سینماسینما، محمود گبرلو
او استاد مسلم موسیقی سنتی و اصیل ایران بود . در دل مردم نفوذ کرد آنچنان که بسیاری از مردم لحظات خاص خود را با آواز های شجریان که متاثر از مولانا و فردوسی و حافظ و حتی دعاهای مذهبی و آیات قرآن هست سپری میکنند و لذت میبرند. بخصوص انبوه مومنین در لحظات ماه معنوی رمضان. در مجموع به عنوان یک هنرمند ِ ماندگار پاک و نجیب و افتخارات ایران محسوب می شود. از سوی دیگر آنچنان که دیدیم و خواندیم دیدگاه انتقادی به مدل مدیریتی و تفکر مذهبی حاکمیت درباره موسیقی داشت و یا در جریان سیاسی سال ۸۸ مخالفت خود را در گفتگو با رسانه های معاند علنی کرد. این خلاصه شخصیت شجریان در سالهای گذشته است. حال سوال پیش میآید مگر مطالب انتقادی او موضوع جدیدی است؟ طبیعتا خیر. این یک واقعیت آشکار است: سالها علمای بزرگوار با موسیقی کنار نیامدند و همیشه به نوعی مخالفت علنی داشتند. سابقه آن به سالهای دور برمیگردد. مگر یادمان رفته حضرت امام (ره) وقتی گوش دادن به رادیوی پس از انقلاب را حلال اعلام کردند چه مخالفتهایی ایجاد شد و هنوز تلویزیون جرات نشان دادن ساز و کنسرت را حتی به مناسبت مذهبی را ندارد. هنوز علما در قبال خوانندگی و بخصوص بانوان سکوت کرده اند. حتی گاه هنگام اجرای موسیقی سالن را ترک میکنند. هنوز هنرمند موسیقی اصیل که هیچ شبهه ای ندارد مورد حمایت و تشویق قرار نگرفته مگر امثال تتلو !! که یک فاجعه بود. حتی خوانندگانی امثال سراج، مختاباد اصفهانی که سبقه ارادت به حاکمیت را دارند گرفتار این معضل هستند . یادم هست روزی در محضر رهبر انقلاب آقای سراج بشدت به این رفتار دوگانه انتقاد کرد و جالب آنکه حضرت آقا پاسخ شون را با سکوت دادند. به نظرم همین رفتار نشان از اختلاف عمیق علما در این خصوص دارد. چون ناگفته نماند تنها عالمی که موسیقی را با فتوای ارزنده خود مورد حمایت قراردادند ایشان بودند که متاسفانه فتواهای ایشان را پنهان کردند.
در جریان اتفاقات ۸۸ هم خیلی ها “در لحظه” همراه طیف مخالف بودند اما بعد کنار کشیدند. طبیعتا بصیرتی که لازمه درک آن موقعیت بود را همه نداشتند آیا باید همه را با یک چوب راند؟ اگر در آن موقعیت، متولیان، شجریان را همانند سایر هنرمندان در کنار خود قرار میدادند آن صحبتها با رسانه معاند بیان نمیشد. حتی فراتر برویم اگر دانشمندی مهندسی دکتری با عملکرد خود افتخار ایران محسوب می شود اما گرایش اش به اعتقادات مذهبی و قوانین حاکمیتی کمرنگ است باید نابود شود؟!!
این نکته را بپذیریم در تحلیل جایگاه هنرمندان باید به خروجی آثار آنان توجه کرد نه زندگی و عقیده شخصی شان.
منبع: صفحه شخصی محمود گبرلو در اینستاگرام
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همایون یا شجریان؛ مسأله این است
- در سوک «دل آواز» که شجریان با خود برد
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- مراسم گرامیداشت استاد «محمدرضا شجریان»
- تازهترین اظهارات ضرغامی درباره شجریان، قاضیانی و آتشی
- علت مرگ: تمسخرِ حافظ!
- بزرگداشت پنج هنرمند پیشکسوت در افتتاحیه جشنواره تئاتر فجر
- «سیاوش در آتش» به دنبال اکران نوروزی هنروتجربه
- روایتی تازه از محمدرضا شجریان در «سیاوش در آتش»
- یکی معروف و دیگری گمنام/ درباره دو ابوعطاخوانی تاریخی از محمدرضا شجریان و شهرام ناظری
- برشهای کوتاه/ تصنیفی که محمدرضا شجریان در نهمین جشن خانه سینما خواند
- سهم سینما از حنجره خسرو آواز ایران
- ردّپای شجریان در سینمای ایران
- برشهای کوتاه/ یادبود شجریان در رم
- خدایا مرغ سحر را شاد کن تا ناله نکند/دلنوشته ای از علی رویین تن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





