سینماسینما، کیوان کثیریان
انتخاب فیلم مجید مجیدی بهعنوان نماینده ایران برای آکادمی اسکار اصلا دور از انتظار نبود. در سالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا وضعیت اکران فیلم در تمام دنیا سروسامانی ندارد و بسیاری از فیلمهای ایرانی در انتظار فروکش کردن بحران کرونا و بازگشایی سالنهای سینما، به سر میبرند، انتخاب فیلم برای اسکار از میان گزینههای موجود کار دشواری به نظر نمیرسید.
دو فیلم خورشید و درخت گردو که به مدد اکران یک هفتهای در گوشهای از ایران واجد شرایط شدند در کنار فیلم یلدا ساخته مسعود بخشی به عنوان جدیترین گزینهها مطرح شدند. البته که مشخص نیست آیا این امکان اکران یکهفتهای برای همه فیلمهای متقاضی بطور عادلانه وجود داشته و فیلمها خود علاقهمند به استفاده از این فرصت نبودهاند یا این فرصت و مجوز نمایش فقط برای این دو فیلم خاص به صورت ویژه صادر و فراهم شده است.
در هرصورت هریک از این سه فیلم واجد امتیازاتی بودند که قابل توجه است.
مسعود بخشی در یلدا به تنشهای دراماتیک در یک موقعیت پیچیده اما آشنای انسانی -قتل و قصاص- پرداخته، محمدحسین مهدویان تصویر یک فاجعه انسانی -بمباران شیمیایی سردشت- در جنگ هشت ساله را با پروداکشن سنگین، دستمایه درخت گردو قرار داده و از سوی دیگر مجیدی در خورشید تلاش کرده به همان حس و حال و فضای فیلمهای موفقش بازگردد که نزدیک شدن به دنیای کودکان فرودست و مهاجر و مشکلاتشان از مولفههای مشترک آن فیلمهاست.
با توجه به اینکه حضور موفق در جشنوارههای جهانی و داشتن پخش کننده بینالمللی از جمله فاکتورهای مهم انتخاب فیلم برای اسکار بهحساب میآیند، طبیعتا درخت گردو که هنوز حضور بینالمللی را تجربه نکرده، شانس چندانی از سوی هیات انتخاب نداشته است.
فیلمهای جنایت بی دقت شهرام مکری و دشت خاموش احمد بهرامی نیز با وجود حضور موفق در بخشهای دیگر جشنواره ونیز و یکی دو جشنواره دیگر بهدلیل اکران نشدن در ایران، شانسی برای قرار گرفتن در گزینههای پیش روی هیات انتخاب نداشتند. که در این میان دشت خاموش جایزه مهم بهترین فیلم بخش افقها را گرفت. و خب، فیلم شیطان وجود ندارد محمد رسول اف نیز با وجود گرفتن خرس طلایی برلین که تا اینجا مهمترین جایزه سال ۲۰۲۰ سینمای ایران محسوب میشود، به دلایل گوناگون و فرامتنی تکلیفش با هیات انتخاب روشن است.
فیلم یلدا اما با موفقیتهای پرشمار و قابل توجه بینالمللی که مهمترین آنها جایزه بزرگ جشنواره طراز اول ساندنس بود میتوانست گزینهای بسیار جدی و قابل توجه باشد. گرچه با توجه به حضور نام مجید مجیدی، انتخاب هر فیلمی جز خورشید از سوی هیات انتخاب بعید به نظر میرسید.
از دیگر سو حضور فیلم مجیدی در بخش مسابقه جشنواره ونیز و کسب یک جایزه بازیگری و البته سخنان او در نشست فیلمش در ونیز تاثیر مهمی در نظر هیات انتخاب داشته است. طبیعتا سابقه یک بار نامزدی مجیدی در اسکار ۱۹۹۷ و جوایز بینالمللی پرشمار چند فیلم او در این انتخاب موثر بود.
البته از یاد نبریم در طول دوران فیلمسازی مجیدی، معمولا هرگاه او فیلم قابل اعتنایی ساخته، به عنوان نماینده ایران به آکادمی معرفی شده و بقیه فیلمها شانسی برای انتخاب نداشتهاند. از میان ده فیلم بلند مجیدی، خورشید ششمین فیلم اوست که این موقعیت را پیدا می کند.
به هرحال مجیدی علاوه بر آنکه از جمله فیلمسازان ایرانی تقریبا شناخته شده در عرصه بینالمللی محسوب میشود، سینماگر مورد توجه و مقبول حاکمیت کشور هم هست و همواره عادت به توجهات ویژه دارد.
سینمای ایران مثل هر کشور دیگری با توجه به کیفیت تولیداتش در برخی ادوار، شانس چندانی برای موفقیتهای بزرگ ندارد اما در هرحال باید بهترین فیلم خود را ارسال کند. به نظرم امسال هم از همان سالهاست. البته امیدوارم بهترین اتفاقها برای خورشید و سینمای ایران بیفتد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- موقعیت سیاسی امروز جهان روی جوایز اسکار فیلم خارجی تاثیر میگذارد؟
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- به نمایندگی از هنگکنگ؛ «گرگ و میش جنگجویان» به اسکار ۲۰۲۵ میرود
- توضیح تهیهکننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی حضور در رقابت اسکار
- «امیلیا پرز» از فرانسه به اسکار میرود
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- فیلم محمد رسولاف در راه اسکار؛ «دانه انجیر معابد» نماینده آلمان در اسکار شد
- احتمال معرفی «دانه انجیر معابد» به عنوان نماینده آلمان به اسکار
- برای بهترین بازیگر مرد؛ رقابت خواکین فینیکس و دنزل واشینگتن/ پیشبینیهای اولیه اسکار ۲۰۲۵
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ باید راوی این دوران باشیم تا گرفتار جعل نشود
- تلاش برای تحریف تاریخ/ نگاهی به فیلم «پرویزخان»
- معرفی برگزیدگان اسکار ۲۰۲۴/ «اوپنهایمر» بهترین فیلم شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه