سینماسینما، محمد حقیقت؛
فروش هفته اول «یک تصادف ساده» رکورد همه ایرانی ها را در فرانسه شکست!
این فیلم برنده نخل طلا، که از اول اکتبر ۲۰۲۵ در ۳۰۰ سینمای فرانسه به نمایش درآمده، در هفته اول با تعداد ۲۲۱.۷۴۳ تماشاگر در صدر فروش همه فیلمهای ایرانی از آغاز تا به امروز قرار گرفت و از دیروز چهارشنبه هفتم اکتبر، دومین هفته موفقیت آمیز خود را شروع کرده و به تعداد سالنهایش نیز اضافه شده است.
به بهانه این موقعیت رکورد شکن «یک تصادف ساده» که اتفاق مهمی تلقی میشود، نگاهی میاندازیم به پرفروشترین فیلمهای ایرانی در فرانسه، بهویژه آثار اصغر فرهادی، محمد رسولاف، و جعفر پناهی که مجموعا فیلمهایشان از همکاران خود در فرانسه از محبوبیت بیشتری نزد تماشاگران در گیشهها بر خوردار بودهاند.
۱- اصغر فرهادی که قبلا با «جدایی نادر از سیمین» که در سال ۲۰۱۱ بهنمایش در آمده بود، یک میلیون تماشاگر داشت و تا به امروز هیچ فیلم دیگر ایرانی به این رقم دست نیافته است. از همین کارگردان آخرین فیلمش «قهرمان» که در مسابقه کن ۲۰۲۱ جایزه بزرگ داوران را بدست آورده بود، از ۹ مه همان سال روی پرده رفت و هفته اول ۶۴،۵۸۹ نفر بیننده داشت و درپایان نمایش خود، به ۲۰۰٫۷۶۱ تماشاگر رسید. این رقم نسبت به آثار قبلی او، افت بسیار محسوب میشود.
۲- محمدرسولاف با اولین فیلمش در اکران فرانسه، «جزیره آهنی» در ۵ اکتبر ۲۰۰۵ بعد از نمایش در بخش پانزده روز کارگردانان کن، روی پرده رفت و در هفته اول ۱۶۰۲ تماشاگر داشت. بعد از آن، فیلمهای «به امید دیدار» و سپس «لرد» بهنمایش در آمدند که دومی ابتدا در بخش نوعی نگاه جشنواره کن ۲۰۱۷ قرار داشت و از ۶ دسامبر همان سال روی پرده رفت و کلا ۱۱۶.۳۰۲ تماشاگر داشت. «شیطان وجود ندارد»، برنده خرس طلا ۲۰۲۰، از اول دسامبر ۲۰۲۱ بهنمایش در آمد که هفته اول ۲۶.۶۴۵ تماشاگر داشت و در نهایت، تعداد تماشاگران آن به ۹۴۱۰۰ نفر رسید. آخرین فیلم محمد رسولاف «دانه انجیر معابد» برنده جایزه داوران کن ۲۰۲۴ ، از ۱۸ سپتامبر همان سال اکران شد و هفته اول ۱۲۳٫۳۱۵ تماشاگر و کلا ۶۲۰ هزار بیننده داشت.
۳- جعفر پناهی، با اولین فیلمش «بادکنک سفید» برنده دوربین طلایی ۱۹۹۵ در بخش پانزده روز کارگردانان از ۶ دسامبر همان سال اکران شد و کلا ۳۵.۲۰۰ تماشاگر داشت. «دایره» برنده شیر طلای سال ۲۰۰۰ در ونیز ، هفته اول ۳۵،۸۵۳ نفر تماشاگر داشت و سپس در کل ۱۶۵ هزار نفر آنرا تماشا کردند. پرفروش ترین فیلم جعفر پناهی تا قبل از «یک تصادف ساده»، فیلم «تاکسی تهران» برنده خرس طلای ۲۰۱۵ است که از ۱۵ آوریل همان سال روی پرده رفت و هفته اول ۱۵۱۲۶۷ تماشاگر آنرا دیدند. تعداد تماشاگران نهایی این فیلم ۶۳۰ هزار نفر بود که تا به امروز موفقترین اثر پناهی در گیشه سینمای فرانسه به حساب می آید.
اینکه آیا آخرین فیلم وی میتواند، رکورد خود را بشکند، چندان دور از انتظار نخواهد بود. با توجه به اینکه به تازگی هم این فیلم به آکادمی اسکار معرفی شده و تبلیغات در بارهاش همچنان ادامه دارد می تواند به مرز هفت صد تا هشتصد هزار تماشاگر هم برسد.
البته در مورد دیگران فیلمسازان و موفقیت های اثارشان در گیشه سینماها در فرانسه باید بعدا در پروندهای جداگانه به آن پرداخت. (رجوع شود به کتاب راز ها و دروغ ها در جشنواره کن و ۴۴ سال حضور سینمای ایران در فرانسه، نوشته محمد حقیقت).
ولی به طور خلاصه می توان یادآوری کرد که فیلمهای عباس کیارستمی، محسن مخملباف، بهمن قبادی، سعید روستایی، بهتاش صناعیها، علی عسگری، علیرضا خاتمی، مانی حقیقی، و … از جمله آثاری هستند که فروش بهتری نسبت به دیگران در سینماهای فرانسه داشتهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- بهترین فیلمهای ۲۰۲۵ از نگاه سایت راجر ایبرت؛ «نبردی پس از دیگری» در صدر، «یک تصادف ساده» در رده دوم
- در آمریکا تب اسکار بالا میرود
- «یک تصادف ساده» نامزد ۴ جایزه WAFCA ۲۰۲۵ شد
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- یادداشتی بر «یک تصادف ساده»/ جماعت! من دیگه حوصله ندارم
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- سه جایزه برای دو فیلمساز ایرانی؛ برندگان جوایز آسیا پاسیفیک ۲۰۲۵ اعلام شد
- سه فیلمساز ایرانی در آکادمی داوری؛ فیلمهای بینالمللی واجد شرایط اسکار معرفی شدند
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- جوایز Governors ۲۰۲۵ اهدا شد/ اسپیلبرگ خطاب به پناهی: لطفاً همچنان به فیلمسازی ادامه دهید
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





