سینماسینما، محمد تقیزاده
فیلم Another Round (دور دیگر)
جدیدترین فیلم توماس وینتربرگ و یکی از پر سر و صداترین فیلم های سال، از آن دست فیلم هایی است که تماشاگران در مواجهه با آن دو دسته می شوند؛ یا خیلی راحت و عادی و به مثابه فیلمی سرگرم کننده از کنارش می گذرند یا آنچنان درگیرش می شوند که جزو بهترین فیلم های عمرشان می شود، دلیل این رفتار پارادوکسیکال چیست؟
Druk که به فارسی یک دور دیگر ترجمه شده، به قول اهالی سینما یک «آنی» دارد که اگر بتوانی با آن ارتباط برقرار کنی بدجوری درگیرش می شوی، لحظات تنهایی مرد داستان و جدایی از خانواده و جامعه و در مقابل لحظات رهایی و رستگاری مارتین چنان واقعی، طبیعی و تاثیرگذار است که نمی شود از آن به راحتی گذشت.
در مقابل استدلال کسانی که فیلم را رها و زیادی اغراق شده می دانند نیز نادرست و بیراه نیست، چرا که لحظات مرده و فاقد کارکرد در فیلم کم نیستند و برخلاف فینال فیلم، شروع داستان تا حد زیادی زمانبر و فاقد کارکرد دراماتیک تصور می شود و از سوی دیگر اغراق در برخی رفتارها و شخصیت پردازی ها هم به شدت توی ذوق می زند.
سریالUnorthodox
مینی سریال Unorthodox که در ایران با عنوان غیرارتدوکس ترجمه شده، از جدیدترین سریال های نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ است که بر اساس کتاب دبورا فلدمن ساخته شده است.
بیشتر نقدها و نظرها درباره سریال مربوط به درونمایه مذهبی فیلم و نقش سختگیری های مذهبی در زندگی دختری جوان از جامعهی یهودیان حسیدی -کاراکتر اصلی- است که به افراط در دین داری و برخی آداب و آیین های سختگیرانه اشاره دارد.
اما سه نکته برای من در این مینی سریال بیش از درونمایه مذهبی و بطور کلی محتوای مجموعه جذاب و قابل توجه بود؛ نخست، دقت و توجه فیلمساز به جزئیات و انطباق داستان و شخصیت ها با واقعیت زندگی بود، به طوریکه چنان داستان سریال جذاب و به دور از کلیشه ها و قصه گویی های ساختگی به تصویر کشیده شده که میزان باورپذیری و همذات پنداری مخاطب را تا حد زیادی بر می انگیزاند.
دوم، پرداختن به درونیات زنانه کاراکتر اصلی فیلم است. ماریا شریدر کارگردان زن پنجاه و پنج ساله، توانسته در سبک رئال خود، درونیات و جزئیات شخصیتی یک دختر نوزده ساله را به طرز عجیب و باور پذیری به تصویر بکشد و در این میان انتخاب بازیگران و بخصوص بازیگر و بازیگردانی نقش استر مهمترین شاهد این ادعاست.
سوم، نقش، بازیگر و اجرای حیرت انگیز شیرا هاس بازیگر ظریف و ریز نقش اسرائیلی مینی سریال آن ارتدوکس بود که بار اصلی داستان با بازی قدرتمند وی به ثمر رسیده است.
انیمیشن Soul
چگونه خالق انیمیشن های شاخص و با کیفیتی چون درون و برون، بالا، به چنین اثر کسل کننده و محتوازده ای به نام روح رسیده است؟ روح به هیچ وجه در داستانگویی و شخصیت پردازی جذابیت و کشش دو شاهکار قبلی پیت داکتر را ندارد و آن قدر درگیر بیان محتواهای ارزشمند انسانی و معنای زندگی شده که به کل کشش دراماتیک و قصه پردازی را فراموش کرده است.
حجم تعریف و تمجیدها از این اثر نه چندان قوی و تاثیرگذار و حتی کسل کننده و ملال آور، در شبکه های اجتماعی و برخی نقدها آنقدر زیاد است که به طور کلی انسان به همه چیز درباره تماشای یک اثر هنری و تحلیل آن شک می کند؛ از احتمال نامزدی در اسکار تا شاهکار نامیدن روح از برجسته ترین نمونه های این تعریف ها است، گویی برخی ندیده، روح را در راستای آثار با کیفیت فیلمساز تلقی می کنند و شاید هم برایشان پذیرفتنی نیست که چگونه خالق چند نمونه از برترین انیمیشن های دهه اخیر،چنان درگیر معناگرایی و محتوازدگی شده باشد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «درون بیرون ۲» میلیاردی شد/ دلگرمی برای پیکسار
- رابطهی مرموز کمپانی انیمیشنسازی با آقای نویسنده/ نگاهی نو به انیمیشن «روح»، با گریزی به دو کتاب «سفر روح» و «سرگذشت روح»
- منتقد سینما: «درباره الی» بهتر از فیلم «شکار» است
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- نامزدهای جوایز آنی معرفی شدند/ نتفلیکس در صدر
- ۲۰ کارگردان بهترینهای سال را انتخاب کردند/ دل تورو تا وس اندرسون
- انسان ماشینی است با قدرت تخیل و میل به آگاهی و اختیار!
- «دی کاپریو» در نسخه انگلیسی زبان فیلم برنده اسکار
- معرفی برگزیدگان «جوایز آنی»/ بیشترین جایزه به «روح» و «هادیان گرگ» رسید
- موفقیت «میناری» در گیشههای کرهجنوبی
- معرفی نامزدهای جوایز بهترین انیمیشنهای سال/ پیکسار موفقترین سازنده انیمیشن
- نامزدهای جایزه منتقدان فیلم ونکوور معرفی شدند/ پیشتازی «منک» دیوید فینچر
- جنجالی که دوبله «روح» به راه انداخت/ استفاده از سفیدپوستان حاشیه ساز شد
- گزارش فروش گیشههای آمریکا/ لیام نیسن گیشه را از «زن شگفت انگیز» گرفت
- سیری در «روح»/ Soul به روایت تصویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





