سینماسینما، گلاره محمدی
امیرحسین عسگری در دومین فیلم بلند سینمایی اش به سراغ ارتباط میان آدم ها رفته اما به شکلی نمادین. در فیلمنامه که با نگاهی به داستان کوتاه «جلال آباد» نوشته محمد صالح علا نوشته شده، تلاش شده ظرافت هایی برای گل درشت نشان ندادن نمادها و نشانه ها به کار گرفته شود.
عسگری بعد از «بدون مرز» که عملاً بازیگر شناخته شده ای در آن حضور نداشت به سراغ بازیگران حرفه ای رفته و به مثلثی تجربه نشده اما موفق رسیده که می تواند از نقاط قوت «برف آخر» باشد. مجید صالحی که در فیلم های «استراحت مطلق» و «صحنه زنی» توانایی های خود را در ارائه بازی های خیره کننده نشان داده بود در «برف آخر» نیز قدرتش در ایفای نقش های سخت و پیچیده را به تصویر کشیده است. امین حیایی بازی در سکوت را به خوبی به نمایش گذاشته و لادن مستوفی با همان آرامش همیشگی رگه های عاشقانه قصه را پررنگ تر کرده است.
«برف آخر» به لحاظ تولید فیلم بسیار سختی محسوب می شود، فیلمی که تماماً در فضاهای خارجی، کوهستان و برف و نقاط صعب العبور می گذرد. کارگردان در این فیلم دست به ریسک بزرگی زده، در فیلم هایی از این دست و با روند تولید طاقت فرسا اگر محصول نهایی فاقد استانداردهای لازم باشد و نتواند با مخاطبش ارتباط برقرار کند عملاً زحمت کل گروه بر باد می رود و به سختی می توان از اثر دفاع کرد. اما در مورد «برف آخر» خوشبختانه این اتفاق نیفتاده است. کارگردان این شانس را داشته تا در کنار تیم بازیگری حرفه ای اش آرمان فیاض را در مقام فیلمبردار در کنار خود داشته باشد که درخشان ظاهر شده و نماهایی را در قاب دوربین خود ثبت کرده که بیننده را به تحسین وا می دارد. از سوی دیگر مسعود سخاوت دوست با موسیقیای که برای فیلم نوشته، تلفیقی از نوای سازها و صدای طبیعت را به گوش تماشاگر می رساند.
در کنار نقاط قوتی که نمی توان از آنها چشم پوشید باید گفت «برف آخر» از آنجایی ضربه می خورد که زمان فیلم بیش از آنچه داستان ظرفیتش را دارد، طولانی است و ریتم کند گرچه جزئی از منطق فیلم محسوب می شود ولی بد نیست در بازنگری پس از جشنواره، کمی در تدوین اصلاح شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- «غریزه»؛ شکوهِ سینمای ناب
- «برف آخر»؛ جادههای سرد
- امین حیایی در «استخر» جلوی دوربین رفت
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- «زیبا صدایم کن»؛ بذرِ امید
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- «زیبا صدایم کن»؛ ملودرامی احساسی
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





