سینماسینما، محمد حقیقت/ برلین
برخی فیلمها که در روزهای آخر جشنواره برلین قرار است نمایش داده شوند، برای پخش کنندگان زودتر به نمایش در میآیند. یکی از این فیلمها، اثر محمد رسول اف، شیطان وجود ندارد، به مدت ۱۵۰ دقیقه است. میزانسن های اغلب صحنه ها بسیار خوب، فیلمبرداری فوق العاده، موضوع آن جالب توجه، اما مشکل عمده اش این است که قسمت های خسته کننده و کشدار دارد، این فیلم قدرت بیشتری خواهد داشت اگر که دوباره مونتاژ شود و به یک ساعت پنجاه دقیقه کاهش پیدا کند. سناریو کمی اضافه گویی دارد. از نظر دیالوگ ها نیز برخی از جاهای فیلم درس اخلاق میدهد! میشود آنرا کم کرد که کمک خوبی به فیلم میکند. مساله ای که کارگردان در فیلم خود روی آن انگشت گذاشته (مسئولیت کسی که باید عمل اعدام را انجام دهد و باید با وجدان خود سروکله بزند) بشکل هوشمندانه ای بررسی شده است در همین حال فیلم از چهار قسمت تشکیل شده است. بخش اول، متاسفانه کش دار و حدودا ضعیف و حوصله سربر شده، اما بخش های بعدی، اگرچه جا دارد کمی هم مونتاژ هایی در آن انجام شود، با پرداخت قوی تر و هوشمندانه تر ساخته شده و بدون شک رسول اف را با این بخش ها از نظر میزانسن یکی از بهترین کارگردانان امروز سینمای ایران معرفی میکند. چهار نفری که همگی در موقعیت های گوناگون مسول اعدام افراد هستند گاه وجه مشترک هایی با هم دارند. برخی از آنان در سربازی به سر برده و یا میبرند. کلا دو قسمت سوم و چهارم ماجرا از نظر میزانس در برخی قسمت ها یادآور میزانسن های فیلم های عباس کیارستمی است و باد ما را خواهد برد و زیر درختان زیتون را به یاد می آورد، اما در مجموع امضای رسول اف را دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- سپتیمیوس ۲۰۲۵؛ شهره آغداشلو، محمد رسولاف و مهناز افشار در هلند جایزه گرفتند
- رسولاف در لیست فیلمسازان «دور از وطنِ» جشنوارهٔ روتردام
- آکادمی فیلم آلمان برگزیدگانش را شناخت؛ «دانه انجیر معابد» لولای نقرهای گرفت/ میثاق زارع بهترین بازیگر شد
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- نامزدهای اسکار و تصاویرشان/ در آستانه جایزه اسکار نود و هفتم
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- فیلمهای بینالمللی نامزد گلدن گلوب و گمانهزنی درباره خوششانسترینها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





