم نشد که منبع خبر آقای میرعلایی کجا بوده و آن منبع با چه انگیزهای چنین خبری را ساخته.
از آن وقت بود که تصمیم گرفتم هرگز خبر درگذشت آدمها را با شتاب منتشر نکنم؛ چه در رسانه رسمی و چه در صفحه شخصی. مسابقه در انتشار چنین اخباری معمولا نتیجه جالبی ندارد و گاه به تکذیب و آبروریزی و شرمندگی ختم میشود.
در سالهای اخیر بارها و بارها خبر درگذشت ناصر ملک مطیعی منتشر شد. به همراه تصویری قدیمی از ناصرخان روی تخت بیمارستان، و در در انتها میدیدی خبر کذب است و ایشان سلامتند و حتی ویدیویی هم بیرون میدهند. یا بارها محمدعلی کشاورز و جمشید مشایخی در معرض این شایعات بیاساس قرار داشتهاند و حتی این اواخر استاد شجریان.
حالا هم خبر کذب درگذشت جلال پیشوائیان و به دنبال آن انتشار خبر و عکس و اینستاگرام و خاطره و ذکر مصیبت. او هم ویدیویی منتشر کرده و از مرگ خود اظهار بیاطلاعی میکند!
معلوم نیست به یکباره چرا و چطور این قبیل اخبار به ذهن کسانی میرسد و چرا اینطور بی محابا منتشرش میکنند و از این کار دقیقا چه منفعتی میبرند. اما نکته بدیهی است آن است که رسانههای رسمی و حتی مجازی هرگز نباید بدون اطمینان کامل از صحت خبر آن را منتشر کنند. آنها که از انتشار خبر مرگ چهرهها ذوق زده میشوند و در انتشار و به اشتراک گذاشتن آن مسابقه میدهند، نمیدانند چه لطمهای به اعتماد عمومی نسبت به رسانه می زنند و جدا از آسیب به روان “شخص به دروغ درگذشته” چه آسیبی به پیکر نحیف رسانه وارد میآورند و همین نیمچه اعتماد موجود را هم نابود میکنند.
۲. تصاویر حضور برخی چهرههای سینمایی بر بالین جمشید مشایخی در بیمارستان، به شدت مشمئز کننده و غیراخلاقی است. آخر چرا باید با یک بیمار نحیف با چهره در هم ریخته و لباس بیمارستان و آنهمه وسایل پزشکی که به او متصل است عکس گرفت و منتشر کرد؟ که چه بشود؟ با چه هدفی؟ که بگوئیم آفرین به شما که به عیادت آقای مشایخی رفتید؟ که بگوئیم چه همکاران با معرفتی؟ شما که بالای سر بیمار ردیف میشوید و به دوربین لبخند ملیح میزنید، آیا به حال و روز ایشان توجه کردهاید؟ آیا نگاه اقای مشایخی به خودتان را دیدهاید؟ به گمانم این، زشتترین کار ممکن است. پیشتر درباره مرحوم منصور پورحیدری و اخیرا مهدی فخیمزاده و حتی ناصر ملک مطیعی نیز اتفاقات مشابهی افتاد. آقایان و خانمهای باشعور که تیپ میزنید و بزک دوزک میکنید و به عیادت همکار بیمارتان تشریف میبرید. شما که لبخندهای ملیحتان را تحویل دوربینهای همراهتان میدهید، چطور متوجه نمیشوید که هیچ هنرپیشه و هنرمندی دلش نمیخواهد با تصویرش روی تخت بیمارستان در یاد علاقمندانش بماند؟ چطور نمیفهمید تخت بیمارستان حریم خصوصی و خصوصیترین حریم یک انسان است؟ و شما حق ندارید عکسی از حریم خصوصی کسی در فضای عمومی منتشر کنید. چهرههای شما با کاری که کردید به شدت زشتتر و دوست نداشتنیتر از آنچه فکر میکنید در یاد خواهد ماند. برعکس آنچه قصدش را داشتید.
۳. اینکه اولش یک مطلب به شکل رپرتاژ آگهی در یک خبرگزاری کار شود و بعدش رییس سازمان سینمایی شخصا به بازدید از آن خبرگزاری برود کاملا مشکوک و البته غیرحرفهای است. این اتفاق در دوسه ماه اخیر دستکم برای دومین بار است که تکرار میشود. بازدید رئیس سازمان سینمایی از رسانهها باید دلیل و مناسبت داشته باشد وگرنه شایعات و شائبههای مختلفی را که درباره ارتباط غیرعادی برخی رسانههای رسمی و تلگرامی با سازمان سینمایی وجود دارد دامن میزند و تایید میکند. بهتر است نگاه ابزاری به رسانهها را کنار بگذاریم و برای جلب حمایت رسانهای، از روشهای بهتر و سالمتری استفاده کنیم. البته بهترین راه جلب حمایت، عملکرد مناسب و قوی سازمان سینمایی در حوزه وظایفش است که خودبخود حمایت به بار خواهد آورد. تلاشهای اینجنینی معمولا و متاسفانه در غیاب آن عملکرد مناسب رخ میدهد. از یاد نمیبریم دبیر اسبق یک جشنواره سینمایی مهم، مناسبات مالی یواشکی و غیرشفافی را با برخی رسانههای رسمی برقرار کرده بود که از انتقاد از او و جشنواره اجتناب کنند. بهتر است هر دوطرف مراقب باشند و در دام نیفتند. در این باره بیشتر میشود نوشت.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار