سینماسینما، امیرعلی نصیری
فیلم «بتمن»، به کارگردانی مت ریوز، محصول ۲۰۲۲
قاتلی زنجیرهای به نام ریدلر، شروع به قتل شخصیتهای شهر گاتهام میکند؛ شهری که فیلم اطلاعات زیادی دربارهاش به ما میدهد و حضوری پُررنگ (به مثابه یک شخصیت) دارد. بتمن (که خود را انتقامجو مینامد) پلیس را در زمینه تحقیق در این ماجرا کمک میکند و در این اثنا، با گذشته خانوادهاش بیشتر آشنا میشود. زن گربهای (کتوومن)، پنگوئن (با چهره جدیدی از کالین فارل) و جوکر شخصیتهای دیگری هستند که از دل کتابهای مصور به این فیلم آمدهاند.
مت ریوز که پیشتر با ساخت مجموعه فیلمهای سیاره میمونها شناخته شده بود، کار دشواری پیش روی خود داشته است؛ او پس از قریب به یک دهه و پس از سهگانهای که کریستوفر نولان ساخته و بسیاری آن را موفقترین بتمن سینما میدانند، دست به بازسازی (ریبوت) این شخصیت زده است. او رویکرد متفاوتی نسبت به نولان برگزیده و چهره جدیدی از بتمن را به ما نشان میدهد که بیشتر در مقام کاراگاهی تلخمزاج ظاهر شده و یادآور فیلمهای هفت یا زودیاک از فینچر است.
سبک بصری که مت ریوز برای فیلم انتخاب کرده، فضایی تیره و تار، وهمآلود، شهری ابری و رنگمایههای نارنجی است که گاهی به زرد و گاهی به قرمز متمایل میشود. او ـ ضمن آگاهی از مقایسهای که با سهگانه نولان میشود ـ در کارگردانی نهایت تلاش خود را کرده و دست به ابداعهایی هم زده است؛ مانند تکنیکی که جایگزین کروماکی شده و از تلماسه و مجموعه مندلورین میآید یا اتصال دوربین به شخصیت یا خودرو در نماهای حرکتی. ولی همچنان معتقدم که نولان به لحاظ تکینیکی موفقتر عمل کرده است؛ صحنه تعقیب و گریز تریلی در هر دو فیلم، مثال خوبی برای مقایسه است.
در زمینه بازیگری و همسو با سایر فیلمهای معاصر هالیوود، شاهد حضور اقلیتها هستیم؛ ستوان گوردون (جفری رایت) که هنوز به مقام کاراگاهی نرسیده، کتوومن (زویی کراویتز) که پا جای میشل فایفر، هالی بری و آن هاتاوی گذاشته و سرانجام نامزد شهرداری (جیمی لاوسون) نمونهای از بازیگران رنگینپوست هستند؛ با این حال، معتقدم ستاره فیلم پل دانو (متخصص نقشهای مکمل) است که احتمالاً در فصل جوایز اسمش را زیاد خواهیم شنید.
این یادداشت را با مونولوگی از بتمن (رابرت پتینسون) به پایان میبرم: «انتقام گذشته را عوض نمیکند؛ نه گذشته من و نه گذشته هیچکس دیگری را. مردم به امید نیاز دارند، به اینکه بدانند کسی بیرون منتظر آنهاست. زخمهایمان میتوانند ما را نابود کنند. حتی بعد از اینکه ظاهراً بهبود پیدا کردهاند؛ ولی اگر از آنها جان سالم به در ببریم، میتوانند ما را دگرگون کرده و توان مقاومت به ما بدهند.».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- درباره سریال «پنگوئن»؛ بهای زنده بودن در کابوسی اکسپرسیونیستی
- هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن معرفی شدند
- بازیگر جدید فیلم بونگ جون هو معرفی شد/ استیون ین در یک فیلم علمی تخیلی
- پیمان یوسفی: چرا در سینمای ایران سهراب از بتمن شکست میخورد؟
- کمپانی برادران وارنر اعلام کرد؛ «بتمن ۲» ساخته میشود
- سینماسینما/ تلخ اما گیرا/ یادداشت هالیوودریپورتر بر فیلم «بتمن»
- با محدودیتهای کرونایی؛ فروش سینماهای چین به پایینترین حد رسید
- فیلمبرداری «بتمن» تمام شد
- اکران «انگاشته» کریستوفر نولان در سینماهای نیویورک
- «بتمن» دوباره متوقف شد
- فاکتورهایی که تجربه سینمایی هر کس را متفاوت میکند
- نتایج تحقیقات علمی درباره فیلمها منتشر شد/ معرفی فیلمی که ضربان قلب را بالا میبرد
- اکران «بتمن» به تعویق افتاد/ اعلام تغییرات در زمان اکران فیلمهای برادران وارنر
- کرونا سد راه «بتمن» شد/ ابتلای رابرت پتینسون به کووید ۱۹
- مایکل کیتون بار دیگر در نقش بتمن ظاهر میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش