سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم Another Round (دور دیگر)
جدیدترین فیلم توماس وینتربرگ و یکی از پر سر و صداترین فیلم های سال، از آن دست فیلم هایی است که تماشاگران در مواجهه با آن دو دسته می شوند؛ یا خیلی راحت و عادی و به مثابه فیلمی سرگرم کننده از کنارش می گذرند یا آنچنان درگیرش می شوند که جزو بهترین فیلم های عمرشان می شود، دلیل این رفتار پارادوکسیکال چیست؟
Druk که به فارسی یک دور دیگر ترجمه شده، به قول اهالی سینما یک «آنی» دارد که اگر بتوانی با آن ارتباط برقرار کنی بدجوری درگیرش می شوی، لحظات تنهایی مرد داستان و جدایی از خانواده و جامعه و در مقابل لحظات رهایی و رستگاری مارتین چنان واقعی، طبیعی و تاثیرگذار است که نمی شود از آن به راحتی گذشت.
در مقابل استدلال کسانی که فیلم را رها و زیادی اغراق شده می دانند نیز نادرست و بیراه نیست، چرا که لحظات مرده و فاقد کارکرد در فیلم کم نیستند و برخلاف فینال فیلم، شروع داستان تا حد زیادی زمانبر و فاقد کارکرد دراماتیک تصور می شود و از سوی دیگر اغراق در برخی رفتارها و شخصیت پردازی ها هم به شدت توی ذوق می زند.
سریالUnorthodox
مینی سریال Unorthodox که در ایران با عنوان غیرارتدوکس ترجمه شده، از جدیدترین سریال های نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ است که بر اساس کتاب دبورا فلدمن ساخته شده است.
بیشتر نقدها و نظرها درباره سریال مربوط به درونمایه مذهبی فیلم و نقش سختگیری های مذهبی در زندگی دختری جوان از جامعهی یهودیان حسیدی -کاراکتر اصلی- است که به افراط در دین داری و برخی آداب و آیین های سختگیرانه اشاره دارد.
اما سه نکته برای من در این مینی سریال بیش از درونمایه مذهبی و بطور کلی محتوای مجموعه جذاب و قابل توجه بود؛ نخست، دقت و توجه فیلمساز به جزئیات و انطباق داستان و شخصیت ها با واقعیت زندگی بود، به طوریکه چنان داستان سریال جذاب و به دور از کلیشه ها و قصه گویی های ساختگی به تصویر کشیده شده که میزان باورپذیری و همذات پنداری مخاطب را تا حد زیادی بر می انگیزاند.
دوم، پرداختن به درونیات زنانه کاراکتر اصلی فیلم است. ماریا شریدر کارگردان زن پنجاه و پنج ساله، توانسته در سبک رئال خود، درونیات و جزئیات شخصیتی یک دختر نوزده ساله را به طرز عجیب و باور پذیری به تصویر بکشد و در این میان انتخاب بازیگران و بخصوص بازیگر و بازیگردانی نقش استر مهمترین شاهد این ادعاست.
سوم، نقش، بازیگر و اجرای حیرت انگیز شیرا هاس بازیگر ظریف و ریز نقش اسرائیلی مینی سریال آن ارتدوکس بود که بار اصلی داستان با بازی قدرتمند وی به ثمر رسیده است.
انیمیشن Soul
چگونه خالق انیمیشن های شاخص و با کیفیتی چون درون و برون، بالا، به چنین اثر کسل کننده و محتوازده ای به نام روح رسیده است؟ روح به هیچ وجه در داستانگویی و شخصیت پردازی جذابیت و کشش دو شاهکار قبلی پیت داکتر را ندارد و آن قدر درگیر بیان محتواهای ارزشمند انسانی و معنای زندگی شده که به کل کشش دراماتیک و قصه پردازی را فراموش کرده است.
حجم تعریف و تمجیدها از این اثر نه چندان قوی و تاثیرگذار و حتی کسل کننده و ملال آور، در شبکه های اجتماعی و برخی نقدها آنقدر زیاد است که به طور کلی انسان به همه چیز درباره تماشای یک اثر هنری و تحلیل آن شک می کند؛ از احتمال نامزدی در اسکار تا شاهکار نامیدن روح از برجسته ترین نمونه های این تعریف ها است، گویی برخی ندیده، روح را در راستای آثار با کیفیت فیلمساز تلقی می کنند و شاید هم برایشان پذیرفتنی نیست که چگونه خالق چند نمونه از برترین انیمیشن های دهه اخیر،چنان درگیر معناگرایی و محتوازدگی شده باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درون بیرون ۲» میلیاردی شد/ دلگرمی برای پیکسار
- رابطهی مرموز کمپانی انیمیشنسازی با آقای نویسنده/ نگاهی نو به انیمیشن «روح»، با گریزی به دو کتاب «سفر روح» و «سرگذشت روح»
- منتقد سینما: «درباره الی» بهتر از فیلم «شکار» است
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- نامزدهای جوایز آنی معرفی شدند/ نتفلیکس در صدر
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- انسان ماشینی است با قدرت تخیل و میل به آگاهی و اختیار!
- «دی کاپریو» در نسخه انگلیسی زبان فیلم برنده اسکار
- معرفی برگزیدگان «جوایز آنی»/ بیشترین جایزه به «روح» و «هادیان گرگ» رسید
- موفقیت «میناری» در گیشههای کرهجنوبی
- معرفی نامزدهای جوایز بهترین انیمیشنهای سال/ پیکسار موفقترین سازنده انیمیشن
- نامزدهای جایزه منتقدان فیلم ونکوور معرفی شدند/ پیشتازی «منک» دیوید فینچر
- جنجالی که دوبله «روح» به راه انداخت/ استفاده از سفیدپوستان حاشیه ساز شد
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





