سینماسینما، شهرام اشرف ابیانه
روزگار بلور/ امیر فرضالهی
شنیدنِ داستانهایی که لرزه به جانمان میانداخت
مستندی روزنامهنگارانه که همهی قدرتش را از خاطرات محمد بلوری، ستوننویس صفحهی حوادث مطبوعات میگیرد. با فیلمی روبرو هستیم که هم حرفهای سوژهی اصلی آن یعنی محمد بلوری، شنیدنیست و هم فیلمساز توانسته به خوبی فضای فیلم را حفظ کند. از آن فیلمهایی که کمتر مستندسازی سراغش میرود مگر آنکه خودش روزنامهنگار باشد و سرش برای ماجراجویی درد کند.
اما فیلم چند اشکال عمده دارد؛ صحنههایی هست که به ریتمِ فیلم آسیب زده؛ مثل خوش و بِش کردن و تعریفِ یکی از همکارانِ سابق بلوری از او، در حضور خودش و دو تنِ دیگر از همکاران قدیمیاش. یا مثلاً نمای درشت از چشمان دختری که همچون ترجیعبند مدام تکرار میشود و انگار قرار است داستان ناگفتهای را در پایان فاش کند که خوب اجرا نشده. نَریشنِ بدنهی فیلم با صدای خودِ فیلمساز است در صورتی که شروع فیلم با صدای راوی دیگریست که اتفاقاً خوب هم حال و هوای اولین قتل را بازسازی میکند، ای کاش نَریشنِ کلِ کار با همان راوی پیش میرفت.
جز این، روزگار بلور فیلمیست دربارهی سویهی شرِ آدمی و سرک کشیدنهای روزنامهنگاری قدیمی به آنچه در ستون حوادث روزنامه میخواندیم، و نیز زنده کردن داستانهایی که لرزه بر جانمان میانداخت.
بازگشت دوباره/ فرهاد ورهرام
گویی به نظارهی زِوال چندین نسل نشسته است
فیلم، بازگشتی به روزهای اوج فرهاد ورهرام، این پیشکسوت مستندساز ایرانیست. فیلمی دربارهی مستند «علف» اثر مریان سی کوپر و ارنست بی شودساک (۱۹۲۵) از کوچ ایل بختیاری از دامنهها و ارتفاعاتِ سر به فلک کشیده، و نیز اشاره به فیلم «تاراز» ساختهی سالها پیشِ خودش که کوشیده بود حال و هوای این کوچِ ایلیاتی را بار دیگر زنده کند.
اگر «بازگشت دوباره» به دل مینشیند همهاش به نگاه فیلمسازی برمیگردد که همواره دغدغهی مردمشناسانه داشته است؛ نگاهی دردمند به سبکی از زندگی، که در حال فراموشی میان غبارِ زمان و مدرنیته است و در آن فرو میرود. دوربین مستندساز یک شاهد زنده است، بیطرفانه به نظارهی این زوالِ خاموش طی چندین نسل نشسته و این واقعه را ثبت میکند. به طبیعتِ بیجانی میماند که در پسِ آن، داستانی از نابودی و ویرانی پنهان شده است. چنین است که در اینجا، آدمهای فیلم برای فیلمساز مهم میشوند؛ اینکه چه بر سرشان آمده، و چه میکنند.
فیلم، به ورق زدن آلبومی قدیمی، و به دریغ و افسوسی میماند که حین دیدن خاطرات دوباره زنده شده و به دل و جانمان مینشیند. ورهرام، هم با سوژههایش راحت است و هم در کار با مدیومِ مستند خبره و کاربلد، و حاصلش مستندی شده که خالقش با فراز و فرودِ داستانگویی در این نوع از مستندسازیِ قومنگارانه آشنا است.
کامیونِ آبی/ هادی آفریده
تا که شرَ بگذرد و او بیرون آید
مستندی دربارهی ناحیهای گرم و تف دیده از بلوچستان، با موضوعیتِ تمساحهایی که در منطقهای آبخیز همچون هیولایی خاموش، از رویارویی با آدمی پرهیز میکنند. کاری در باب امکانِ همزیستیِ این دو گونه از حیات بر روی زمین، با نگاهی که در پیِ حفظ اکوسیستم منطقه است. ساخت چنین مستندهایی به سرانجام نمیرسد مگر آنکه با ساکنین بومی چنان بجوشی که جوهرهی زندگیشان را برایت باز کنند. آنهم نه با کلامِ صرف، بلکه با روح و جانِ دل، آن اندازه که به فیلمت حس و حالی از زندگی بخشد. تمام موفقیت چنین مستندهایی در برقرای چنین ارتباطی است و البته، نگاهی تیزبین که ناگفتههای زندگی آنها را کشف کند. چنین کاری صبر و طاقت زیادی میخواهد و هادی آفریده هم با ساخت این مستند نشان داده از این توانایی به تمامی برخوردار است.
نوجوییِ هادی آفریده همواره باعث شده است که به موضوعِ مستندهایش از زاویهی داستانکی فرعی، نگاهی تازه نموده و به آنها جان دوبارهای بخشد اما در اینجا ظاهراً این ترفند تا حدودی با ساختار فیلم جور درنیامده، و شاید بتوان گفت ارتباط رانندهی کامیون آبی با داستانِ تمساحها و پیرمردی که به آنها غذا میدهد به نوعی گنگ از کار درآمده است. با این حال، کسی نمیتواند سکوتی که بر حال و هوای برکهی محل زیستِ تمساحها سایه انداخته را در قابِ تصاویرِ زیبای فیلم ببیند و مجذوب آن نشود؛ سکوتی آمیخته با نوعی ترس، انگار این موجودِ دو پا آمده تا آرامشِ هزاران سالهاش را بر هم بزند. با چنین نگاهی میتوان گفت تمساح دیگر موجود چندان ترسناکی نیست، بلکه جنبدهی آسیبپذیری است که سعی دارد پنهان شود تا شَر بگذرد و او بیرون آید.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- معجزهی روایت سینمایی/ نگاهی به مستند «آقای صیاد را ول کنید»
- معرفی برگزیدگان پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- مراسم یادبود جمشید مشایخی و همسرش در اکران «بریکولاژ؛ زندگی نادر مشایخی» برگزار شد/ مشایخی: موسیقی و شعر از زندگی ایرانیان جدا نشدنی است
- عمیق ترین لحظه های محسوس حیات در مستند «ایستوود»
- «بیبی جان»؛ توانمند در قصهگویی و ایجاد تعلیق
- مستند «مرگ ماسایوشی»؛ حفظ شرافت یا ابرقدرت شدن؟
- معرفی نامزدهای مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت»
- شبهای روشن/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «به ماه»
- مستند «ناگهان ذهنم ایستاد»؛ روایتی از یک شهر، یک بیماری
- جنگ با کرونا/ پیشنهاد تماشای مستند در جشنواره سینماحقیقت؛ «روزهای ناتمام» و دو فیلم دیگر
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- فوت یک خبرنگار تئاتر؛ حسین محمدیانی درگذشت
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
بسیار مورد پستد