سینماسینما، محسن جعفری راد
طبق معمول بعد از انتخاب داوران هر جشنواره ای، برخی شاکی هستند و برخی خوشحال اما گاهی برخی چیزها که خیلی بدیهی است، کل جشنواره را با چالش روبرو میکند. به عنوان مثال ما آخر نفهمیدیم چرا جشنواره در یک سال جایزه بازیگری می دهد و در یک سال مثل امسال نه؟ مثال عینی در جشنواره سی و چهارم و چندین دوره دیگر جایزه بازیگری داده شد. این کار باعث می شود طبعا و حتما انگیزه برای بازیگران کم شود در حالیکه مهمترین سینماگرانی که لایه های درام فیلم را پیش می برند بازیگران هستند.
نکته بعدی درباره حضور کسانی مثل محمد تقی فهیم و انسیه شاه حسینی در میان داوران است. جناب فهیم سالهاست که در باره فیلم کوتاه چیزی ننوشته و تجربه عملی هم ندارد و همین طور خانم شاه حسینی که سالهاست از فضای فیلم کوتاه فاصله گرفته اند. چرا باید چنین افرادی (با احترام به سوابق کاری شان) داور معتبرترین جشنواره فیلم کوتاه ایران باشند؟! از طرفی دیگر با تعداد زیاد آثار بخش مسابقه و همین طور تعداد زیاد داور می تواند به راحتی حق فیلمی ضایع شود. نگارنده تجربه داوری جشنواره فیلم کوتاه به نمایندگی از انجمن منتقدان را دارد که واقعا مدت زمان بسیار کمی برای داوری در نظر گرفته می شود و شاهد بودم داوران بخش های دیگر فقط چند دقیقه اول هر فیلم را دیده اند. همان طور که حضور افراد معتبری مثل رضا فهیمی در داوران جای تحسین دارد باید به داوران جوان بیشتر بها داده شود، یعنی داور جوان در جشنواره ای که مخاطب اصلی اش جوانان هستند و نهاد برگزارکننده هم عنوان جوان را همراه خودش دارد و این انتظار نمی رود که افرادی که اشاره شد داور باشند.
همه می دانیم که خشت بنای هر فیلمی، فیلمنامه است و معضل اغلب فیلمهای کوتاه و بلند سینمای ایران، کیفیت پایین فیلمنامه هاست. در میان نامزدها یک فیلم(فیلم جان داد) نامزد بهترین فیلمنامه شده اما به شکل عجیبی در هیچ رشته دیگری کاندید نشده! طبعا از طریق یک فیلمنامه عالی، اجزای دیگر فیلم شکل گرفته پس چطور لایق برنده شدن برای فیلمنامه است اما در هیچ رشته دیگری نامزد نمی شود؟! اینها خیلی نکات پیش پا افتاده است و از جشنواره ای که ۳۸ سال از برگزاری اش می گذرد کمتر انتظار می رود که داورانی کمتر شایسته را انتخاب کنند و گزینه های عجیبی شوند شوند و ناگهان جایزه بازیگری حذف شود.
از طرفی دیگر خیلی از کارگردانان سینمای بلند کارشان را از همین جشنواره ها شروع کرده اند و می شود از تجربه آنها بهره برد. از اصغر فرهادی که از انجمن سینمای جوان اصفهان کارش را شروع کرد یا شهرام مکری که او نیز از همین انجمن ها معرفی شد و حالا جزو بهترین های نسل خود است. پس می توان از تجربه بالای این کارگردانان هم استفاده کرد به جای اینکه داوری انتخاب شود که در سینمای بلند، یک کار جریان ساز ندارد.
به هر حال امیدواریم در مراسم اختتامیه حداقل شایسته سالاری رعایت شود و حق کسی ضایع نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید/ معرفی برگزیدگان
- معرفی نامزدهای چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران
- آثار راهیافته به پیچینگ حرفهای جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- فیلمهای راهیافته به مسابقه سینمای بینالملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شدند
- عکاسان راهیافته به مسابقه و نمایشگاه عکس «ایران من» اعلام شدند/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- آثار تجربی راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد/ معرفی اعضای هیات انتخاب و داوری
- کتاب «چهلسالگی جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران» منتشر میشود؛ تاریخنگاری و فیلمنگاری یک رویداد جوان اما قدیمی
- آثار اقتباسی سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- پوستر سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران رونمایی شد
- فرانسه، اسپانیا و هند در صدر متقاضیان شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران
- مهلت ارسال آثار در بخش ملی تمدید نمیشود/ ثبت نام ۱۳۱ کشور در سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران
- فراخوان سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران منتشر شد/ توجه به سینمای بومی با تأکید بر خلاقیت و نوآوری
- ویدئوی مناظره محمدتقی فهیم و کیوان کثیریان، درباره ادغام دو جشنواره جهانی و ملی فجر
- کثیریان: جشنواره جهانی کانون سینمای مستقل است/ فهیم: این جشنوارهی لاکچریها شده + ویدئو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- شمشیرها برق میزنند/ نگاهی به فیلم «شوگان»
آخرین ها
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- فیلمهای «رکوردزن» و زنگ خطر برای آینده این سینمای محترم!
- «هواخوری» روی صحنه میرود
- تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر میشود
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- آغاز ثبتنام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
- تتلو در دادگاه: عذرخواهی میکنم
- مستانه مهاجر داور جشنواره الجزایر شد
- فیلم ترنس مالیک به جشنواره کن نرسید/ لیلا حاتمی با مریم مجدلیه به ونیز میرود؟
- «آقای قاضی» به شبکه دو میآید
- واکنشها به گفتگوی عضو هیئت مدیره نماوا/ شورای صیانت خانه سینمای ایران بررسی میکند
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد