سینماسینما، محمد حقیقت
ملاقات مجازی ژان لوک گدار و ابراهیم گلستان در «تا جمعه، رابینسون» ساخته میترا فراهانی در جشنواره برلین به نمایش درآمد. این فیلم کلاژمانند که ساخت آن از سال ۲۰۱۴ شروع شده بود، سال ۲۰۲۱ به پایان رسید و نخستین نمایش بینالمللی آن در بخش مسابقهای مواجهه یا دیدار جشنواره برلین ۲۰۲۲ بود. این بخش به تازگی تاسیس شده و معادل نوعی نگاه جشنواره کن است. کارگردان در این اثر تلاش داشته دو سینماگر شناخته شده، ابراهیم گلستان و ژان لوک گدار از شرق و غرب را رودرروی هم قرار دهد و آنها را به گفتگو با هم ترغیب کند، اما در عمل این کار به شکل حضوری انجام نمیشود، یکی در حومه لندن در خانه کاخ مانند خود و دیگری در شهر رول، سوییس در اقامتگا محقر خود هستند و از طریق نامهنگاری، ولی بدون ارتباط تصویری مستقیم، ردوبدل نظرات میکنند. فیلمی، تجربهگرا نسبتا آوانگارد پیش روی بیننده قرار میگیرد. هرکدام از این دو سینماگر، با تفکری متفاوت و فرم سینمایی ویژه خود، کار کردهاند. آنها مثل دو خط موازی هستند که به هم نمیرسند و میترا فراهانی، کارگردان که خود نیز در صحنههایی در منزل گلستان حضور دارد، گاه در میان این پازلهای تو در تو حضور دارد و گاه راجع به نکاتی صحبت میکند که چندان ارتباطی پیوستهای با فیلم برای تماشاگر ایجاد نمیکند. زبان فیلم به فرانسه، فارسی و انگلیسی است. در جایی که گدار برای گلستان نامهای با ایمیل فرستاده، او میگوید که منظور گدار را نمیفهمد، البته هر دو اغلب روشنفکرانه برای هم دیگر مطالبی مینویسند. دوربین در خانه هر دو آنها، جدا جدا تصاویر را ضبط کرده است. درمنزل گدار به نظر میآید که او بسیار تنها در خانه کوچکش زندگی سادهای را میگذارند؛ برعکس، گلستان در یک کاخ، زندگی اشرافی و پرتجملی دارد که بیشتر اوقات مشغول کار است و در اطرافش هم نیز آدمهایی از آشنایانش حضور دارند. از امتیازات این اثر، میزانسنها و کادربندیها و نورپردازیهایی است که در منزل ابراهیم گلستان گاه به شکل تابلووار کار شده است. در ضمن بیشترین بخش فیلم نیز به ابراهیم گلستان اختصاص داده شده است. اگرچه میترا فراهانی موقعیت عالی پیدا کرده بود تا این دو سینماگر، از دو موج نو، غرب و شرق را رودر رو قرار دهد و فیلم فوقالعادهای از آن استخراج کند، ولی انتظار شیفتگان این دو سینماگر را آنچنان که باید برآورده نمیکند و چه حیف. امتیاز اصلی اما در اینجاست که ژان لوک گدار و ابراهیم گلستان را در سالهای سالخوردگیشان میبینیم که هرکدام استوار بر نظرات و ایدههای خود پا برجا ادامه میدهند. از میترا فراهانی قبلا چند اثر بسیار خوب و به ویژه فیلم تحسین شده «فیفی از خوشحالی زوزه میکشد» را دیده بودیم که به آخرین ماههای زندگی بهمن محصص، نقاش و مجسمهساز منحصر بفرد ایرانی، پرداخته بود.
عکس مربوط به جلسه نمایش این فیلم در جشنواره برلین است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- کدام پلان تاریخ سینما با بیشترین برداشت به ثبت رسیده است
- پوسترهای ۲ بخش جنبی جشنواره کن منتشر شدند
- در پی بالا رفتن اجاره بها؛ سینماهای خیابان شانزهلیزه بسته میشوند
- تظاهرات «برای فلسطین آزاد» مقابل مقر برگزاری مراسم اسکار
- چه کسانی باید اسکار ۲۰۲۴ را ببرند؟!
- «آیههای زمینی» در فرانسه اکران میشود
- نمایش مستند «ساختن فیلم گاو» در پاریس
- حواشی سیاسی جشنواره برلین/ معرفی فیلم برنده خرس طلا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
آخرین ها
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- میراث نفرینشده/ نگاهی به فیلم «پنجه آهنین»
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد
- معرفی داوران دو بخش مستند و نماهنگ جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
- محمد یغمایی با «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو میآید
- محصول ۵۲ میلیون دلاری سینمای کره؛ ورنر هرتسوگ صداپیشه انیمیشن بونگ جونهو میشود
- قهرمانی مقتدرانه تیم ملی کشتی فرنگی در رقابتهای آسیایی با حمایت همراه اول
- «مجنون آن لیلی» هفته آینده روی صحنه میرود
- اولین حضور بینالمللی «چوپان» در یک جشنواره آلمانی
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- داوران بخش فیلمهای داستانی کوتاه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی معرفی شدند
- «آنیتا، گمشده در اخبار» بهترین انیمیشن کوتاه کلیولند شد/ واجد شرایط رقابت در اسکار
- در چهل و دومین دوره؛ «انگشت طلا» ۶ جایزه از جوایز فیلم هنگکنگ را برد
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- «تمساح خونی» ۴۰ روزه ۱۰۰ میلیاردی شد
- نگاهی به مینی سریال رژیم
- چرا فیلمهای نوستالژی دهه شصتی همچنان محبوب هستند؟
- نیکی مظفری و بهنام شرفی همبازی شدند/ رونمایی از پوستر نمایش «مرگ با طعم نسکافه»
- راهیابی«پیچ تاریخی» به جشنواره بینالمللی فیلم مسکو
- ساخت مستند فرمانده لوطی ها آغاز شد
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- «نگین سیاه» محمدعلی سجادی بهترین انیمیشن جشنواره سنتمونیکا شد
- والتر هیل با یک فیلم نوآر برمیگردد/ ادامه بزن بزن در ۸۴ سالگی
- سینمای ایران مسافر کره جنوبی شد
- استخدام ۳ قهرمان کشتی کشور در همراه اول
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند