سینماسینما، محمد تقیزاده
در حالیکه تنها سه قسمت از مستند آقا مرتضی تولید اوج از تلویزیون پخش شده، بار دیگر خیل انتقادات و اعتراضات به محصول جدید پخش شده از اوج در رسانه ملی بالا گرفته است تا شاهد این باشیم که رسانه ملی در ماه های منتهی به انتخابات ۱۴۰۰ تا چه اندازه مسیر جناحی را به نگاه ملی ترجیح داده است. البته ماجرای حاشیه های مستند آقا مرتضی با سریال گاندو به کلی متفاوت است اما در هر دو مجموعه پخش شده از تلویزیون، نگاه آماتوری و رویکرد سلیقه ای ارجح به اصول حرفه ای ساخت مستند و سریال بوده است. اما چرا مجموعه مستند آقا مرتضی ساخته سید عباس سید ابراهیمی و تهیه کنندگی مهدی مطهر حاشیه ساز و جنجالی شد به طوریکه خانواده شهید آوینی از مریم امینی همسر تا حسین معززی نیا داماد و کوثر آوینی دختر وی در فضای مجازی و رسانه ها به آن واکنش نشان دادند. علاوه بر این افراد، تهیه کنندگان چند مستند دیگر درباره شهید آوینی نیز به این مستند ۷ قسمتی واکنش نشان دادند. در پی اعتراض خانواده آوینی خانه مستند روز سهشنبه و در فاصله پخش تنها دو قسمت از این مجموعه جوابیه رسمی منتشر کرد. علت چیست؟
اتهام سرقت
اصلی ترین و قابل توجه ترین واکنش هایی که به مستند آقا مرتضی شده به استفاده سازندگان این مستند از مستندات قبلی پخش شده درباره شهید آوینی است به طوریکه در بسیاری از لحظات مستند آقا مرتضی شاهد این هستیم که پلان ها به طور کاملا مشخص و به تعداد زیاد از مستندهای قبلی ساخته شده در مجموعه روایت فتح برداشته شده است چنانکه سازندگان آن مستندها اتهام سرقت هنری را به سازندگان مستند آقا مرتضی نسبت دادند. به این اتهام در بیانیه خانه مستند پاسخ داده شده و ذکر شده که برای استفاده از این راشها مجوزهای لازم اخذ شده است.
اتهام تحریف
اتهام تحریف واقعیت های مربوط به شخصیت و زندگی سید مرتضی آوینی از دیگر محورهایی است که به سازندگان این مستند در نقدها و در شبکه های اجتماعی وارد شده است. بررسی دقیق و بدون تعصب زندگی شهید آوینی نشان می دهد که مسیر زندگانی وی روند متفاوت و منحصر به فردی داشته به طوری که وی در دوران جوانی به فضاهای روشنفکری و ادبیات و هنر غرب علاقه زیادی داشته و پس از طی طریق و آشنایی و تسلط به آن فضا به مسیر دینی و انقلابی رسیده؛ حال آنکه در نگاه رسمی عمدتا بخش نخست زندگی وی حذف شده و تنها ابراز علاقه و ارادت شهید آوینی به ماهیت انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار می گرفت. در مستند آقا مرتضی و به بهانه جسارت و با ادعای به تصویر کشیدن زندگی سید مرتضی بدون سانسور، تحریف ها و تاویل های جدیدی صورت گرفته که تناسب زیادی با واقعیت نداشته یا به طور کلی ورود به این موارد به نوعی ورود به حریم خصوصی و قضاوت نامنصفانه یا مغرضانه محسوب می شود. نمونه بارز این نوع نگاه به تصویر کشیدن رابطه مرتضی آوینی و غزاله علیزاده در مستند است که ماهیت این رویداد در بیشتر منابع رسمی حذف شده و در قسمت اول این مجموعه و در عرض دو دقیقه (دقیقه ۱۰ و نیم تا ۱۲ و نیم) به آن پرداخته شده است. نکته مهم در این مورد نسبت دادن علاقه یک طرفه غزاله علیزاده به مرتضی آوینی است که به نظر می رسد ورود به این ماجرای شخصی و قضاوت درباره آن از عهده و وظیفه یک مستندساز خارج و علاوه بر دخالت در حریم خصوصی به نوعی تحریف واقعیت نیز به حساب می آید.
اتهام پروپاگاندا
بحث مصادره شخصیت سید مرتضی آوینی در میان برخی گروه های فرهنگی و ارزشی جامعه موضوعی است که بارها و بارها توسط افراد مختلف مطرح و درباره آن سخنرانی و نوشته هایی نیز منتشر شده است. در اینجا نیز سازندگان در موضوعات مختلف به جای آوینی به اعلام موضع و رصد واقعیت های موجود در جامعه پرداخته و ایده ها و گفتمان خود را از زبان و نگاه شهید آوینی مطرح کردند. موضوعی که با اینکه بارها و بارها از سوی نزدیکان وی تکذیب و غیرواقعی خوانده شده است اما گروهی از فعالان فرهنگی اصرار داشتند که این نوع پروپاگاندا را در خصوص شخصیت و زندگانی مرتضی آوینی مطرح کنند تا جاییکه بدون شک شهید مرتضی آوینی را که یکی از منحصر به فرد ترین شهدای قابل احترام است را به شخصیتی مصادره شده تبدیل و به بهانه های مختلف، موضوعات و جهت گیری های مختلفی را به وی نسبت دهند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گفتوگو با حسین معززینیا درباره حواشی این روزهای فیلم «قهرمان»
- حقایقی درباره فیلمهای شب و هرشب تنهایی : فیلمهایی درباره ۱۷میلیون زائر
- آوینی، سینمای اِشراقی و تاریخ ایدئولوژیک
- مردی که بسیار دوستش میداشتم
- همسر شهید آوینی: استفاده سازندگان «گاندو» از عنوان «موسسه شهید آوینی» غیرقانونی است
- چهار قوطی واکس، قورباغه و ابرهای دیجیتال/ یادداشت حسین معززینیا درباره فیلم «سرخپوست»
- واکنش حسین معززینیا به اظهارات فراستی درباره سریال «چرنوبیل»
- تفاوت برای تفاوت/یادداشت حسین معززی نیا درباره فیلم شماره ۱۷ سهیلا
- یادداشت حسین معززینیا درباره فیلم «همه میدانند» /کدام اصغر فرهادی؛ مساله این است!
- همسر مرتضی آوینی: تصویری که مطابق میلشان بود، قاب گرفتند و بزرگ کردند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





