سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
پیشنهاد نوروزی/ تاریخهای سینما، ژان لوک گدار( ۱۹۸۸-۱۹۹۸)
یکی از غریبترین تجربه های زیباییشناسی سینمایی که خواهید داشت. فیلم تجربی شاعرانهای که تاریخ سینما را به شیوهای ذهنی و سوبژکتیو و به شیوهی خود گدار در پیوند با مجموعهای از هنرهای بصری و تجمی و ادبیات به تصویر میکشد. دیدن این مجموعهی مستند ۸ قسمتی به خواندن رساله فلسفی کوچکی میماند که به ناگاه سر وکلهاش در کتابخانهتان پیدا شده. گدار را با جملات قصارش میشناسند که بسیار هم زیبا و پرطنین در فیلمش طنین یافته. گدار در تاریخ سینمایش، هیچکس وهیچ چیز را از تیغِ تندِ حملاتش بینصیب نمیگذارد. فیلم، کولاژ بصری درخشانی است با چند راوی و تصاویری سوپرایمپوز شده (روی هم افتاده) که به دنبال سرچشمهی چیزی است که به نامِ سینما به دنیا عرضه شده. در قسمت اولِ فیلم، از زبانِ گدار، نشسته پشت میزش در حال تایپِ نریشنهای فیلم میشنویم:
اگر دوربین۱۶میلیمتری رنگی اروین تالبرگ ( تهیه کنند معروف دهه سی آمریکا) داخل اردوگاههای کشتار نازیها در جنگ جهانی دوم راه می یافت، الیزابت تیلور هیچ گاه مجال آن را نمی یافت که زیر آفتاب درخشان، بدن نیمه عریان خود را به نمایش بگذارد( اشاره به فیلم مکانی در آفتاب جورج استیونس).
در همین قسمت میشنویم و میبینیم:
وقتی نازیها در حال فتح اروپا بودند سینما به روال عادی فیلمسازی خود ادامه میداد، انگار اتفاقی نیفتاده.
شیوهی گدار برای نمایش این همه، ساختارِ رمانهای ذهنی ویرجینیا وولف یا یولیسیس جیمز جویس را به یاد میاورد. فیلم، در عین حال کلیدِ فهم سینمای گدار هم هست. فیلمسازی انقلابی که با تصاویر آرشیوی و صدا و دیالوگهای فیلمهای مشهور تاریخ سینما و موسیقیهای به یادماندنیاش، بیانیهای علیه خود سینما صادر میکند. با این منطق که سینما در سیر شکلگیری تاریخیاش به آنچه بر سر انسان قرنِ بیستمی آمده بیاعتنا بوده. انگار این وسیله را اختراع کردهاند تا به زَعمِ گدار در فیلم، حافظهی آدمی را به بردگی بگیرند.
بعد از دیدنِ این شاهکارِ خیره کننده، دنیا و هنر احتمالی محبوبتان، سینما، را دیگر به گونهی دیگری خواهید دید. برای دیدن فیلم باید صبور باشید و اجازه دهید سیر تصاویر بیوقفهی فیلم که با صدای تایپ دستگاه ماشین نویسی از جلوی چشمتان رژه میرود، همراه صداها و و دیالوگها و گنجینهای غنی از موسیقیهای کلاسیک و پاپ و موسیقی متن فیلمهای مشهور تاریخ سینما به علاوهی راویهایی که تو گویی در حال سرودن قطعه شعری هستند و مدام در جریان روایت یکدیگر وارد میشوند، کار خودشان را بکنند. گدار از این بیربطی، یک هماهنگی زیباییشناسانهی باشکوه خلق کرده.
تاریخِ بشری و هنر سینما در جریان شکلگیری تاریخیاش ، همراه گنجینهی هنرهای تجسمی در هم ادغام میشوند تا در شیوهای که به جریانِ سیال ذهن میماند گونهای روایتگری بصری شکل بگیرد که مختصِ خود سینما است، البته اگر ذات و جوهر هنرِ سینماتوگراف را بشناسیم و اجازه دهیم تصاویرِ فَرارِ این هنرِ گریز پا، زبان باز کنند و تاریخ آنچه بر این هنر رفته را بازگو کند.
گدار به شیوهی فیلمهای دیگرش، موجودیت چیزی به نام سینما را، که به اعتقاد او اصلاً هنر نیست، در جریان این روایتگری نابِ سینمایی به بازی میگیرد. انگار سینما، قائم به ذات موجودی زنده باشد و در این فیلمِ خاص امکان سخن گفتن پیدا کرده باشد. گویی همه چیز از دریچه چشمِ این پدیدهی غریب با صنعت و سرمایه و پول آمیخته، به تصویر کشیده شده باشد. انگار فرشتهای به خواب رفته در دلِ تصاویر حبس شدهی نوار سلولوئید، زبان باز کرده در شیپور صور اسرافیل گونهاش بدمد و ما را به تماشای نمایشِ آخرین فرا بخواند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- سینماسینما/ ستایش ناتوانی/ گفتوگو با میترا فراهانی درباره آخرین فیلم(های) گدار
- چهرههایی که سال ۲۰۲۲ جهان هنر را ترک کردند
- نازپروردهی انقلابی/ دربارهی ژان لوک گدار و آثارش
- قمارباز بزرگ سینما
- سینما در سوگ اسطوره شگفتیساز/ گدار؛ یاغی سینمایی
- فوت یکی از بنیانگذاران موج نوی سینمای فرانسه/ ژان لوک گدار درگذشت
- «تا جمعه، رابینسون»؛ رودررویی مجازی دو سینماگر بزرگ از دو موج نو
- سینماسینما/ جشن تولد سینهفیلها برای گدار/ گلستان و گدار روبروی هم در «تا جمعه، روبینسون»
- یادبود کیارستمی در نشریات خارجی/ نشریه انگلیسی: کیارستمی مردم را نسبت به آینده سینما امیدوار کرد
- بزرگان درباره کیارستمی چه گفتند
- گدار: به سینما بدرود خواهم گفت
- یک شورشی در جهانی سرکوبگر/ نگاهی به فیلم «آلفاویل»
- برشهای کوتاه/ دو سکانس از فیلمهای «از نفس افتاده» و «پییرو خله»
- برشهای کوتاه/ ویدئویی در یادبود جین سیبرگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا