سینماسینما، احمد میراحسان
کرونا ویروس، هزار تکاپو در جامعه جهانی، در کشورهای درگیر، در میان ما و در تکتک افراد به راه انداخت. حیات بزرگترین تمنای انسان، گریز از نابودی بزرگترین درد آدمی، جاودانگی بزگترین رؤیای ما انسان هاست. و مرگ حقیقی ترین و آخرین صحنه آزمایش آدمی است. حال سایه مرگ جوامع و آدمها را عریان میکند. دریغا که اکثر آدمیان نمی دانند، مرگ نابودی نیست و وجود مطلق وحی همه جا را پر کرده است. اکنون میلیاردها انسان بر لبه مرگ، خود را می آزمایند و با حقیقت روبرو میشوند.
خوب به پیرامون مان نگاه کنیم؛ به خودمان و به جهان عینیت یافته در آینه کرونا! ترس ها ومعنعها و معنا از کف دادگی هامان را نهان نکنیم و بنگریم در این ماجرا و زندگی روزمره کی هستیم و چه میکنیم.
حالا یکایک آدمها جمعی و فردی در مقیاس دنیا هر یک حال و هوای عقلی، حسی، معرفتی، اعتقادی درونی، روحی، فرهنگی، اخلاقی، و روانی و منش و عمل خویش را عریان میکنند:
دولت های جهان و خصوصا دولتهای درگیر کرونا در صحنه آزمایش کم مانندی قرار گرفته اند.
سازمانهای جهانی، توانایی شان را به نمایش می گذارند. متخصصان و نخبگان و هوش های بزرگ در تلاش اند و ویروس شناسان با آزمون جدی اضطراری روبهرو شده اند تا واکسن و درمان این دشمن زندگی جسمانی انسان ها را کشف کنند.
پزشکان و پرستاران دارند امتحان خود را پس میدهند.
جامعه شناسان و انسان شناسان و روانشناسان، می کوشند بنگرند این ماجرا چه پدیده های انسانی تازه ای را ظاهر کرده است.
و البته نیروهای اقتصادی و سیاسی خرد و کلان هم در آینه کرونا برهنه می شوند.
در این میان همه مشترکا در ظهور شخصیت فردی و مجموعه وجوه انسانی خویش آزمون بزرگی را از سر می گذرانند. تا همین جا کرونای هزار کاره، هزاران رفتار و کردار را آشکار کرده است از تکاتک مردمان تا نظام و نهادهای دولت!
رفتار خردمندانه یا بیخردانه، رفتار منضبط یا هرج ومرج، خود باختگی و ترس یا شجاعت و خویشتنداری، خود خواهی بیماروار یا مراعات حال دیگری و یاریگری و از خود گذشتگی، فرصت طلبی احمقانه و حتی بی رحمانه، یا وقت شناسی و آدم بودن، عقده افشانی و بر زخم نمک پاشیدن و تسویه حسابهای فرصت طلبانه ایدئولوژیک و مریض فرومایه؛ یا در وسط آتشی که بپا شده در وسع خود یاری کردن به نیازمتدان و جدل را برای وقت دیگر گذاشتن. دشمنی را در مقیاس قدرت های وحشی و فرصت طلبی سیاسی برای پیش برد اغراض سیاسی را به اعلی درجه ددمنشی رساندن و یا در مقیاس فردی نوکری دشمن مردم کردن و در مسیر خواست درندگان جهانخوار عمل کردن، یا انصاف داشتن و کینه ها را رها کردن و به فکر کم کردن بار آلام مردم بودن، از فاجعه لذت بردن و پوچی جان خود را با بازی در فضای مجازی موقتا تسکین دادن، یا به توده های مردم کمک کردن که عاقلانه رفتار کنند و فرهنگ شان را اعتلا بخشند و از بقایای خرافه و جهل و فقدان آداب زندگی درست اجتماعی، برای حفظ جان خود و دیگران دست بشویند.
در صحنه کروناست که می بینیم مرد روشنفکر داروینیست وحشیانه و فاشیستی منطق حیوانات را به زندگی بشری تسری می دهد و از نابودی ضعفا شادمان است و به قیمت چشم فرو بستن به جنایات سرمایه داری جهانی و تحمیل فقر به کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین و تجاوز مستمر و تلاش برای بدل کردن ملتها و حکومت های گوش به فرمان شان به گاو شیر ده، از نظام و موقعیت و دارایی و امکانات شان ستایش می کند که به بهای خونریزی ها و جنایت فراهم آورده اند. در حالی که متهم پنهان شیوع کرونا، جنگ میکروبی و بیوتروریسم جهانی همان فراعنه و طاغوت های درنده جهانی است. در این میدان نمایش سوءاستفاده بی آزرم شیطان بزرگ به پای مدنیت منحوس او افتادن بدترین فحشا ست.
بهره وقیحانه ایدئولوژیک برای ستایش از کاپیتالیسم و نظام جهانی پوسیده و بغایت ارتجاعی و رو به موت وانفجار، کثیف ترین کاریست که از دست افراد خبیث برمیآید.
آن نوکران رسانه ای در خارج مهر بردگی و خیانت عیان شیطان بر پیشانی دارند و به اسم اپوزیسیون بهای مزدوری شان را دریافت می کنند. این افرادی که به سبب پوسیدگی روح و فساد جان و فکر کور و کر اند که نظام بی رحمانه سرمایه داری جهانی و قدرت های مدرن سرمنشأ جنایت، فقر، توطئه مستمر علیه مردم جهان و انواع جنگ ها و حتی جنگ میکروبی اند، ویروس های داخل بدن جامعه مظلوم ما هستند که هر شرف و حقیقت و انصافی را از دست داده اند و تنها صدای کینه ها و پیش داوری شان شنیده میشود.
در آینه کرونا بی لیاقتی مسئولان که همدستان واقعی جنایت اند، حرص بی شرمانه قشر ممتاز و انگلی و دلال نفتی اقتصادی و تجاری ما که نیاز های حیاتی را صادر میکنند یا احتکار، مدیران و سردمداران و قدرتمندانی که با بی حیایی امکانات را به خود اختصاص می دهند و خانواده شان و خلل نهادهای نا کارآمد و ندانم کار و کاهل و بیانگیزه افشا و ما را به اصلاح ریشه ای امور و کوتاه کردن دست قشر ممتاز رانت خوار فرا میخواند،
در برابر این صحنه ها، صحنه های شرف عقل از خودگذشتگی و مجاهدات انقلابی قرار دارد. پزشکانی که در وقت مبارزه بزرگ مطب شان را تعطیل نکرده و یا در بیمارستانها با پرستاران ایثار گر با به خطر انداختن جانشان در راه خدا به خلق خدا خدمت میکنند. طلبه های داوطلب در بیمارستانها و یاریگر از کار افتادگان در شهرها و کسبه با انصاف و گروه های مردمی کمک کننده و مسئولان شریفی که بی چشمداشت از کسی بی سروصدا شبانه روز زحمت می کشند و… مادران و پدرانی که از خانواده خود تا جایی که بتوانند حمایت می کنند و فرزندان وفاداری که به والدین خود ولو با خطر مرگ برای شان رسیدگی و محبت می کنند.
اینها چهره های ما در آینه کروناست.
آینه کرونا می گوید نظم منحوس و ضد بشری و وحشی جهانی که جنگ و مرگ و فقر و تجاوز و حتی جنگ میکروبی را به پروژه جهانی و همیشگی و بازی سلطه و اسارت جهانی و اغوا و فریب، نظمی پوسیده و شایسته نابودی است. جهان تشنه نظام عدل جهانی موعود و نهاد عقلایی جهانی اداره جهان عج است و ماچشم به راه پایان ترکتازی قشر ممتاز و انگلی و رانت خوار و بی مسئولیت اقتصادی و سیاسی هستیم که انقلاب الهی را مصادره کرده و با اعمال شیطانی و بی ایمان خود که سزاوار مرگ است زندگی و مقدسات دینی و حقوق مردم و حیات اجتماع را به مخاطره انداخته اند. اینان اذناب شیطان بزرگ وسرمایه داری صهیونیستی بین المللی و ویروس اصلی مرگبار و اشاعه دهنده بردگی اربابان به طور ذهنی و عینی و دشمنان واقعی خدا و بندگان خدا هستند و تا قدرتمندند از فشار شیطان و جنگ او با خدا و قحطی و بیماری و از مدرسه و دانشگاه و کشاورزی و صنعت و انقلاب و کل نظام به نفع خود و مرگ دیگران سود میبرند. در مقیاس عمومی هم تغییر فرهنگ ارتجاعی و حیوانی خرافاتی و جهالت بار و خودخواهانه بدون این اصلاح و کوتاه کردن دست قشر فاسد از حکومت و نجات جمهوری اسلامی واسلام و مردم مسلمان از جنگ شان و ایجاد سیستم معقول چاره ای نیست که در سلامت و صلح و در جنگ و بیماری و بحران درست کار کند و ساختار کنترل مردمی و حکومتی کارآمدی داشته باشد. افراد جامعه بر این زمینه بهتر رشد میکنند و نهادها تا جایی که اختیار انسان است به نحو احسن وظایف شان را به انجام خواهند رساند. در اینکه کرونا واقعیت فردی ودرونی و رفتاری خود و جامعه خود و جهان خود را درست بشناسیم و در راه بهبودمان گام برداریم. از این منظر کرونا یک آزمایش بزرگ الهی و چالشی برای بیداری است شباهت بیماری و درمان خود وجامعه ونظام جهان خود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند