تاریخ انتشار:۱۴۰۰/۰۸/۰۲ - ۱۲:۴۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 163253

سینماسینما، محسن جعفری راد

طبق معمول بعد از انتخاب داوران هر جشنواره ای، برخی شاکی هستند و برخی خوشحال اما گاهی برخی چیزها که خیلی بدیهی است، کل جشنواره را با چالش روبرو می‌کند. به عنوان مثال ما آخر نفهمیدیم چرا جشنواره در یک سال جایزه بازیگری می دهد و در یک سال مثل امسال نه؟ مثال عینی در جشنواره سی و چهارم و چندین دوره دیگر جایزه بازیگری داده شد. این کار باعث می شود طبعا و حتما انگیزه برای بازیگران کم شود در حالی‌که مهمترین سینماگرانی که لایه های درام فیلم را پیش می برند بازیگران هستند.
نکته بعدی درباره حضور کسانی مثل محمد تقی فهیم و انسیه شاه حسینی در میان داوران است. جناب فهیم سالهاست که در باره فیلم کوتاه چیزی ننوشته و تجربه عملی هم ندارد و همین طور خانم شاه حسینی که سالهاست از فضای فیلم کوتاه فاصله گرفته اند. چرا باید چنین افرادی (با احترام به سوابق کاری شان) داور معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران باشند؟! از طرفی دیگر با تعداد زیاد آثار بخش مسابقه و همین طور تعداد زیاد داور می تواند به راحتی حق فیلمی ضایع شود. نگارنده تجربه داوری جشنواره فیلم کوتاه به نمایندگی از انجمن منتقدان را دارد که واقعا مدت زمان بسیار کمی برای داوری در نظر گرفته می شود و شاهد بودم داوران بخش های دیگر فقط چند دقیقه اول هر فیلم را دیده اند. همان طور که حضور افراد معتبری مثل رضا فهیمی در داوران جای تحسین دارد باید به داوران جوان بیشتر بها داده شود، یعنی داور جوان در جشنواره ای که مخاطب اصلی اش جوانان هستند و نهاد برگزارکننده هم عنوان جوان را همراه خودش دارد و این انتظار نمی رود که افرادی که اشاره شد داور باشند.

همه می دانیم که خشت بنای هر فیلمی، فیلمنامه است و معضل اغلب فیلمهای کوتاه و بلند سینمای ایران، کیفیت پایین فیلمنامه هاست. در میان نامزدها یک فیلم(فیلم جان داد) نامزد بهترین فیلمنامه شده اما به شکل عجیبی در هیچ رشته دیگری کاندید نشده! طبعا از طریق یک فیلمنامه عالی، اجزای دیگر فیلم شکل گرفته پس چطور لایق برنده شدن برای فیلمنامه است اما در هیچ رشته دیگری نامزد نمی شود؟! اینها خیلی نکات پیش پا افتاده است و از جشنواره ای که ۳۸ سال از برگزاری اش می گذرد کمتر انتظار می رود که داورانی کمتر شایسته را انتخاب کنند و گزینه های عجیبی شوند شوند و ناگهان جایزه بازیگری حذف شود.

از طرفی دیگر خیلی از کارگردانان سینمای بلند کارشان را از همین جشنواره ها شروع کرده اند و می شود از تجربه آنها بهره برد. از اصغر فرهادی که از انجمن سینمای جوان اصفهان کارش را شروع کرد یا شهرام مکری که او نیز از همین انجمن ها معرفی شد و حالا جزو بهترین های نسل خود است. پس می توان از تجربه بالای این کارگردانان هم استفاده کرد به جای اینکه داوری انتخاب شود که در سینمای بلند، یک کار جریان ساز ندارد.

به هر حال امیدواریم در مراسم اختتامیه حداقل شایسته سالاری رعایت شود و حق کسی ضایع نشود.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها