سینماسینما، کیوان کثیریان
نمیدانم دربارهی خبر اختصاص هزاران میلیارد تومان برای ساخت سریال «موسی» (ع) به کارگردانیِ ابراهیم حاتمیکیا چه میشود گفت. در شرایط بغرنج اقتصادی و اجتماعی مردمی که از تهیهی مایحتاج اولیه زندگی خود ناتوانند و در اوضاع ناامید کننده و بلاتکلیف سینما و فرهنگ که هیچ سینماگر و هنرمند مستقلی قادر به کارکردن نیست، هزینه کردن هزاران میلیارد تومان برای یک سریال چه معنایی دارد؟ در شرایطی که کشور در سختترین وضعیت اقتصادی خود -احتمالا در طول تاریخ- به سرمیبرد و روز به روز «فلاکت» در جامعه فراگیرتر میشود، در شرایطی که کسر بودجه کلان دولت در کمین جیب ملت نشسته و مالیاتهای رنگارنگ و کمرشکن انتظار مردم بینوا را میکشند، هزینه کردن این همه پول بیزبان از محل بیتالمال با کدام دلیل عقلانی و قانونی قابل توجیه است؟ این بودجه واقعا از کدام محل، تامین و پرداخت میشود؟ آیا رضایت مردم که علیالظاهر صاحبان اصلی این بودجهاند، لحاظ شده؟ آیا آقایان قرار است اشتباه فاحش پروژهی فاجعهبار و شکست خوردهی مجید مجیدی – محمد رسولالله (ص)- را در ابعاد بزرگتر تکرار کنند؟ فیلمی که با بودجه نجومیاش، نه در اکران داخلی موفق بود و نه در ابعاد بینالمللی، به کوچکترین توفیقی دست یافت. آیا این پروژه، اهداف سیاسی را دنبال میکند و برای مبارزه با اسرائیل طراحی شده؟ اگر اینطور است آیا اساسا به این فکر شده که محل ارائه و پخش چنین پروژه عظیمی کجاست؟ در تلویزیون خودمان؟ که چه کسی تماشا کند؟ هدف از صرف اینهمه وقت و سرمایه برای این پروژه چیست؟ ارزش افزوده آن کدام است؟ و قرار است چه نتیجهای داشته باشد و چه منافعی عاید چه کسانی یا چه گروهی شود؟ و به راستی آیا این سوالات، گمانهی مشکوک بودن این پروژه را تقویت نمیکند؟
اصلا یک سوال کلیدی! چرا ساختن سریال «موسی» (ع) برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است ولی مثلا ساخت سریال حضرت عیسی (ع) یا حضرت ابراهیم (ع) اینقدر اهمیت ندارد؟ این اهمیت از چه روست که پس از گذشت سالها با تغییر سه کارگردان(سلحشور، شورجه، حاتمیکیا)، آقایان هنوز بیخیال «موسی» نشدهاند؟ این اهمیت از چه روست که هزاران میلیارد تومان میارزد؟ دقت کنید؛ هزاران- میلیارد- تومان.
نمیدانم این علاقه شدید برای تصویر کردنِ داستانهای قوم بنی اسرائیل از کجا سرچشمه میگیرد(حضرت سلیمان، مردان آنجلس، یوسف پیامبر، موسی و…) ولی امیدوارم مسئولان تلویزیون، کارگردان و تهیه کننده سریال موسی (ع) توضیحات متقاعد کنندهای برای اقناع افکار عمومی داشته باشند، گرچه گمان نمیکنم هیچ مسئولی در این کشور نیازی به پاسخگویی در هیچ موردی احساس کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- رابطه ظرف و مظروف
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- طبقه فرودست، اخلاق و مسالهی انتخاب
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- یک یادداشت در هفت پرده
- به وقت فرعون
- آنها که «علت مرگ: نامعلوم» را توقیف کردند باید پاسخگو باشند!
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- مدیر پلتفرم فیلیمو خبر داد؛ دریافت ابلاغیه شکایت صداوسیما به دلیل پخش فوتبال و «جوکر» و چند سریال
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





