سینماسینما، ایلیا محمدینیا
بی همه چیز؛ جذاب و پرکشش است
«بی همه چیز» به کارگردانی محسن قرائی که پیش از این فیلم «سد معبر» از او همزمان مورد توجه منتقدان و تماشاگران سینما قرار گرفته بود از همان دست فیلم هایی است که به خوبی مخاطب را با داستان غیر قابل پیش بینی و در عین حال جذابش تا پایان فیلم همراه می سازد.
فیلمنامه مهندسی شده محسن قرایی و محمد داودی که اقتباسی از داستان «ملاقات با بانوی سالخورده» نوشته فردریش دورنمات است در کنار تدوین با ضربآهنگ مناسب و فراز و فرود دلنشین داستانک های فیلم در کنار خط اصلی داستان، «بی همه چیز» را به اثری دیدنی تبدیل کرده است.
طراحی صحنه و لباس در کنار فیلمبرداری خوب و بازی های یکدست بازیگران از دیگر امتیازات فیلم است.
نکته جالب توجه فیلم به نظرم انتخاب عنوان غیر تکراری جذاب و در عین حال پرمعنا و در خدمت فیلم ، عنوان آن است یعنی «بی همه چیز».
رمانتیسم عماد و طوبا و چند توصیه اخلاقی
کاوه صباغ زاده بعد از نخستین تجربه موفق فیلمسازی اش «ایتالیا ایتالیا» این بار هم با دستمایه قرار دادن مناسبات زناشویی تلاش داشت با نگاهی فانتزی حقایقی گاه کوچک اما تاثیر گذار زندگی مشترک را به تصویر بکشد.
فیلمساز اگر در ایتالیا ایتالیا با نگاه کم رنگ روانشناسانه تلاش کرده بود در فضایی مفرح و واقع بینانه و گاه تلخ داستانش را تعریف کند اینبار اما در فیلم «رمانتیسم عماد و طوبا» خوشبینانه و شاد راوی داستان بود و این شاید تنها تفاوت عمده دو فیلم باشد.
صباغ زاده برخلاف فیلم نخستش نتوانست بستری مناسب برای جهان فانتزی فیلمش ایجاد کند در نتیجه فیلم تبدیل شد به اثری درباره روابط یک زوج جوان با چندین پیام گل درشت اخلاقی.
تنها امتیاز فیلم وجه اقتباسی فیلمنامه آن بود که فیلمساز بر اساس کتاب «سیر عشق» آلن دوباتن نویسنده سوئیسی – انگلیسی با برداشتی کاملا آزاد نوشته بود. که البته ردی پررنگ از کتاب دوباتن در داستان فیلم نبود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- آغاز اکران آنلاین «رمانتیسم عماد و طوبا» از امشب
- گفتوگوبا پرویز پرستویی درباره کارهای اجتماعی اخیرش و محدودشدن فعالیتهای هنریاش
- فیلمی که ایرانیها و ژاپنیها را دور هم جمع کرد
- آیین نکوداشت آتیلا پسیانی / گزارش تصویری
- عرضه آنلاین «مطرب» و «مادر قلب اتمی»
- ساخته رضا میرکریمی راهی تلویزیون میشود
- تیزر موسیقی-نمایش «علمدار» منتشر شد
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- هشت فیلم ایرانی به جشنواره مسکو راه یافتند
- نقد پرویز پرستویی به طراحان گریم/ گوش شکسته نشان خلافکارها نیست
- اکران «داستانهای هزار و یک روز» در خانه هنرمندان ایران
- کیومرث پوراحمد : همۀ ما دوستان سینمایی و غیر سینمایی به نوعی مدیون حبیب احمد زاده هستیم
- سایت تابناک : پس ازپرستویی، نوبت ترور شخصیت کدام چهره غیربرانداز است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





