سینماسینما، فرهاد خالدی نیک
مجید مجیدی پس از کارگردانی پروژه بزرگ “محمد رسول الله” و ماجراجویی نه چندان موفقش با “آن سوی ابرها” در اتمسفر سینمای هند، با “خورشید” بازگشتی دوباره دارد به آن سینمای آشنایی که امضاء خودش را به همراه دارد. سینمای شریفی که دغدغه دارد و سعی می کند آینه ای باشد جهت انعکاس و بازنمایی تلخی های ناگوار اجتماعی. آینه ای از همان جنس که مجیدی در “بچه های آسمان”، “رنگ خدا” و “آواز گنجشک ها” نیز به کار گرفته بود تا نامش را در زمره کارگرانان دغدغه مند سینمای ایران به ثبت برساند. در “خورشید” اما دوربین مجیدی، کودکان کار را نشانه رفته است. کودکانی که به سبب نابسامانی های متعدد خانوادگی و اجتماعی، نوعی دیگر از زندگی را تجربه می کنند و در این راه مورد انواع و اقسام سوءاستفاده ها قرار می گیرند. اگر در “بچه های آسمان”، شخصیت علی به دنبال راهی بود که زمینه شادی و راحتی خواهرش را فراهم کند، در اینجا علی زمانی (با بازی درخشان روح ا… زمانی) به عنوان قهرمان فیلم، به دنبال آن است تا با دستیابی به گنجی پنهان، مادر خود و دوستان مشترک ایرانی و افغانی اش را از دست انبوه ناراحتی های روحی و روانی و مشکلات مادی و معنوی نجات دهد. این مساله را باید در یکی از دیالوگ های فیلم جست و جو کرد. جایی که علی صراحتاً تاکید می کند که در صورت دستیابی به گنج موردنظر، آن را به صاحبش (علی نصیریان) نخواهد داد.
بخش اعظم قصه فیلم در داخل مدرسه ای مخصوص کودکان کار اتفاق می افتد. بدین ترتیب نیما جاویدی در مقام فیلمنامه نویس اثر، این مجال را می یابد تا داستانک های دیگری را نیز به خط قصه اصلی بیفزاید. داستانک هایی نظیر کنش و واکنش های ناظم مدرسه (جواد عزتی) که به خوبی با قصه اصلی جفت و جور می شود. این چنین است داستانک مربوط به اتفاقات پیرامون مادر علی (طناز طباطبایی) و سرنوشت تلخ او و تلاشی که علی برای نجات و بازگشت او به زندگی انجام می دهد. همه این ها علاوه بر قوام بخشیدن به فیلمنامه، در خدمت شخصیت پردازی اثر و شکل گیری شخصیت ساده و در عین حال پیچیده ی علی قرار دارند. شخصیتی که در جایی قلدر مآب و زورگو جلوه می کند و در صحنه ای دیگر معصوم و شکننده. نگاه کنید به صحنه نجات دادن زهرا توسط علی از دست مامور مترو که در ابتدا جرات و جسارت علی را نمایان می کند و بعد در خلال گفت و گوها، نگاه ها و احساسات غلیظی که بین این دو رد و بدل می شود، وجه دیگری از شخصیت علی نمود می یابد.
شاید بزرگترین نقطه ضعف فیلم را باید در ریتم کند آن جستجو کرد. به خصوص از نیمه های فیلم به بعد، جایی که کندن آن تونل زیرزمینی، بیشترین زمان فیلم را در بر می گیرد بدون آن که اتفاق تاثیرگذاری را در روند قصه فیلم رقم بزند. تکرار دوباره و چند باره این صحنه ها در فیلم در لحظاتی آن چنان ملال آور می شود که تماشاگر آرزو می کند کاش کنترلی در دست داشت تا با دور تند از تماشای این بخش عبور می کرد. از این رو لزوم تدوین مجدد و کاستن از بار صحنه های کند و کشدار دقایق میانی و پایانی فیلم به شدت احساس می شود. بخصوص آن که تماشای تلاش های نوجوان سختکوش فیلم، قرار نیست مطابق انتظار تماشاگر فیلم پیش برود و با پایانی غافلگیرکننده و شاید ناامیدکننده برای مخاطب عام سینمای ایران مواجه هستیم. با این حال به عقیده نگارنده، این یکی از بهترین پایان بندی هایی است که می توان برای “خورشید” متصور بود. گنجی که در ظاهر گنج نبود و هر گنجی که بود در صبر و استقامت و امیدی بود که علی داشت و دارد و با این پشتوانه خواهد توانست هر سدی را بشکند هر قله ای را فتح کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- گزارش فروش فیلمهای سینماگران ایرانی در فرانسه/ تبلیغات گسترده برای «قهرمان»
- سینماسینما/ چه فیلمهایی از سینمای ایران بر پرده سینماهای فرانسه خواهند رفت
- نامزدی «دشت خاموش» و «خورشید» در پانزدهمین دوره جوایز فیلم آسیا
- پایان اکران آنلاین «خورشید» با فروش بیش از دو میلیارد تومان
- هیچ مامنی وجود ندارد / «خورشید»؛ کودکان بیآیندهای که با دستهای خالی زمین سخت را برای هیچ میجویند
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- مجید مجیدی: آقایان با حرفهایشان در مناظرهها به ملت خیانت کردند/ بنیاد مستضعفان با دریایی از ثروت، برای مردم چه میکنید؟!
- یادداشت لسآنجلس تایمز درباره «خورشید» مجیدی/ گوهر ژانر رئالیسم اجتماعی
- گزارش فروش سینمای ایران/ در دومین بهار کرونایی، گیشه در خواب زمستانی
- امروز نامزدهای اسکار ۲۰۲۱ معرفی میشوند/ هیجان برای «خورشید»
- تکرار شکست
- خورشید مجید مجیدی در لیست ۱۵ تایی اسکار بهترین فیلم بین المللی
- فهرست مدعیان جایزه فیلم بلند بینالمللی منتشر شد/ رقابت مجیدی با فیلمسازانی از ۹۲ کشور در اسکار ۲۰۲۱
- تعداد فیلمها در فهرست اولیه بخش بینالملل اسکار ۲۰۲۱ افزایش یافت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار