سینماسینما، امیرعلی نصیری
فیلم «بتمن»، به کارگردانی مت ریوز، محصول ۲۰۲۲
قاتلی زنجیرهای به نام ریدلر، شروع به قتل شخصیتهای شهر گاتهام میکند؛ شهری که فیلم اطلاعات زیادی دربارهاش به ما میدهد و حضوری پُررنگ (به مثابه یک شخصیت) دارد. بتمن (که خود را انتقامجو مینامد) پلیس را در زمینه تحقیق در این ماجرا کمک میکند و در این اثنا، با گذشته خانوادهاش بیشتر آشنا میشود. زن گربهای (کتوومن)، پنگوئن (با چهره جدیدی از کالین فارل) و جوکر شخصیتهای دیگری هستند که از دل کتابهای مصور به این فیلم آمدهاند.
مت ریوز که پیشتر با ساخت مجموعه فیلمهای سیاره میمونها شناخته شده بود، کار دشواری پیش روی خود داشته است؛ او پس از قریب به یک دهه و پس از سهگانهای که کریستوفر نولان ساخته و بسیاری آن را موفقترین بتمن سینما میدانند، دست به بازسازی (ریبوت) این شخصیت زده است. او رویکرد متفاوتی نسبت به نولان برگزیده و چهره جدیدی از بتمن را به ما نشان میدهد که بیشتر در مقام کاراگاهی تلخمزاج ظاهر شده و یادآور فیلمهای هفت یا زودیاک از فینچر است.
سبک بصری که مت ریوز برای فیلم انتخاب کرده، فضایی تیره و تار، وهمآلود، شهری ابری و رنگمایههای نارنجی است که گاهی به زرد و گاهی به قرمز متمایل میشود. او ـ ضمن آگاهی از مقایسهای که با سهگانه نولان میشود ـ در کارگردانی نهایت تلاش خود را کرده و دست به ابداعهایی هم زده است؛ مانند تکنیکی که جایگزین کروماکی شده و از تلماسه و مجموعه مندلورین میآید یا اتصال دوربین به شخصیت یا خودرو در نماهای حرکتی. ولی همچنان معتقدم که نولان به لحاظ تکینیکی موفقتر عمل کرده است؛ صحنه تعقیب و گریز تریلی در هر دو فیلم، مثال خوبی برای مقایسه است.
در زمینه بازیگری و همسو با سایر فیلمهای معاصر هالیوود، شاهد حضور اقلیتها هستیم؛ ستوان گوردون (جفری رایت) که هنوز به مقام کاراگاهی نرسیده، کتوومن (زویی کراویتز) که پا جای میشل فایفر، هالی بری و آن هاتاوی گذاشته و سرانجام نامزد شهرداری (جیمی لاوسون) نمونهای از بازیگران رنگینپوست هستند؛ با این حال، معتقدم ستاره فیلم پل دانو (متخصص نقشهای مکمل) است که احتمالاً در فصل جوایز اسمش را زیاد خواهیم شنید.
این یادداشت را با مونولوگی از بتمن (رابرت پتینسون) به پایان میبرم: «انتقام گذشته را عوض نمیکند؛ نه گذشته من و نه گذشته هیچکس دیگری را. مردم به امید نیاز دارند، به اینکه بدانند کسی بیرون منتظر آنهاست. زخمهایمان میتوانند ما را نابود کنند. حتی بعد از اینکه ظاهراً بهبود پیدا کردهاند؛ ولی اگر از آنها جان سالم به در ببریم، میتوانند ما را دگرگون کرده و توان مقاومت به ما بدهند.».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سریال «پنگوئن»؛ بهای زنده بودن در کابوسی اکسپرسیونیستی
- هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن معرفی شدند
- بازیگر جدید فیلم بونگ جون هو معرفی شد/ استیون ین در یک فیلم علمی تخیلی
- پیمان یوسفی: چرا در سینمای ایران سهراب از بتمن شکست میخورد؟
- کمپانی برادران وارنر اعلام کرد؛ «بتمن ۲» ساخته میشود
- سینماسینما/ تلخ اما گیرا/ یادداشت هالیوودریپورتر بر فیلم «بتمن»
- با محدودیتهای کرونایی؛ فروش سینماهای چین به پایینترین حد رسید
- فیلمبرداری «بتمن» تمام شد
- اکران «انگاشته» کریستوفر نولان در سینماهای نیویورک
- «بتمن» دوباره متوقف شد
- فاکتورهایی که تجربه سینمایی هر کس را متفاوت میکند
- نتایج تحقیقات علمی درباره فیلمها منتشر شد/ معرفی فیلمی که ضربان قلب را بالا میبرد
- اکران «بتمن» به تعویق افتاد/ اعلام تغییرات در زمان اکران فیلمهای برادران وارنر
- کرونا سد راه «بتمن» شد/ ابتلای رابرت پتینسون به کووید ۱۹
- مایکل کیتون بار دیگر در نقش بتمن ظاهر میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





