سینماسینما، حمید عبدالحسینی
پس از دورهای فترت به دلیل عدم اکران فیلمهای تاثیرگذار از سینمای اجتماعی ما که جایش را به انبوهی از آثار کمدی با سطوح کیفی مختلف داده بود؛ میتوان «علت مرگ: نامعلوم» را همچون خونی تازه در رگهای سینمای ایران درنظر آورد اما آیا سینمای ما از این فیلمها کم داشته و یا دارد که حالا با اکران آن باید تا این حد مشعوف و امیدوار شد.
در این چند روز که از اکران «علت مرگ: نامعلوم» گذشته سیل عظیمی از تعریف ها و تمجیدها نثار آن شده است: برخی به فیلمنامه ی پرجزییات و داستان پردازی جذاب آن اشاره داشته اند؛ عده ای کارگردانی آن را برجسته توصیف کرده اند و تعدادی نیز بازی های اثر را بالاتر از استاندارد دانسته اند که البته همه ی این موارد در فیلم کاملا مصداق دارد اما فارغ از همه ی این امتیازات، غرض از نگارش این چند سطر یافتن پاسخ برای این پرسش است که چرا فیلمی به این میزان موفق در کسب بازخوردهای مثبت چه درمیان صاحب نظران و چه در بین مخاطبان، می بایست چندین سال از حق اکران عمومی و قبل تر حضور در جشنواره باز ماند؟!
آیا اکران این دست آثار بیشتر باعث نزول سطح سلیقه ی مخاطبان می شود یا فیلم هایی که برای جذب مخاطب از هر ترفندی چشم پوشی نمی کنند و در رقابتی بی اساس به دنبال بالابردن صفرهای فروش های نجومی خود هستند. مگر شکل درست ارائه ی آثار فرهنگی مبتنی بر عرضه و تقاضای عادلانه نیست؟! پس چرا در برخی مقاطع شاهد رویکردهای حذفی و کنار گذاشتن این قبیل فیلمهاییم؟!
پاسخ این سوالات و بسیاری سوالات دیگر مبهم و نامشخص است و دلیلش نگاه های سلیقهای و فردمحور سیاست گذاران در برخی مقاطع است که حکم بر تعلیق و توقیف برخی فیلم ها میدهند و جالب تر آنکه بسیاری از این فیلم ها بالاخره و با تغییرات مدیریتی اکران شده اند و نه تنها حائز هیچ نکته منفی نبوده اند بلکه واجد بسیاری شاخصه های سینمایی و حتی موفق در آمارفروش شدهاند.
«علت مرگ: نامعلوم» دقیقا مصداق همین آثار است؛ فیلمی که بازهم با برچسب و قضاوت پیش از موعد، به کمبود مخاطب متهم شده و در تعداد محدودی سالن و سانس های کم تعداد در حال نمایش است؛ اما واقعیت این است که فیلم های بزرگ در طول دوران طولانی به جایگاه حقیقی خود دست خواهند یافت.
«علت مرگ : نامعلوم » درحد واندازه ی پرده ساخته شده، مخاطب را دست کم نمی گیرد و چه خوب که در درجه اول جذاب است و قصه گوست و بعدتر می تواند مخاطب را درگیر مفاهیمی همچون اخلاق هم کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ فیلمی که تماشاگر را میخکوب میکند
- درباره انتخاب نماینده ایران برای معرفی به آکادمی اسکار/ تا خورشیدی بالای سرت، چه وقت دوام بیاورد
- درباره «علت مرگ: نامعلوم»/ کاش نبود پنجرهای، یا چشمهایی که ما را بپاید
- برای رقابت در اسکار ۲۰۲۶؛ «علت مرگ نامعلوم» نماینده ایران شد
- ۵ نامزد برای معرفی به اسکار اعلام شد
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- درباره «علت مرگ نامعلوم»/ دایره
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ سفری به عمق روح یک ملت
- «علت مرگ نامعلوم»؛ سکوت کویر و صدای وجدان ناآرام
- «علت مرگ: نامعلوم» به اکران آنلاین رسید
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ این هفت نفر و دنیایشان
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





