سینماسینما، ارسیا تقوا*
خودکشی یک مشکل جدی اجتماعی است که علاوه بر فرد جامعه پیرامون را درگیر میکند. امروز هر کدام از ما در دنیای مجازی حکم یک رسانه را پیدا کردهایم از ما انتظار میرود که اصول انتشار خبر خودکشی را رعایت کنیم:
۱- خودکشی مثل یک بیماری عفونی منتشر میشود و دیگران از آن الگوبرداری میکنند بنابراین جزییات و شیوه خودکشیها نباید منتشر شود.
۲- خودکشی یک مشکل چند عاملی است و به یک فاکتور بستگی ندارد. بنابراین به دنبال یک علت مشخص برای خودکشی مثل رابطه عاطفی شکستخورده نباشیم.
۳- افسردگی یکی از علل مهم زمینهساز خودکشی است برخی مطالعهها میگویند تا ۸۰ درصد کسانی که خودکشی کردهاند نشانههایی از افسردگی داشتند.
۴- گرچه در مواردی فردی که قصد خودکشی دارد نشانههایی از قبل دارد که ممکن است به این کار اقدام کند، اما در مواردی به صورت آنی اتفاق میافتد.
۵- این دیدگاه نادرستی است که خودکشی را راهی برای غلبه بر مشکلات بدانیم. خودکشی راهحل رفع هیچ مشکلی نیست.
۶- خانواده و دوستان نزدیک فردی که خودکشی کرده همواره مورد سوال درباره خودکشی قرار میگیرند. در حالی که نزدیکان بیشترین ضربه از مرگ عزیزشان را تحمل میکنند، بارِ در مظان اتهام بودن را نیز به دوش میکشند. حال اطرافیان را درک کنیم.
۷- از بهکار بردن کلمات و عبارتهای عاطفی، احساسی، دراماتیک و هیجانزده در توصیف خودکشی بپرهیزید.
۸- خبر خودکشی در صفحه اول سایتها و روزنامهها و با تیترهای درشت کار نشود. چهبهتر که در صفحههای داخلی نشریه خبر آورده شود.
۹- عبارتهایی چون “خودکشی ناموفق” نادرست است. واژه “اقدام به خودکشی” مناسب است.
۱۰- مردم و رسانهها اخبار سلبریتیها را دنبال میکنند و بعد از خودکشی از او یاد میکنند. مراقب باشیم یادآوری چهره مشهور به بزرگداشت نحوهی مرگ او منجر نشود.
۱۱- برخی با دقت و وسواس دسترسی به وصیتنامه متوفی را شاهکلید پاسخ به سوالات و ابهامات خود میدانند. به دنبال نامه یا وصیت فرد فوت شده نباشیم.
۱۲- از هرگونه گمانهزنی پیش از موعد درباره علت مرگ چهرهها بپرهیزیم و تا مشخص شدن نتیجه بررسیها نسبت به اعلام گمانهها شتاب نکنیم.
۱۳- به دنبال خودکشی یک چهره شناختهشده هیجان و بیتابی در هواداران افزایش مییابد. عزاداری کردن منطقیترین واکنش برای این سوگ است.
۱۴- مردم اخبار خودکشی چهرهها را با دقت دنبال میکنند. دانستن حق مخاطب است اما مفاد گزارشدهی خودکشی در همهی رسانههای معتبر دنیا به عنوان یک اصل رعایت میشود.
*روانپزشک و منتقد سینما
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- اکران آنلاین آخرین ساخته کیومرث پوراحمد
- هنرنمایی پس از مرگ!
- تماشای اعجاز نمای پایانی/ نگاهی به فیلم «منگلهورن»
- ناگفتههایی از مرگ ناباورانه کیومرث پوراحمد/ داریوش فرهنگ چه گفت؟
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با کیانوش عیاری/ اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است
- ۱۰ اردیبهشت برگزار میشود؛ بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- اصغر فرهادی: مشابه «کیومرث پوراحمد» نخواهیم داشت
- بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود
- ساختن جهان شخصی/ یاد و خاطرهای از کیومرث پوراحمد
- ما همه مون خسته ایم/یادداشتی از احسان بیگلری درباره کیومرث پوراحمد
- یک شب یلدای ناتمام…/ در یادبود کیومرث پوراحمد
- اطلاعیهی انجمن علمی روانپزشکان ایران/ نباید از قربانی خودکشی قهرمان ساخت
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





