سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
روزگار بلور/ امیر فرضالهی
شنیدنِ داستانهایی که لرزه به جانمان میانداخت
مستندی روزنامهنگارانه که همهی قدرتش را از خاطرات محمد بلوری، ستوننویس صفحهی حوادث مطبوعات میگیرد. با فیلمی روبرو هستیم که هم حرفهای سوژهی اصلی آن یعنی محمد بلوری، شنیدنیست و هم فیلمساز توانسته به خوبی فضای فیلم را حفظ کند. از آن فیلمهایی که کمتر مستندسازی سراغش میرود مگر آنکه خودش روزنامهنگار باشد و سرش برای ماجراجویی درد کند.
اما فیلم چند اشکال عمده دارد؛ صحنههایی هست که به ریتمِ فیلم آسیب زده؛ مثل خوش و بِش کردن و تعریفِ یکی از همکارانِ سابق بلوری از او، در حضور خودش و دو تنِ دیگر از همکاران قدیمیاش. یا مثلاً نمای درشت از چشمان دختری که همچون ترجیعبند مدام تکرار میشود و انگار قرار است داستان ناگفتهای را در پایان فاش کند که خوب اجرا نشده. نَریشنِ بدنهی فیلم با صدای خودِ فیلمساز است در صورتی که شروع فیلم با صدای راوی دیگریست که اتفاقاً خوب هم حال و هوای اولین قتل را بازسازی میکند، ای کاش نَریشنِ کلِ کار با همان راوی پیش میرفت.
جز این، روزگار بلور فیلمیست دربارهی سویهی شرِ آدمی و سرک کشیدنهای روزنامهنگاری قدیمی به آنچه در ستون حوادث روزنامه میخواندیم، و نیز زنده کردن داستانهایی که لرزه بر جانمان میانداخت.
بازگشت دوباره/ فرهاد ورهرام
گویی به نظارهی زِوال چندین نسل نشسته است
فیلم، بازگشتی به روزهای اوج فرهاد ورهرام، این پیشکسوت مستندساز ایرانیست. فیلمی دربارهی مستند «علف» اثر مریان سی کوپر و ارنست بی شودساک (۱۹۲۵) از کوچ ایل بختیاری از دامنهها و ارتفاعاتِ سر به فلک کشیده، و نیز اشاره به فیلم «تاراز» ساختهی سالها پیشِ خودش که کوشیده بود حال و هوای این کوچِ ایلیاتی را بار دیگر زنده کند.
اگر «بازگشت دوباره» به دل مینشیند همهاش به نگاه فیلمسازی برمیگردد که همواره دغدغهی مردمشناسانه داشته است؛ نگاهی دردمند به سبکی از زندگی، که در حال فراموشی میان غبارِ زمان و مدرنیته است و در آن فرو میرود. دوربین مستندساز یک شاهد زنده است، بیطرفانه به نظارهی این زوالِ خاموش طی چندین نسل نشسته و این واقعه را ثبت میکند. به طبیعتِ بیجانی میماند که در پسِ آن، داستانی از نابودی و ویرانی پنهان شده است. چنین است که در اینجا، آدمهای فیلم برای فیلمساز مهم میشوند؛ اینکه چه بر سرشان آمده، و چه میکنند.
فیلم، به ورق زدن آلبومی قدیمی، و به دریغ و افسوسی میماند که حین دیدن خاطرات دوباره زنده شده و به دل و جانمان مینشیند. ورهرام، هم با سوژههایش راحت است و هم در کار با مدیومِ مستند خبره و کاربلد، و حاصلش مستندی شده که خالقش با فراز و فرودِ داستانگویی در این نوع از مستندسازیِ قومنگارانه آشنا است.
کامیونِ آبی/ هادی آفریده
تا که شرَ بگذرد و او بیرون آید
مستندی دربارهی ناحیهای گرم و تف دیده از بلوچستان، با موضوعیتِ تمساحهایی که در منطقهای آبخیز همچون هیولایی خاموش، از رویارویی با آدمی پرهیز میکنند. کاری در باب امکانِ همزیستیِ این دو گونه از حیات بر روی زمین، با نگاهی که در پیِ حفظ اکوسیستم منطقه است. ساخت چنین مستندهایی به سرانجام نمیرسد مگر آنکه با ساکنین بومی چنان بجوشی که جوهرهی زندگیشان را برایت باز کنند. آنهم نه با کلامِ صرف، بلکه با روح و جانِ دل، آن اندازه که به فیلمت حس و حالی از زندگی بخشد. تمام موفقیت چنین مستندهایی در برقرای چنین ارتباطی است و البته، نگاهی تیزبین که ناگفتههای زندگی آنها را کشف کند. چنین کاری صبر و طاقت زیادی میخواهد و هادی آفریده هم با ساخت این مستند نشان داده از این توانایی به تمامی برخوردار است.
نوجوییِ هادی آفریده همواره باعث شده است که به موضوعِ مستندهایش از زاویهی داستانکی فرعی، نگاهی تازه نموده و به آنها جان دوبارهای بخشد اما در اینجا ظاهراً این ترفند تا حدودی با ساختار فیلم جور درنیامده، و شاید بتوان گفت ارتباط رانندهی کامیون آبی با داستانِ تمساحها و پیرمردی که به آنها غذا میدهد به نوعی گنگ از کار درآمده است. با این حال، کسی نمیتواند سکوتی که بر حال و هوای برکهی محل زیستِ تمساحها سایه انداخته را در قابِ تصاویرِ زیبای فیلم ببیند و مجذوب آن نشود؛ سکوتی آمیخته با نوعی ترس، انگار این موجودِ دو پا آمده تا آرامشِ هزاران سالهاش را بر هم بزند. با چنین نگاهی میتوان گفت تمساح دیگر موجود چندان ترسناکی نیست، بلکه جنبدهی آسیبپذیری است که سعی دارد پنهان شود تا شَر بگذرد و او بیرون آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
بسیار مورد پستد