جعفر پناهى_ حضور در جام جهانی برای تیم ملی فوتبال هر کشور به خودی خود یک امتیاز است؛ این شاید ساده و عامیانهترین تعبیر برای پی بردن به اهمیت حضور آثار سینمایی کشورمان در جشنوارههای معتبر جهانی باشد.
پذیرش هر کدام از آثار سینمایی کشورمان در بخشهای مختلف جشنوارههای الف جهانی اعم از کن، ونیز ، برلین، اسکار و … فارغ از کسب جایزه به خودی خود ارزشمند است چرا که رسیدن به این مرحله از میان انبوه فیلمهای تولید شده در جهان امتیاز بالایی است حال اهمیت این حضور با کسب جایزه همراه باشد دیگر بینیاز از هر توضیح و تفسیری است. بر این اساس نامزدی فیلم «فروشنده» در اسکار ۲۰۱۷ حتی بدون دریافت جایزه، یک افتخار بزرگ برای سینما است که این افتخار قائم به ذات است و هیچ ربطی به فضای سیاسی شکل گرفته در آمریکا ندارد. آخرین ساخته اصغر فرهادی فارغ از بر مسند نشستن هر شخصیتی بر ریاست جمهوری آمریکا در میان فیلمهای معرفی شده برای بخش خارجی زبان اسکار استحقاق بالاتری برای دریافت اسکار دارد و این فضا امتیازی به فیلم اضافه نکرده است. اگر چه نمیتوان کتمان کرد که هشتادونهمین دوره جوایز اسکار در حالی برگزار میشود که با حضور ترامپ فضای بستهای در آمریکا در حال شکلگیری است و ترس از بازگشت به دوران مک کارتی و تجربه شرایط متفاوت آن دوره وجود دارد. در چنین شرایطی تصمیم هوشمندانه اصغر فرهادی برای عدم حضور در مراسم اسکار قابل تقدیر است. ابتدا تصمیم قاطعانه در تحریم حضور و پس از آن معرفی شایسته دو نماینده در این مراسم. معرفی انوشه انصاری و فیروز نادری نمایشی بی نظیر از ظرفیت و توان مردم ایران است و نه تنها به ترامپ بلکه به تمام جهانیان پیام می دهد که بر خلاف تبلیغات ایرانیان از چه تباری هستند و این شایعات چه وصله ناچسبی برای آنها است. در انتها ناگزیر به این تکرار هستم که با حضور یا بدون حضور ترامپ، سینمای ایران و «فروشنده» اصغر فرهادی شایسته کسب دومین اسکار بوده و هست . برای کسب این عنوان که افتخاری برای همه سینماگران ایرانی و یک جشن ملی است لحظهشماری میکنیم اگر چه بدنون کسب جایزه هم حضور «فروشنده» تا این مرحله به خودی خود افتخاری بس بزرگ است.
منبع: روزنامه ایران
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- یادداشتی بر «یک تصادف ساده»/ جماعت! من دیگه حوصله ندارم
- سه جایزه برای دو فیلمساز ایرانی؛ برندگان جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۵ اعلام شد
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





